۱۵ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۳
کد خبر: 81908112
T T
۰ نفر
تكاليف درسي، خودباوري دانش آموزان را تقويت مي كند

تهران- ايرنا- كارشناس يادگيري و مدرس مهارت هاي زندگي معتقد است؛ انجام تكاليف درسي يك فرآيند يادگيري است كه فرصت دوباره مرور را به دانش آموز داده و خودباوري وي را تقويت مي كند.

به گزارش ايرنا، تكاليف درسي همواره از دغدغه‌هاي دانش‌ آموزان، خانواده‌ها و گاه معلمان است، البته هدف از دادن تكليف، تعميق يادگيري و ايجاد رغبت بيشتر در كسب آموخته هاي دانش آموزان است.
برخي مواقع نوع و شيوه ارائه تكليف و نظارت بر آن به نحوي است كه شرايطي خارج از اهداف مورد نظر را ايجاد مي‌كند.

** تكاليف درسي خودبازيابي ذهني دانش آموز را تقويت مي كند
يك كارشناس يادگيري در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا مي گويد: انجام تكاليف درسي در منزل، 'خود بازيابي ذهني' دانش آموز را فراهم مي كند و او مي تواند در فرصت مناسب و با حوصله، توانايي هاي خود را پيدا كرده و به حل مسائل بپردازد.
حسين عليزاده (كوزه كنان) ادامه مي دهد: بررسي ها نشان مي دهد، بيش از 90 درصد دانش آموزان انجام تكاليف را دوست دارند به شرطي كه خسته كننده نباشد هرچند نكته مهم در اين فرآيند آن است كه خانواده بايد در انجام تكاليف درسي فرزندان نقش 'داربست' را بازي و از دانش آموز حمايت رواني و معنوي كند.
وي براي اينكه انجام تكاليف به نتيجه برسد و يادگيري افزايش يابد به خانواده ها توصيه مي كند: هنگام انجام تكاليف دانش آموز، اهل خانواده سكوت كرده و رعايت حالش را بكنند تا دانش آموز احساس كند كه وقت مطالعه او بسيار ارزشمند است هرچند اين يك نوع احترام به دانش آموز نيز محسوب مي شود.
اين كارشناس خانواده اضافه مي كند: بايد دانش آموزان را متوجه كرد كه انجام تكاليف مجازات نيست بلكه يك نوع مرور براي يادگيري بهتر است و بايد هنگام مطالعه و انجام تكاليف آنها، صحنه هاي پرجاذبه مثل تماشاي تلويزيون از محيط حذف شود.
مدرس مهارت هاي زندگي مي گويد: ‌از دانش آموزان بخواهيد يكجا را براي مطالعه مشخص كنند و پي در پي مكان مطالعه خود را عوض نكنند زيرا اين كار تمركز را از بين مي برد.
وي مي افزايد: هنگام انجام تكاليف درسي هرگز فرزند را تنبيه بدني نكنيد زيرا اين كار خاطره بدي را از انجام تكاليف در ذهن كودك قرار مي دهد همچنين نبايد عاطفه و محبت مادري را با انجام ندادن تكاليف فرزند دچار خدشه كرد بعنوان مثال اين جمله كه (اگر مشقت را خوب ننويسي به من ديگر مامان نگو) مضر است.
عليزاده اظهار مي دارد: والدين نبايد تكاليف فرزند خود را به صورت مستقيم انجام دهند يعني بايد به صورت حائل و داربست رواني عمل كرده و او را فقط هدايت كنند.
وي با تاكيد بر صبر و حوصله در قبال فرزندان خاطر نشان مي كند: صبوري والدين دانش آموز را هم صبور مي كند تا انجام تكاليف به نتيجه برسد.
كارشناس يادگيري از والدين خواست هنگام انجام تكاليف هرگز فرزند خود را با ديگران مقايسه نكنند زيرا اين كار خودباوري وي را از بين برده و اضطراب او را افزايش مي دهد.
عليزاده مي گويد: لازم است دانش آموز در پايان هر يك ساعت مطالعه، 10دقيقه استراحت كند و بين چشم او و كتاب درسي 30 سانتي متر فاصله باشد.
وي با بيان اينكه تغذيه مناسب از جمله مصرف ميوه ها ضروري است، مي گويد: خوردن و آشاميدن نبايد در زمان مطالعه انجام شود زيرا اين كار تمركز دانش آموز را از بين مي برد.
عليزاده توصيه مي كند، وقتي دانش آموز تكاليف خود را به خوبي انجام مي دهد و از او رضايت وجود دارد ، والدين به او پاداش دهند كه اين پاداش مي تواند كلامي، مالي يا روحي باشد و براي اينكه پاداش، اثر رواني خود را بگذارد بايد با ويژگي هاي روحي فرزند خود آشنا باشند.
وي با بيان اينكه ناتواني يا ضعف در انجام تكاليف، دليل بر كم هوشي فرزند نيست، مي گويد: بايد بدانيم بعضي از دانش آموزان در طول يادگيري توان واقعي خود را نشان مي دهند و نبايد به فرزندان بر چسب هاي عجولانه زد بنابراين كاري كنيد كه دانش آموز از انجام تكاليف درسي و محل مطالعه خاطرات خوشايند داشته باشد زيرا اين كار علاقه مندي دانش آموز را براي يادگيري هاي بعدي افزايش مي دهد.
فراهنگ**1880**1027

سرخط اخبار جامعه