تجميع بيمه ها  و اصلاح پرداخت ها كليد اصلي موفقيت پزشك خانواده است

شيراز-ايرنا - دكتر هرمز گرجي پزشك خانواده فعال در منطقه شيخ علي چوپان شيراز برخي از تجارب خود در اين عرصه را بازگو كرد و بيان داشت : تجميع بيمه ها و هماهنگي شركت هاي بيمه گذار و همچنين اصلاح پرداخت ها به پزشكان كليد اصلي تداوم و موفقيت پزشك خانواده است .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكترگرجي متخصص پزشكي اجتماعي و پزشك خانواده تك شيفت عصر در منطقه شيخ علي چوپان شيراز است و يك هزار و 350 نفر را تحت پوشش خدمات خود دارد.
وي مي گويد : براي اجراي خوب و كامل پزشك خانواده چند بعد و بازوي اجرايي موضوع بايد با هماهنگي و در راستاي هم فعاليت كنند ، پزشك خانواده با هماهنگي و تعامل و در يك راستا قرار گرفتن سياست گذاران در وزارت بهداشت ، بيمه ها و شركت هاي بيمه گذار و در نهايت مردم به سرانجام مطلوب مي رسد.
به گفته اين پزشك خانواده : همه اينها بايد در رفتار و كاركردهاي خود اصلاحاتي داشته باشند ، زير ساخت هاي پزشك خانواده بايد تكميل شود ، موضوع تجميع بيمه ها هنوز به طور كامل اجرا نشده اين از جمله مسايلي است كه اجراي طرح پزشك خانواده را با دشواري و مشكل مواجه كرده است .
دكتر گرجي ادامه داد : تامين تجهيزات فني و راه اندازي پرونده الكترونيك براي بيماران نيز نياز به شتاب بخشي دارد ، برنامه هاي موازي با پزشك خانواده در مناطقي از كشور در حال اجرا است كه با پزشك خانواده همخواني ندارد ، اين برنامه ها بايد تجميع شود و در يك راستا قرار گيرد.
اين متخصص پزشكي اجتماعي گفت : طرح تحول سلامت بودجه بزرگي را به خود اختصاص داده است ، اجراي اين طرح نبايد برنامه پزشك خانواده را در اولويت دوم قرار دهد ، حمايت بيشتر از پزشك خانواده ضرورت دارد.
وي با بيان اينكه مراكز بهداشتي با كاركردهاي جزيره اي نبايد از پزشك خانواده دور شوند گفت : پزشك خانواده اكنون نهال نوپايي است كه نياز به مراقبت دارد ، تاخير در پرداخت هاي شركت هاي بيمه به اين نهال نوپا ضربه مي زند و دلسردي به وجود مي آورد.
اين پزشك خانواده ياد آور شد : پراكندگي بيمه ها در اين عرصه بايد زودتر جمع شود و به اجماع برسد ، پزشك خانواده اكنون در آغاز راه است ، ما بايد بر سلامت محور بودن پزشك خانواده بيانديشيم و اين افق بلند مدتي است كه براي پزشك خانواده ترسيم شده است .
دكتر گرجي گفت : فرهنگ سازي براي مردم و به وجود آوردن شرايط پذيرش عمومي از سوي مردم و آشتي مردم با پزشك خانواده نيز از الزامات است كه بايد آن را ديد ، پزشكان عمومي درمانگر و نسخه نويس اكنون متولي اجراي پزشك خانواده هستند در حاليكه پزشك خانواده نياز به تربيت پزشكاني خاص اين رشته و خاص اين جايگاه دارد .
وي در پايان گفت : پزشك خانواده بايد كمتر وقت خود را صرف درمان بيمار كند و بايد بيشتر به واكاوي شرايط زندگي و سلامت بيمار بپردازد ، پزشك خانواده بايد به سراغ انسان هاي سالم برود و از بيمار شدن آنان جلوگيري كند.
اين گفت و گو در حاشيه نخستين سمينار بين المللي پزشك خانواده در شيراز انجام شد ، نخستين سمينار بين المللي پزشك خانواده كه با حضور كارشناسان، صاحبنظران سراسر كشور، متخصصاني از كشور تركيه، مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و پزشكان خانواده استان فارس در شيراز برگزار شده تا هفتم دي ماه جاري ادامه دارد.
6113

سرخط اخبار استان‌ها