۵ دی ۱۳۹۴، ۱۷:۵۳
کد خبر: 81895314
T T
۰ نفر
افزايش 12 درصدي مواليد در فارس / تولد سالانه 80 هزار نوزاد

شيراز - ايرنا - رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز از تولد سالانه 80 هزار نوزاد در استان فارس و افزايش 12 درصدي مواليد استان ، خبر داد و افزود: با زايمان طبيعي، شانس تولد نوزادان نارس كمتر مي شود و اين امر علاوه بر ترويج سلامت از نياز به ارايه خدمات بعدي، مي كاهد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، دكتر محمد هادي ايمانيه روز شنبه با حضور در جشن فرشته هاي كوچك زندگي و نوزادان نارس و والدين آن ها در شيراز از زحمات بي دريغ كاركنان بخش هاي مراقبت هاي ويژه ، تشكر كرد و گفت: در كنار زحمات پزشكان و متخصصان، بايد از ماماها، بهياران و كمك بهياران و ديگر كاركنان اين بخش ها كه بدون چشمداشت، در مواردي كه خانواده خود نوزاد هم در بيمارستان حضور ندارند، به صورت شبانه روزي وقت خود را براي مراقبت از اين نوزادان مي گذارند، تشكر و قدرداني كرد.
دكتر محمدهادي ايمانيه با اشاره به آمار تولد نوزادان در استان، ادامه داد: در استان فارس، سالانه 80 هزار نوزاد متولد مي شود كه با توجه به توصيه هاي مقام معظم رهبري براي افزايش جمعيت و اقدامات انجام شده، اين تعداد در سال گذشته حدود هشت هزار نفر افزوده شده است.
وي در ادامه از افزايش و تجهيز و به كارگيري نيروي انساني با كمك وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي، خبر داد و افزود: امسال 190 تخت در استان فارس در بخش هاي مراقبت هاي ويژه به بيمارستان هاي كلان منطقه اضافه شده است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز ، در ادامه بهترين راه درمان را كم كردن ميزان تولد نوزادان نارس، عنوان و اضافه كرد: با تلاش براي انجام اقدامات پيشگيرانه از تولد نوزادان نارس به جاي ساخت بخش هاي مراقبت هاي ويژه و اضافه كردن تخت ها، مي توان در وقت و هزينه صرفه جويي و بار نگراني بسياري را از دوش خانواده ها، كم كرد.
رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز،همچنين با اشاره به طرح تحول در نظام سلامت و اجراي بسته زايمان طبيعي، گفت: استان فارس در بحث كم كردن ميزان زايمان هاي سزارين و تشويق به زايمان طبيعي، در كشور مقام نخست را كسب كرده كه اين موضوع، مهمترين اقدام براي كاهش ميزان تولد نارس نوزادان است.
رييس دفتر سلامت نوزادان، كودكان و مادران در دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم در اين برنامه، افزايش تولد نوزادان نارس را تابع موارد بهداشتي و درمان يا بهبود شرايط بهداشتي و درماني عنوان كرد و گفت: با توجه به كمك هايي كه به زنان نازا مي شود و پيشرفت هايي كه در علم انجام شده، امكان چند قلوزايي يا زايمان نوزادان نارس، افزايش مي يابد، پس با اين شرايط، خطر تولد نوزادان نارس افزايش يافته است.
دكتر حميدرضا پارسا ، استان فارس را به عنوان يكي از قطب هاي كمك به كودكان نارس در كشور معرفي كرد و ادامه داد: علاوه بر تولدهايي كه در مراكز دولتي و خصوصي اين استان صورت مي گيرد، از تمام نقاط جنوب كشور در بحث حمايت از نوزادان نارس به دانشگاه علوم پزشكي شيراز مراجعه مي كنند.
وي از افزايش تعداد 80 تخت مراقبت هاي ويژه نوزادان در استان فارس، بعد از طرح تحول در نظام سلامت خبر داد و گفت: در حال حاضر بيمارستان هاي استان فارس، مجهز به تخت مراقبت هاي ويژه نوزادان است.
قائم مقام معاون درمان دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم، گفت : نوزاد نارس، نوزادي است كه در سن كمتر از 37 هفته بارداري متولد مي شود و با توجه به افزايش تكنولوژي و تغيير در روش هاي بارداري، آمار تولد نوزادان نارس هم افزايش مي يابد.
دكتر عبدالخالق كشاورزي، افزود: در دنيا سالانه 15 ميليون نوزاد متولد مي شود كه نزديك به 12 درصد از اين تولدها را نوزادان نارس به خود اختصاص مي دهند.
او با اشاره به اينكه اين مراسم براي نخستين بار در كشور برگزار شده، هدف از برگزاري مراسم را اهميت بسيار اين موضوع در بين خانواده ها و جامعه پزشكي دانست و گفت: با اينكه مراقبت هايي مربوط به اين نوزادان بسيار دشوار است، اما ما بايد براي داشتن جامعه سالم، به آن اهميت دهيم.
اين مقام پزشكي نارسايي قلبي را خطرناك ترين نوع نارسايي بين نوزادان معرفي كرد و در مراحل بعد نارسايي هاي گوارشي و عفونت ها را حائز اهميت دانست و ادامه داد: ما با تكميل بخش هاي مراقبت و تربيت متخصصان، مشغول به خدمت به اين بيماران هستيم.
6113

سرخط اخبار استان‌ها