۱ دی ۱۳۹۴، ۱۶:۳۱
کد خبر: 81889850
T T
۰ نفر
معاون استاندار خوزستان عنوان كرد: خوزستان همچنان در انتظار اعتبار ريزگردها

اهواز- ايرنا- معاون استاندار خوزستان در هماهنگي امور عمراني گفت: با گذشت 9 ماه از امسال، هنوز اعتبارات مقابله با ريزگردها اختصاص نيافته است.

به گزارش ايرنا احمد سياحي سه شنبه در كارگروه مقابله با گرد و غبار كه در اداره كل حفاظت محيط زيست خوزستان تشكيل شد، با اعلام نارضايتي نسبت به اختصاص نيافتن اعتبار مصوب مقابله با گرد و غبار اظهار كرد: پس از مصوبه 245 ميليارد توماني هيات دولت كه در پي بحران گرد و غبار كه بهمن پارسال انجام شد فقط چهار ميليارد تومان اعتبار پرداخت شده است.
وي تصريح كرد: تسهيلات 24 ميليارد توماني براي ايمن سازي ساختمان ها نيز هنوز در گير مقررات بانك هاست.
معاون عمراني استاندار خوزستان با اشره به سفر معصومه ابتكار رئيس سازمان محيط زيست به خوزستان در نيمه دي جاري افزود: مردم خود شاهد مسائل هستند و تا كي مي توانيم در زمينه حل مشكل ريزگردها شعار بدهيم؟ بنابراين بايد در اين سفر گزارشي از واقعيت ها ارائه شود.
سياحي با اشاره به مصوبه بيابان زدايي 200 هزار هكتار از اراضي اطراف تاسيسات نفتي خوزستان اظهار كرد: اجراي اين مصوبه با مبلغ 487 ميليارد تومان از تعهدات نفت است و وزير نفت نيز پذيرفته آن را در زمان بندي مشخص انجام دهد.
وي گفت: از مبلغ تعهدات وزارت نفت تاكنون تنها 40 ميليارد تومان محقق شده است.
سياحي همچنين از جنگل كاري 317 هكتار از اراضي خرمشهر تا شلمچه خبر داد و اظهاركرد: اعتبار اين پروژه تامين شده است.
وي از آنچه كم كاري برخي دستگاه ها ناميد انتقاد كرد و افزود:بعضي اقدامات وظيفه ذاتي دستگاه هاست اما به دليل كم كاري آنها، استانداري مجبور به پيگيري مي شود و ما گزارشي از اقدامات دستگاه ها به استاندار ارائه خواهيم كرد.

* ابهام در منشاء گردوغبار
معاون استاندار خوزستان با بيان اينكه هنوز در زمينه كانون ها و منشاء گرد و غبار ابهام وجود دارد گفت: مطالبي كه در جلسات مختلف درباره كانون هاي گرد و غبار ارائه مي شود با يكديگر مغاير است به طوري كه برخي مي گويند منشاء ريزگردها داخلي است و بعضي نيز مي گويند كه كانون ها خارجي است.
به گفته وي، صحبت هايي كه در خوزستان در اين باره مي شود با صحبت ها در مركز يكي نيست و تبعات آن را خوزستان مي پردازد.
سياحي گفت: نياز به يك نقشه راه داريم كه در زمينه مقابله با ريزگردها و بيابان زدايي محل و مساحت كانون ها، ميزان تاثيرگذاري آنها و اولويت ها را مشخص كند.
وي با اشاره به ضرورت نقشه راه براي مقابله با ريزگردها، بر تدوين سند گرد و غبار تاكيد كرد و افزود: اين سند قرار بود خرداد 94تهيه شود.
سياحي اظهاركرد: تاكنون دو نامه درخصوص خسارت توفان هاي ريزگرد به تهران ارسال شده است.
وي در ادامه خواستار تسريع در راه اندازي تصفيه خانه فاضلاب شرق اهواز شد و افزود: همچنين بايد ورود فاضلاب به درياچه 70 هكتاري فاضلاب در كنار مجتمع بنكداران شرق اهواز قطع شود.
خوزستان از ابتداي دهه 80 با توفان گرد و غبار درگير است اما شدت اين پديده بهمن پارسال به اوج رسيد كه باعث برگزاري تجمعات مردمي در شهر اهواز و اعلام نارضايتي عمومي در شبكه هاي اجتماعي شد.
اين پديده منجر به تشكيل كارگروه ملي اضطراري گرد و غبار شد. بر اساس مصوبه اين كارگروه قرار شد اعتباراتي براي مقابله با اين پديده اختصاص داده شود.
7151/ 6037

سرخط اخبار استان‌ها