۱ دی ۱۳۹۴، ۱۵:۰۹
کد خبر: 81889716
T T
۰ نفر
روسیه و ایران از همكاری در عرصه هوا فضا تا كشاورزی

مسكو - ایرنا - روسیه و ایران براساس اسناد نهایی مذاكرات سه روزه كمیسیون مشترك اقتصادی دو كشور كه 22 آبان ماه در مسكو امضا شد، حوزه های گسترده ای از افزایش همكاری ها را از هوا فضا تا كشاورزی و صادرات مواد غذایی در دستور كار دارند.

به گزارش ایرنا، برنامه همكاری های دو كشور با افق اجرای 40 میلیارد دلار طرح های مشترك، نهایی شده است و مهمترین عرصه های آن نفت، گاز، برق، حمل و نقل، هوافضا، كشاورزی و صادرات محصولات كشاورزی و غذایی ایران به روسیه است.
بیشترین بخش فناوری در این قراردادها مربوط به هوا فضا و فناوری های نوین مانند نانو، ماهواره، امكان ساخت مشترك هواپیمای مسافری، نیروگاه های هسته ای و همكاری دفاعی و فنی است.
براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، قرار است با اجرای این طرح ها سطح ارزش كنونی روابط اقتصادی حدود دو میلیارد دلاری ایران و روسیه در سال به حدود 10 میلیارد دلار در آینده ای نزدیك افزایش یابد.
ایران و روسیه با برنامه ریزی و مذاكرات گسترده و براساس دستاوردهای هفت دور مذاكره «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه كه آخرین دیدار آنان در دوم آذرماه گذشته در تهران برگزار شد، درصدد هستند ركود بی سابقه را در روابط بازرگانی دو جانبه كه سال 1391 از چهار میلیارد دلار به كمی بیش از یك میلیارد دلار كاهش یافت، از بین ببرند.
در چارچوب توسعه همكاری ها در بخش غذایی و كشاورزی، روسیه به ده ها شركت ایرانی دارای استاندارد بالای كیفیت و تنوع تولیدات، مجوز صادرات محصولات كشاورزی، باغی و آبزیان داده است.
روسیه نیز پیگیر جدی فروش یكصد فروند هواپیمای سوخو سوپر جت 100 مسافری به ایران است تا زمینه تولید مشترك آن در ایران در مذاكرات بعدی بررسی شود.
همكاری در عرصه ساخت ماهواره و پرتاب آن، نانو فناوری و برنامه ریزی با هدف ارتباط بیشتر شركت های خصوصی دو كشور در حوزه دانش های پیشرفته نیز از دیگر ابعاد این برنامه ریزی ها است.
همچنین مسكو و تهران مذاكرات گسترده ای را انجام داده اند تا همكاری های خود را در حوزه های داروسازی، نظام بانكی و پولی، سوآپ (معاوضه) نفتی و آشنا كردن بخش های خصوصی دو كشور از مزیت های فعالیت اقتصادی در ایران و روسیه، افزایش دهند.
در همین چارچوب، برگزاری نمایشگاه سه روزه «گفتمان تجاری صنعتی، مسكو ـ تهران» نمایانگر فرصت های صنایع روسیه برای طرف های ایرانی است. این نمایشگاه تا فردا در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به كار خود ادامه می دهد. همزمان نیز یك هیات بزرگ اقتصادی و صنعتی به سرپرستی «دنیس مانتوروف» وزیر صنعت و تجارت روسیه برای انجام مذاكرات در حوزه های مختلف همكاری در ایران بسر می برد.
«محمود واعظی» رئیس ایرانی كمیسیون مشترك همكاری های ایران و روسیه امروز (سه شنبه) در حاشیه دیدار با مانتوروف گفت: انعقاد پیمان پولی مشترك بین مسكو و تهران با هدف آسان سازی روابط اقتصادی و تجاری دو كشور انجام خواهد شد.
وی گفت: موانع گسترش همكاری های بیشتر دوجانبه در این دیدار بررسی و مقرر شد تلاش ها برای برطرف كردن این مشكلات به صورت هماهنگ صورت گیرد.
واعظی، انجام مذاكره با طرف روسی برای كاهش تعرفه صدور كالاهای ایرانی به روسیه را یادآورشد و افزود: مقرر شده است روسیه گام های لازم را برای كاهش تعرفه های گمركی به نفع ایران بردارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت: همكاری های تجاری- اقتصادی ایران و روسیه با رویكرد تولید مشترك گسترش خواهد یافت.
وی با یادآوری گشایش نمایشگاه بزرگ روسیه در تهران افزود: شركت های روسی در این نمایشگاه محصولات متنوعی را به نمایش گذاشته اند و علاوه بر آن قصد دارند همتایان ایرانی خود را برای همكاری های بیشتر ارزیابی كنند.
مانتوروف نیز در این دیدار بر ارتقای سطح همكاری های مشترك ایران و روسیه تاكید كرد و گفت: سرمایه گذاری های مشترك دو كشور باید از سطح كنونی فراتر رود.
وی افزود: روابط دوستانه ای كه بین ایران و روسیه ایجاد شده زمینه خوبی برای توسعه همكاری های اقتصادی و تجاری فراهم كرده است.
مانتوروف تاكید كرد: زوایای جدیدی در روابط دو كشور گشوده خواهد شد و همكاری ها برای تولید مشترك كالاها افزایش خواهد یافت.
وزیر صنعت وتجارت روسیه گفت، كشورش افزون بر اینكه قرار است بلوك سوم و چهارم نیروگاه هسته ای را در ایران بسازد به حضور در پروژه های نفت و گاز ایران علاقه مند است.
مانتوروف تولید مشترك واگن را در خاك ایران از برنامه های روسیه عنوان و خاطر نشان كرد در این زمینه 10 مدل واگن به طرف ایرانی معرفی شده كه برخی از آنها در نمایشگاه تهران ارائه شده است.
این مقام روس اضافه كرد: می خواهیم در خاك ایران محصولات باكیفیت را با همكاری شركای ایرانی تولید كنیم؛ افزون بر این به دنبال مونتاژ محصولاتی هستیم كه بعدها باید بومی شود.
مانتوروف ادامه داد: مبادلات تجاری ایران و روسیه سال گذشته پنج درصد رشد داشت اما سطح كنونی تبادل تجاری دو كشور با ظرفیت های موجود همخوان نیست و بیش از این انتظار می رود.
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت معدن و تجارت ایران نیز در باره برنامه اوج گیری روابط اقتصادی تهران و مسكو گفته است: یقین دارم روسیه و ایران حركتی نو را در عرصه همكاری های خود آغاز می كنند.
وی در مراسم آغاز به كار نمایشگاه اختصاصی صنعت روسیه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران، گفت: شرایط امروز كشور ما در زمینه های علمی، پژوهشی و صنعتی با شرایط 12 سال گذشته متفاوت است و دانشمندان ما به دلیل اجباری كه وجود داشت تلاش های خود را بیشتر كردند تا افزون بر تامین نیازهای خود به توانایی های صادراتی دست پیدا كنند.
وی ادامه داد: ایران از رتبه 51 دنیا در حوزه نانو به رتبه هفتم ارتقا یافته و در زمینه های علمی نیز به مقام شانزدهم جهان رسیده است.
نعمت زاده درباره تسهیل روابط تجاری ایران با كشورهای اوراسیا،ابراز امیدواری كرد تعرفه های وارداتی این كشورها تا دو ماه آینده كاهش پیدا كند تا مسیر صادرات به این منطقه تسهیل شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ظرفیت های ایران در زمینه تولید مواد غذایی گفت: امیدواریم بخشی از نیاز روسیه در آینده به دست ایران تامین شود.
وی سرمایه گذاری مشترك را زمینه ساز همكاری بلندمدت دانست.
در نمایشگاه صنعت روسیه در تهران آخرین فناوری های این كشور در بخش صنایع ماشینی، خودروسازی، حمل و نقل، صنایع هوایی، كشاورزی و... در سالنی به مساحت چهار هزار مترمربع معرفی شده است.
هواپیماهای سوخو، سوپر جت 100 و مدل تجاری آن، آخرین فناوری كامپوزیت، واگن های راه آهن، رادارهای غیرنظامی، ماشین های برداشت محصول (كمباین)، لودرهای صنعتی و تجهیزات الكتریكی و روشنایی در بیش از 40 غرفه به نمایش درآمده است.
اروپام**1516 **1561**1599

سرخط اخبار جهان