۱ دی ۱۳۹۴، ۱۴:۵۵
کد خبر: 81889696
T T
۰ نفر
حوزه بايد اخلاق پژوهش را تدوين كند

قم- ايرنا- رئيس مركز تحقيقات اسلامي مجلس با تاكيد بر شكل گيري نهضت تقويت پژوهش و تحقيق و تدوين اخلاق پژوهش ازسوي حوزه علميه گفت: براي شكل گيري نهضت پژوهش بايد سه ركن «اخلاق پژوهش»، «فرهنگ پژوهش» و «مديريت پژوهش» تقويت و روي آنها تمركز كنيم.

به گزارش ايرنا، حجت الاسلام والمسلمين احمد مبلغي روز سه شنبه در مراسم هفته پژوهش و تقدير از پژوهشگران مركز تحقيقات اسلامي مجلس شوراي اسلامي درقم افزود: احترام به پژوهشگران به ويژه مبدعان، عدم سرقت كالاي فكري ديگران، حسن ظن به صاحبان انديشه، اجتناب از استخدام كلمات غيراخلاقي از سوي يك پژوهشگر نسبت به ديگري از جمله اخلاق پژوهش است.
وي با اشاره به اين كه هر جريان، نهاد و حركت نيازمند شناسايي و بكارگيري اخلاقي متناسب با آن است، گفت: پژوهش نيز به شدت به اخلاق نيازمند است، چنانچه اخلاق ناظر به 'فرآيند، شؤون و مراحل پژوهش' تدوين نگردد، پژوهش مسير درست و سازنده را طي نخواهد كرد.
مبلغي گفت: در گذشته تجربه شيعه منتهي به نوشتن كتاب 'آداب المتعلمين' كه اخلاق علم آموزي را ارايه مي كند، شد و امروزه بايد اخلاق پژوهش را تدوين كند.
وي افزود: حوزه علميه در زمينه اخلاق پژوهش دست به اقدام اساسي بزند، چه آن كه بدون استقرار 'اخلاق پژوهش' نهاد پژوهش كارآمد نخواهد شد.
مبلغي با اشاره به ضرورت ايجاد و تقويت 'فرهنگ پژوهش' گفت: برخي از ارزش هاي فرهنگي مربوط به پژوهش عبارت است از: 'دين مدارانه پژوهيدن'، 'نياز محورانه پژوهيدن' 'ژرف انديشانه پژوهيدن' 'نقادانه پژوهيدن' و 'كيفيت گرايانه پژوهيدن' است .
وي ادامه داد: در حوزه هاي علميه هميشه نقد به مثابه يك ارزش مورد نظر بوده است و اگر اين نگاه هاي ارزشمدارانه نسبت به نقد وجود نداشت ما در طول تاريخ اين همه انديشه هاي نو توليد نمي كرديم، فرهنگ نقدگاه تا بدانجا پيش مي رفته است كه برخي از شخصيت هاي صاحب مكتب، شاگردان خود را به حاشيه و تعليق زدن به آثار خود تشويق مي كردند.
مبلغي با اشاره به تاكيد همواره رهبر معظم انقلاب اسلامي بر دوري جويي از كميت گرايي و حركت به سمت كيفيت در توليدات علمي تاكيد، گفت: بايد كيفيت گرايي را به مثابه يك ارزش جدي در مجموعه فرهنگ پژوهش مطرح كرد تا تضمين هاي لازم براي آثار نو و مفيد فراهم شود.
استاد برجسته حوزه علميه ، مديريت پژوهش را از ديگر اركان مهم پژهش ذكر كرد و گفت: فقدان مديريت پژوهش مساوي با هرج و مرج پژوهشي، تداخل كارهاي پژوهشي و نبود اطلاعات كافي در اختيار پژوهش و پژوهشگران است.
مبلغي با اشاره به فعاليت هاي مركز تحقيقات اسلامي مجلس نيز گفت: اين مركز تجربه جديدي را فراروي حوزه قرار داده است و انديشه هاي حوزويان را در مسير تبديل به قانون توليد يا استحصال مي كند.
وي گفت: اين تجربه به ما مي گويد نبايد انديشه را به گونه اي توليد كنيم كه براي اجرايي شدن و عملي شدن به اتاق انتظار برود بلكه بايد به سمت حضور دادن به انديشه در قانون حركت كنيم.
وي ادامه داد: اين مركز آمده است تا از تزريق 'داروهاي فكري و معرفتي' در مرحله بعد از مرگ سهراب جلوگيري كند و بستر راه يافتن انديشه هاي فقهي حوزويان، مراجع عظام تقليد، علما و حقوقدانان و متفكران را به قانون در كوتاه ترين زمان هاي ممكن با مكانيزم هاي علمي و خاص فراهم آورد.
در اين مراسم از پژوهشگران برتر مركز تحقيقات اسلامي مجلس تجليل شد.
7401/ 6133/

سرخط اخبار استان‌ها