۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰:۰۸
کد خبر: 81884062
T T
۰ نفر
اوباما:به نگرانی های ایران و روسیه در موضوع سوریه باید توجه شود

تهران - ایرنا - باراك اوباما رئیس جمهوری آمریكا جمعه شب در آخرین كنفرانس خبری خود در سال 2015 میلادی تاكید كرد: باید به نگرانی های جمهوری اسلامی ایران و روسیه در موضوع سوریه توجه شود و تضمین گردد كه اقلیت ها در سوریه از جمله علوی ها سركوب نخواهند شد.

به گزارش ایرنا ، اوباما در این كنفرانس خبری كه بطور مستقیم از شبكه های خبری از جمله «سی ان ان» پخش شد،
افزود: اكنون یافتن راهی برای یك گذار سیاسی در سوریه مهم است ؛ یعنی رسیدن به آتش بس و نابود كردن داعش لازم است اما این یك فرایند دشوار است.
اوباما وعده داد كه آمریكا و متحدانش سرانجام داعش را شكست خواهند داد.
وی از توافق هسته ای با ایران، از سرگیری روابط با كوبا و توافق تجاری جهانی به عنوان سه دستاورد سیاست خارجی دولت خود یاد كرد و افزود كه توافق آب و هوایی هفته گذشته در پاریس بدون حمایت آمریكا ممكن نبود.
اوباما در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای جمهوریخواهان از سیاست خارجی اوباما و لزوم سرنگون نكردن مبارك و قذافی گفت:ما حسنی مبارك را بركنار نكردیم بلكه میلیون ها مصری كه از فساد و استبداد به ستوه آمده بودند این كار را كردند؛ ما این انقلاب عربی را آغاز نكردیم.
اوباما در خصوص لیبی نیز گفت: در لیبی یك دیكتاتوری بود كه سركوب می كرد و ما تحت مجوز سازمان ملل تلاش كردیم از یك فاجعه بزرگ انسانی جلوگیری كنیم.
وی افزود: كسانی كه استدلال می كنند كه ما می باید قذافی را در قدرت رها می كردیم . مشكل لیبی این بود كه جهان بسرعت برای بازسازی دولت وارد عمل نشد.
وی در ادعایی گفت: آمریكا باید درباره سوریه با صدای بلند از ارزش های خود صحبت كند. وقتی یك رهبر اقتدارگرا مردم خودش را می كشد حرف نزدن با ارزش های ما در تناقض است و به سود ما نیست.
اوباما مدعی شد: فكر می كنم كه لازم است اسد قدرت را ترك كند . او مشروعیت خود را در جامعه از دست داده است.
شبد**1078**1095

سرخط اخبار جهان