راهپیمایی حامیان محیط زیست در فیلیپین، نیوزیلند و استرالیا

كوالالامپور- ایرنا - هزاران نفر از مردم در شهرهای استرالیا، نیوزیلند و فیلیپین روز شنبه با برگزاری راهپیمایی خواستار اخذ تصمیمات كاربردی سران جهان در نشست پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی شدند.

به گزارش ایرنا، هزاران نفر روز شنبه در سراسر این كشورها طی تظاهرات و تجمعاتی تقاضای خود را از نشست تاریخی پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی مطرح كردند، نشستی كه سران كشورهای غربی به نتایج آن امیدوارند، هر چند مردم كشورهایی مانند فیلیپین كه بیشترین تاثیر را از تغییرات آب و هوایی تجربه كرده اند، امیدی به نتایج آن ندارند.
طوفان های سهمگین و مداوم چند سال اخیر جان هزاران نفر را در فیلیپین گرفته و همچنان هزاران نفر به دلیل این طوفان ها كه ناشی از تغییرات آب و هوایی است، آواره و بی سرپناه هستند.
گزارش رسانه های فیلیپین حاكیست روحانیون مذهبی، دانشجویان و فعالان فیلیپینی روز شنبه در تظاهراتی در مانیل از جهان خواستند برای كاهش انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی كه به افزایش توفان های سهمگین انجامیده و این كشور را تحت تاثیر قرار داده است، بیشتر تلاش كنند.
فیلیپین یكی از آسیب پذیرترین كشورها نسبت به تغییر آب و هوا در جهان است.
'حفاظت از خانه مشترك ما' و 'عدالت آب و هوایی' از دست نوشته هایی است كه تظاهركنندگان با خود حمل می كردند.
'دنیس فونتانیلا' یك سخنگوی جنبش مردم آسیا گفت هدف ارسال یك پیام به بقیه جهان به ویژه رهبران جهان در مذاكرات آب و هوا است كه بقای ما قابل مذاكره نیست.
هزاران نفر از مردم 'بریزبن' استرالیا نیز در راهپیمایی خود نسبت به اقدامات دولت ها در مورد تغییرات آب و هوایی اعتراض كردند و بر ورود بیشتر دولت ها و شركت های بزرگ برای زدودن آلاینده ها از كره خاكی تاكید كردند.
استرالیا به عنوان كشوری كه یكی از بالاترین سرانه تولید گازهای گلخانه ای را دارد، متعهد به كاهش 26 درصدی این تركیبات تا سال 2030 شده است.
ملبورن استرالیا نیز روز گذشته شاهد تظاهرات هزاران نفر از مردم در آستانه برگزاری كنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس بود و مردم خواستار فعالیت جهانی به ویژه دولت این كشور برای ممانعت از تغییرات آب و هوایی و كاهش گازهای گلخانه ای شدند.
كنفرانس پاریس روز دوشنبه از سوی سازمان ملل به عنوان مسئول امضای معاهده نجات آب و هوا و با حضور حدود 40 هزار نفر از جمله 10 هزار نفر از نمایندگان 195 كشور به علاوه روزنامه نگاران، ناظران و دانشمندان برگزار می شود.
بیش از 10 هزار نفر از مردم نیوزیلند نیز روز شنبه در خیابان های شهرهای اوكلند و ولینگتون دست به تظاهرات زدند و بر فعالیت بیشتر دولت نیوزیلند برای كاهش آلاینده های كربنی در زمین تاكید كردند.
به نوشته تارنمای استرالیایی 'اس.بی.اس'، این نیوزیلندها معتقد بودند دولت نیوزیلند نیز اقدام واقعی در برابر تغییرات آب و هوایی و آلاینده ها انجام نمی دهد.
این تظاهرات با هماهنگی گروه های صلح سبز آكسفام، یونیسف نیوزیلند، گروه های حامی محیط زیست و اتحادیه های كارگری برگزار شد.
آمار نشان می دهد كشورهای استرالیا، كانادا و آمریكا از مرز انتشار سالانه 20 تن گاز دی اكسید كربن گذر می كنند كه این رقم دو برابر میزان دی اكسید كربنی است كه در چین با در نظر گرفتن جمعیت آن تولید می شود.
آمار همچنین گویای این امر است كه از سال 1994 تا 2013 میلادی، كشورهای محروم یا در حال توسعه بیش از كشورهای دیگر جهان از تغییرات آب و هوایی آسیب دیده اند و متحمل دو میلیارد و 200 میلیون دلار خسارت شده اند.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان