۳ آذر ۱۳۹۴، ۱۷:۰۳
کد خبر: 81852322
T T
۰ نفر
داوداوغلو: تركیه حق دارد در صورت نقض حریم هوایی خود واكنش نشان دهد

تهران – ایرنا – احمد داوداوغلو نخست وزیر تركیه روز سه شنبه گفت كه این كشور حق نشان دادن واكنش در صورت نقض حریم هوایی آن به رغم هشدارهای مكرر را دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از آنكارا، داوداغلو این سخنان را پس از سرنگون شدن یك فروند هواپیمای جنگنده روس توسط هواپیمای جت جنگنده تركیه در امتداد مرز این كشور با سوریه بیان كرد.
داوداوغلو در آنكارا گفت: جهان باید بداند كه تركیه به هر اقدام ضروری برای تضمین امنیت این كشور دست خواهد زد.
یك مقام تركیه پیشتر گفته بود كه وزارت امور خارجه این كشور روز سه شنبه كاردار روسیه را در پی سرنگون شدن یك فروند هواپیمای جنگی این كشور توسط جت های جنگنده تركیه در امتداد مرز این كشور با سوریه، احضار كرده است.
این نخستین باری است كه از دهه 1950 یك هواپیمای روس یا اتحاد شوروی توسط یك عضو پیمان آتلانتیك شمالی «ناتو»، سرنگون می شود.
ارتش تركیه مدعی است، به این هواپیما چندین بار هشدار داده شده كه حریم هوایی تركیه را نقض كرده، اما مسكو این ادعا را رد كرده است.
نهاد ریاست جمهوری تركیه پیشتر اعلام كرده بود: جنگنده ای كه ساعاتی پیش در مرز تركیه با سوریه توسط جنگنده های اف 16 این كشور ساقط شده، جنگنده روسی از نوع سوخو- 24 بوده است.
در پی سرنگون شدن جنگنده روسی، سفر روز چهارشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تركیه لغو شد.
ستاد مشترك ارتش تركیه در اطلاعیه ای اعلام كرد: این هواپیما به مدت 5 دقیقه و 10 بار حریم هوایی تركیه را نقض كرده و بر اساس قواعد تعامل ارتش كه پیشتر اعلام شده، هدف قرار گرفته و سرنگون شده است.
بر اساس قواعد تعامل ارتش تركیه، هر جنگنده، بالگرد و یا پهباد خارجی نباید در طول مرز این كشور با سوریه از عمق 5 مایلی با مرز تركیه نزدیك تر شود و در غیر این صورت، تركیه پس از چند بار هشدار، آن را هدف قرار می دهد.
اف 16 های تركیه دراین منطقه مرزی گشت 24 ساعته دارند.
وزارت دفاع روسیه با تایید این مطلب كه هواپیمای جنگنده ساقط شده در منطقه مرزی سوریه با تركیه در لاذقیه، متعلق به یگان هوایی روسیه بوده است، اعلام كرد: این جنگنده روسی در ارتفاع شش هزار متری و بدون ورود به حریم هوایی تركیه، پرواز می كرده است.
وزارت دفاع روسیه اعلام كرده است: تصاویر ماهواره ای تایید می كند كه هواپیمای سرنگون شده روس وارد حریم هوایی تركیه نشده و از زمین هدف قرار گرفته است.
براساس آخرین گزارش ها، جنگنده روس با آتشباری پدافند هوایی ارتش تركیه ساقط شده است و دو خلبان آن با استفاده از چتر نجات، بیرون پریدند.
هنوز اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نشده است.
خاورم**1486**1144

سرخط اخبار جهان