۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۱۶
کد خبر: 81840418
T T
۰ نفر
اشتراكات فرهنگي؛ دوستي پايدار، افق روشن تهران - ايروان

تهران-ايرنا- روابط ايران و ارمنستان همواره تحت تاثير اشتراكات فرهنگي، اجتماعي، سياسي و دوستي پايدار، قرار داشته به طوري كه اين وضعيت افق هاي روشني در همكاري تهران و ايروان بوجود آورده است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگي ايرنا، ارمنستان به مانند شهرهاي شمالي ايران سرسبز است و اكنون رفت و آمد گردشگران دو كشور به كشورهاي يكديگر پيوندها را بيشتر كرده و دراين شرايط نيز عزم مقام هاي دو كشور بر گسترش روابط، تهران - ايروان است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان در جمع خبرنگاران مي گويد: آشنايي بيشتر مردم دو كشور و اشتراكات فراوان فرهنگي و اجتماعي، به دوستي ها تداوم مي بخشد.
سيد كاظم سجادي افزود: توريست حلال را بايد در ارمنستان رواج دهيم تا مشكلات غذا و بهداشت براي گردشگران مسلمان به ويژه ايراني ها در اينجا رفع شود.
وي اضافه كرد: برپايي جشنواره هاي غذا براي نزديك كردن ذائقه هاي مردم دو كشور بسيار تاثيرگذار خواهد بود.
سجادي همچنين گفت: سفارت جمهوري اسلامي ايران در ايروان آمادگي كامل همكاري با رسانه ها براي تبادل هيات هاي رسانه اي را دارد.
وي سفر هيات رسانه اي ايران به ارمنستان را حركتي بسيار بزرگ خواند و اظهار كرد: رسانه ها به عنوان تاثيرگذارترين قشر مي توانند در رسيدن به اهداف كمك خوبي باشند.

** معاون ارشد وزير امور خارجه ارمنستان نيز با اشاره به سفر اخير معاون اول رييس جمهوري اسلامي ايران به ارمنستان گفت: در ديدار جهانگيري با رييس جمهوري و نخست وزير ارمنستان، بر گسترش روابط سياسي، اقتصادي، فرهنگي و هنري تاكيد شده و زمان بندي جلسات آينده نيز انجام شده است.
شاوارش كوچاريان در جمع خبرنگاران ايراني اعزامي به ارمنستان افزود: در دو سال گذشته دولت دكتر روحاني، روند رشد روابط دو كشور افزايش يافته و از سرعت خوبي برخوردار شده است.
وي توافقنامه ايران با كشورهاي غربي و آمريكا در وين را بسيار با اهميت خواند و اظهار كرد: اين گفت و گوها نشان داد با مذاكره مي توان به نتايج خوبي رسيد.
معاون وزير امور خارجه ارمنستان در بخش ديگري با اشاره به وقايع منطقه و وجود گروه هاي تروريستي چون داعش گفت: جامعه ارامنه نيز از اين وقايع متضرر شده و به ويژه در سوريه اقليت هاي مذهبي و قومي و ارزش هاي مقدس ديني در حال نابودي هستند.
كوچاريان افزود: نظريات ارمنستان و جمهوري اسلامي درخصوص مبارزه با گروه هاي تروريستي يكسان است و آنها را به ضرر كل منطقه و جهان مي دانند.
وي با بيان ضرب المثلي مبني بر اينكه « دوستي در سختي پيدا مي شود» گفت: افزايش روابط ارمنستان با ايران پس از استقلال بوده است.
كوچاريان افزود: در پروژه تحريم ها عليه جمهوري اسلامي نيز همواره ارمنستان نه تنها موافق نبوده بلكه مخالفت هم كرده است و اين موضعگيري فشارهايي را نيز از سوي طرف هاي غربي براي كشور ما به همراه داشت.
وي تصريح كرد: تاكنون هيچ سندي عليه جمهوري اسلامي ايران از طرف دولت ارمنستان امضا نشده است.
كوچاريان گفت: براي ارائه نظر در موضوع هاي بين المللي و سازمان هاي جهاني كشورها دائم در تماس هستند كه باتوجه به نزديكي نظر دو كشور ايران و ارمنستان ما هيچگاه نيازي به اين كار نداشته ايم؛ چون همواره مواضع ما با هم مشخص بوده است.
وي در پاسخ به سوال يكي از خبرنگاران ايراني درمورد احياي قبرستان هاي ارامنه ايراني داخل كشور ارمنستان نيز اظهار داشت: شما ملت دوست هستيد و همه مسائل مربوط به مردم شما داراي اهميت ويژه اي براي ماست.
كوچاريان در ادامه از راه اندازي خط سوم انتقال برق از ارمنستان به ايران، ايجاد كريدور درياي سياه - خليج فارس و جاده بين المللي شبه جاده ابريشم به عنوان طرح هاي بزرگ بين دو كشور ياد كرد.
وي اضافه كرد: پروژه اي به نام «بي گمرك» را نيز در دستور كار داريم كه ماحصل آن تشكيل گمرك مشترك بين ايران و ارمنستان خواهد بود.
معاون وزير امور خارجه ارمنستان اظهار كرد: براي اجراي پروژه راه آهن نيز به دنبال سرمايه گذاران بين المللي و داخلي هستيم كه كشور چين آمادگي خود را اعلام كرده است.
كوچاريان همچنين گفت: با پيگيري ارمنستان از اتحاديه اقتصادي «اورآسيا» خواستيم با ايران مذاكراتي براي همكاري داشته باشند.
روسيه ، بلاروس ، قزاقستان ، ارمنستان و قرقيزستان اعضاي اورآسيا هستند كه مرزهاي خود را براي تبادلات اقتصادي باز گذاشته اند و كالا در اين پنج كشور به صورت آزاد چرخش دارد.
معاون وزير امور خارجه ارمنستان تاكيد كرد: توسعه روابط ما با ايران به ويژه در زمينه فرهنگي است.
كوچاريان افزود: ارمنستان در حال هماهنگي سيستم آموزشي خود است و ايران را به عنوان همراه علمي انتخاب كرده و هيات هاي علمي براي اين امور در حال رفت و آمد هستند.
هيات رسانه اي جمهوري اسلامي ايران متشكل از خبرنگاران و عكاسان خبرگزاري هاي ايرنا، ايسنا، مهر و فارس، روزنامه هاي ايران، اعتماد، اطلاعات، شرق، دنياي اقتصاد و آليك و شبكه مستند سيما در سفري 6 روزه به كشور ارمنستان گزارش هايي از اين همسايه شمالي تهيه و در خروجي هاي خود استفاده كردند.

** مسير صحيح را به گردشگران ارمنستان معرفي كنيم
كارشناس ارشد گردشگري شهر ايروان و دانشجوي دكتري رشته ايران شناسي و ادبيات ايران مي گويد: اكنون فلش هاي كج گردشگري به سوي ارمنستان است و بايد آدرس صحيح براي اهداف گردشگري ارائه كنيم.
خانم وارسنيك ملكوميان افزود: گردشگران با هدف هاي ناشناخته به ارمنستان مي آيند و نسبت به موضوع هاي گردشگري اين كشور آشنايي كامل ندارند.
وي اضافه كرد: اين كشور داراي جاذبه هاي گردشگري فراوان و ناشناخته اي است كه بايد با هدف گذاري به گردشگران معرفي كرد.
ملكوميان، يكي از موانع رشد گردشگري كشور خود را شناخته نشدن مناسب اين جاذبه ها خواند و گفت: گردشگران آشنايي درستي از ارمنستان ندارند و با اهداف ناصحيح به اين كشور سفر مي كنند.
اين كارشناس گردشگري، تبليغات معرفي ارمنستان را نامناسب عنوان كرد و اظهار داشت: بايد به خوبي كشور را براي گردشگران معرفي كنيم تا آنان با نگاه مناسب و در شان مردم ارمنستان بيايند.
وي در بخش ديگري گفت: تعداد توريست هاي ايراني در سه سال گذشته افزايش يافته كه حدود 90 درصد براي كار و ارتباط اقتصادي با كشورهاي ديگر از جمله اروپا است.
ملكوميان افزود: به علت ورود ايرانيان از مرز زميني و خودروهاي شخصي و اتوبوس آمار خيلي دقيقي از تعداد ورود گردشگران اين كشور به ارمنستان در دست نيست.
وي همچنين اظهار داشت: گردشگران هندوستاني ، عراقي و ديگر كشورهاي عربي نيز به نسبت سال هاي قبل افزايش داشته اند.

** نور داوتيان Nver Davtyan دانش آموحته رشته ايران شناسي دانشگاه ايروان نيز در اين باره مي گويد: گردشگران ايراني موجب رونق اين صنعت در ارمنستان شده اند.
وي اشتراكات بزرگ فرهنگي و ميراث مشترك دو ملت ايران و ارمنستان را از عوامل مهم در گسترش روابط دو كشور عنوان كرد.
داوتيان گفت: ملت هاي ايران و ارمنستان در همسايگي هم مي توانند موجب رشد اقتصادي نيز باشند.

** كارشناسان سياسي كشورمان نيز روابط جمهوري اسلامي با ارمنستان را همواره بسيار خوب توصيف كرده و گفتند: با ارمنستان هيچ مشكل سياسي و اقتصادي نداريم، بلكه مشتركات فراوان فرهنگي اجتماعي بين دو كشور وجود دارد.
افزايش تعداد سفر گردشگران ايراني به ارمنستان و بالعكس مورد تاييد و نظر مقام هاي جمهوري اسلامي بوده است.
جمهوري ارمنستان از كشورهاي منطقه قفقاز جنوبي و از همسايگان شمالي كشورمان است. اين كشور از سال 1920 ميلادي تا سال 1990 ميلادي كه اتحاد شوروي فروپاشيد، با نام 'جمهوري سوسياليستي ارمنستان شوروي' يكي از 15 جمهوري تشكيل دهنده شوروي بود. ارمنستان در شهريور ماه سال 1370 شمسي (اوت 1990 ميلادي) اعلام استقلال كرد.
از : محمدجواد دهقاني دبير خبري ايرنا
فراهنگ**1027 ** 1569

سرخط اخبار فرهنگ