۲۳ آبان ۱۳۹۴، ۱۱:۳۶
کد خبر: 81837533
T T
۰ نفر
آغاز واكسیناسیون 40 هزار 96 كودك قشم در برابر سرخك و سرخجه

قشم - ایرنا - رئیس شبكه بهداشت و درمان قشم گفت: طرح واكسیناسیون 40 هزار و 96 كودك و نوجوان 9 ماه تا 15 سال این شهرستان در برابر ویروس بیماری های سرخك و سرخجه آغاز شد.

منصور سالاری روز شنبه در آئین آغازین این طرح افزود: 33 خانه بهداشت، هشت مركز سلامت جامعه روستایی و شهری و 84 تیم اجرایی از امروز طرح واكسیناسیون تكمیلی سرخك و سرخجه را در قشم اجرا می كنند.
وی با بیان اینكه 9 پایگاه سلامت شهرستان نیز درگیر اجرای طرح است، گفت: هدف اصلی از طرح واكسیناسیون تكمیلی سرخك و سرخجه، قطع زنجیره انتقال این بیماری و ایجاد پوشش كامل برای جمعیت هدف 9 ماه تا 15 سال است.
سالاری با اشاره به اینكه در قشم بسیاری از بیماری های فراگیر تحت كنترل است و به مرحله ریشه كنی یا مرحله حذف رسیده اند، گفت: برای پیشگیری از فراگیر شدن بیماری هایی كه می تواند از كشورهای همسایه انتقال یابد این طرح با جدیت در این شهرستان دنبال می شود.
رئیس شبكه بهداشت و درمان قشم ادامه داد: تمام افراد زیر پوشش این طرح پیشتر یك بار واكسینه شده اند و اجرای طرح كنونی برای جلوگیری از بروز اپیدمی است.
سالاری اظهار كرد: اگر بیماری هایی همچون سرخك فراگیر شود كنترل آن بسیار سخت می شود و آثار زیانباری برجای می گذارد و این امر بر ضرورت كنترل و پیشگیری اینگونه بیماری ها می افزاید.
وی با بیان اینكه ژنوم ویروس بیماری هایی همچون مالاریا كه به تازگی در كشور كشف شده است، مربوط به ایران نیست، ادامه داد: این بیماری ها اغلب از طریق اتباع كشورهای همسایه همچون افغانستان، پاكستان، سوریه و عراق به داخل مرزها انتقال یافته است و تلاش داریم با اجرای طرح واكسیناسیون، مانع از بروز این بیماری های در كشور شویم.
به گفته دكتر یحیی میرزاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان، طرح واكسیناسیون سرخك و سرخجه براساس برنامه ریزی های انجام شده طرح ایمن سازی در برابر ویروس این بیماری ها همزمان با هفت دانشگاه علوم پزشكی جنوب و جنوب شرق كشور آغاز شده است.
سرخك نوعی عفونت سیستم تنفسی است كه از طریق تنفس منتقل می شود و به شدت واگیردار است. ویروس آر.ان.آ از خانواده پارامیكسوویریده آن را ایجاد می كند و علائم سرخك شامل تب، سرفه، آبریزش بینی، و راش پوستی در نقاط مختلف بدن است.
سرخجه نیز یك بیماری ویروسی است كه سرخك آلمانی یا سرخك سه روزه نیز نام دارد زیرا تب بیماری بعد از سه روز قطع می شود. گاهی اوقات ضایعات پوستی آن شبیه سرخك یا مخملك نمایان می شود.
2090/

سرخط اخبار استان‌ها