۲۱ آبان ۱۳۹۴، ۲۰:۴۶
کد خبر: 81836255
T T
۰ نفر
دولت به سازمان هاي مردم نهاد توجه ويژه دارد

مشهد- ايرنا- مديركل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري وزارت راه و شهرسازي گفت: دولت تدبير و اميد توجه ويژه و خاصي به سازمان هاي مردم نهاد (سمن) دارد.

به گزارش روز پنجشنبه ايرنا به نقل از اداره كل راه و شهرسازي خراسان رضوي، نريمان مصطفايي در نخستين نشست هم انديشي نقش سمن ها در اجراي برنامه هاي بازآفريني شهري افزود: تعامل بين نهادهاي مردمي و دولتي بايد دوسويه باشد و وقتي نهادهاي دولتي گامي را برمي‌دارند، به تبع آن نهادهاي مردمي نيز بايد اقدامي را انجام دهند.
وي با بيان اينكه سازمان ‌هاي غيردولتي بر سه پايه داوطلبانه، غيردولتي و غيرانتفاعي تشكيل مي‌شوند اظهار كرد: كشور با افت سرمايه اجتماعي روبروست و در شرايط كنوني سازمان هاي غيردولتي در راستاي اعتمادسازي بين اجتماعات محلي و دولتي مي ‌توانند نقش مهمي داشته باشند.
وي گفت: آموزش، آگاه ‌سازي و ايجاد نهاد اجتماعي و همچنين تشخيص و دسته ‌بندي اين نهادها از جمله زمينه هايي است كه سمن ها مي‌ توانند در آن نقش داشته باشند.
مصطفايي افزود: دولت بايد پشتيباني لازم را از تشكيلات غيردولتي داشته باشد و كمبودهاي بستر هاي موجود در اين زمينه را برطرف كند و برنامه هاي اجرايي نيز به سوي نهادهاي مردمي سوق پيدا كرده و از قالب برنامه هاي دولتي خارج شود.

* نهادهاي دولتي و غيردولتي در اجرايي شدن سند جامع ملي راهبردي نقش دارند

مديركل دفتر ستاد ملي بازآفريني شهري وزارت راه و شهرسازي گفت: همه‌ نهادهاي دولتي و غيردولتي در اجرايي شدن سند جامع ملي راهبردي نقش دارند و اين امر از عهده يك دستگاه برنمي‌آيد.
وي افزود: بعد از تغييرات سند توانمندسازي و ساماندهي سكونتگاه هاي غيررسمي در سال گذشته، بازنگري لازم انجام شد و سند ملي راهبردي به تصويب رسيد.
مصطفايي با بيان اينكه در سند مصوب شده جديد محدوده هاي هدف افزايش پيدا كرده است، اظهار كرد: برنامه هاي ساماندهي، توانمند سازي و بازآفريني اين محدوده ها بايد مشخص شود.
وي ادامه داد: محدوده هاي هدف شامل بافت هاي نابسامان مياني و بافت هاي فرسوده، بافت هاي با پيشينه روستايي، بافت هاي ناكارآمد و ديگر محدوده هاست.
مصطفايي با اشاره به اينكه بافت هاي ناكارآمد در راستاي توسعه‌ي شهري مي‌ تواند بازيافت شود افزود: اجرايي شدن سند جامع ملي راهبردي از عهده يك دستگاه خاص بر نمي‌آيد و همه نهادهاي دولتي و غيردولتي بايد در تحقق اين امر سهيم باشند.
وي اهداف كلان سند جامع ملي راهبردي را نهادهاي مردمي و دولتي دانست و خاطرنشان كرد: براي تحقق اهداف درنظرگرفته شده همه نهادها بايد با يكديگر همكاري داشته باشند.

* پاشنه آشيل، اعتمادسازي، مشاركت و رضايتمندي مردم است.

مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري خراسان رضوي نيز در اين جلسه گفت: در پژوهش هاي انجام شده وضعيت اجتماعي رصد شده است كه طبق اين پژوهش ها در حوزه هاي ملي و مذهبي مشكلي وجود ندارد و پاشنه آشيل جامعه، اعتمادسازي، مشاركت و رضايتمندي مردم است.
سيد كمال‎الدين حسيني افزود: براي كنش و كنشگري سه عرصه شامل كنشگري دستگاه هاي دولتي، عرصه خصوصي و حوزه عمومي وجود دارد كه از اين بين حوزه عمومي اعتمادساز و حلال مشكلات است و اين در حالي است كه در اين حوزه ضعيف عمل شده و نيازمند تقويت اين حوزه است.
وي اظهار كرد: رويكرد دولت يازدهم توجه به مشاركت هاي مردمي است و يكي از اولويت هاي اصلي دفتر امور اجتماعي استانداري خراسان رضوي، سرمايه اجتماعي است.
وي با بيان اينكه به‌ دنبال افزايش تعداد تشكل هاي مردم‌ نهاد و همچنين ارتقاي سطح كيفي آنها هستيم گفت: اين تشكل ها از پويايي خاصي برخوردارند و رشد و توسعه جامعه با رشد عرصه عمومي و تقويت بنياد هاي آن ايجاد مي ‌شود.
حسيني افزود: حمايت از سمن ‌ها از دو جنبه كمي و كيفي در حال انجام است و همه بايد تشكل هاي مردم ‌نهاد را بپذيرند زيرا مشاركت مبتني بر خرد جمعي و رفتاري آگاهانه است كه براي شركت تمام افراد و به نفع همگان باشد.
7500/ 6053

سرخط اخبار استان‌ها