۹ آبان ۱۳۹۴، ۲۳:۲۱
کد خبر: 81819933
T T
۰ نفر
دفاع سیف از سیاست های اقتصادی دولت/سرمایه گذار جرات حضور پیدا كرده است

زنجان - ایرنا - رئیس كل بانك مركزی گفت: خوشبخانه با برنامه ریزی های انجام شده در دولت، از التهاب ها ونوسان های اقتصادی خبری نیست، درنرخ ارز وبازارهای مختلف ثبات دیده می شود وفضایی ایجاد شده كه سرمایه گذار جرات ورود پیدا كرده است.

به گزارش ایرنا، ولی الله سیف شامگاه شنبه در شورای اداری زنجان تاكید كرد كه بهبود وضعیت اقتصادی مستلزم برطرف كردن تنگناهای مالی از جمله مشكلات نظام بانكی، بدهی بالای دولت به نظام بانكی و قفل بودن برخی منابع مالی است.
وی افزود: یكی از ذهنیت ها این بود كه مذاكرات هسته ای می تواند آن تحرك لازم را به اقتصاد بدهد اما بانك مركزی نمی توانست دست روی دست بگذارد تا این مذاكرات به نتیجه برسد و گشایش اقتصادی رخ دهد.
سیف اظهاركرد: به همین دلیل از دو ماه قبل بانك مركزی در تلاش بود برنامه كوتاه مدتی را برای دوره پیش ازبرداشتن تحریم ها داشته باشد تا بتواند تحرك لازم را به اقتصاد بدهد و این وضعیت را از حالت انتظار خارج كند.
رئیس بانك مركزی گفت: بانك مركزی به این نتیجه رسید كه در رابطه با سیاست های پولی، دراقتصاد كشور تنگناهای مالی وجود دارد و یكی از آن تنگناها همان كمبود نقدینگی بود كه باید حل می شد.
وی خاطرنشان كرد: دولت از یك طرف در تورم دستاورد خیلی مثبتی داشت و از نرخ بیش از 40 درصد به زیر 15 درصد رسید، اما متاسفانه برخلاف انتظار، نرخ سود بانكی به دلیل وجود همان تنگناها كاهش نیافت.
سیف ادامه داد: مشكلات نظام بانكی ومسائلی كه از سنوات گذشته انباشته شده است، بدهی خیلی بالای دولت به نظام بانكی ومطالبه های غیر جاری ومعوقی كه وجود دارد كه نزدیك به 40 درصد از منابع بانكی را قفل و بدون بازده كرده و گردش ندارد، به همان تنگناهای مالی دامن زده است.
وی تاكید كرد : از ویژگی هایی كه باید در یك اقتصاد باشد و سرمایه گذار به سبب آن بتواند جرات سرمایه گذاری پیدا كند، پیش بینی پذیری آن اقتصاد است و دولت با این آرامشی كه در اقتصاد كشور ایجاد كرده است، این فضا را ایجاد كرد تا آن جرات ایجاد شود.
سیف افزود : امروز از سویی دولت عزم در حمایت از بخش خصوصی دارد و از سوی دیگر، آرامشی دراقتصاد شكل گرفته كه آن را دارای قابلیت پیش بینی برای آینده كرده است.
رئیس بانك مركزی با بیان اینكه امروز به دولت انتقاد می شود كه تمركز خود را برروی مهار تورم گذاشته است، گفت: این موضوع صحت ندارد و مسیری بوده كه دولت برای رسیدن به رشد اقتصادی باید می پیمود.
وی یادآورشد: تورم پیش بینی پذیری اقتصاد را از بین می برد و كسی جرات برنامه ریزی بلند مدت را پیدا نمی كند ولذا پیش بینی پذیری هر نوع برنامه ریزی برای اقتصاد، مستلزم كنترل تورم است.
سیف اظهاركرد: حتی رهبر معظم انقلاب نیز تاكید جدی داشته اند كه به هیچ وجه نباید از تمركز بر روی تورم غفلت كرد و این جریان را تا زمان تك رقمی شدن تورم باید ادامه داد.
رئیس بانك مركزی گفت: رهبر معظم انقلاب بر این موضوع نیز تاكید كرده اند كه باید در كنار كنترل تورم تدابیری اتخاذ شود كه تحرك لازم را در اقتصاد ایجاد كند.
وی خاطر نشان كرد: برای سرعت بخشی به این روند تصمیم گرفته شد كه نظام بانكی سه محور خاص را در پیش بگیرد.
سیف ادامه داد: در جهت رفع تنگناهای مالی وجهت دادن به كاهش نرخ سود بانكی، بانك مركزی به عنوان بازیگر وارد سیستم بین بانكی می شود و تلاش می كند بخشی از آن محدودیت ها و كمبودهای نقدینگی را جبران كند.
رئیس بانك مركزی گفت: با این ورود بانك مركزی می تواند نرخ سود بانكی را به سمت پایین سوق دهد و این اقدام تا رسیدن سود بانكی به دامنه قابل قبولی كه تفاوت یك تا دو درصدی با نرخ تورم است، تداوم داشته باشد.
وی با بیان اینكه باید به گونه ای حركت شود كه به آثار كاهش تورم خدشه ای وارد نشود، افزود: سال گذشته مشكل ما این بود كه واحدهای تولیدی از كمبود سرمایه در گردش رنج می بردند و اینكه خط تولید آنان نمی توانست حركت كند.
سیف یادآورشد: بر همین اساس، نظام بانكی سیاستی را در پیش گرفت كه اولویت نخست تامین سرمایه در گردش است و به جای آنكه تسهیلات برای ایجاد یك واحد صنعتی جدید اختصاص یابد، توصیه شد كه تا حد امكان پروژه هایی كه قصد شكل گیری با استفاده از منابع بانكی را دارند، شروع نشوند تا نظام بانكی تمام توان خود را برای تامین سرمایه در گردش بگذارد.
رئیس بانك مركزی گفت: سال گذشته نزدیك به 65 درصد از تسهیلات نظام بانكی به سرمایه در گردش اختصاص یافت و عكس انتظاری كه می رفت تا در این زمینه نظام بانكی توانایی پرداخت نزدیك به 280 هزار میلیارد را در قالب تسهیلات سرمایه در گردش داشته باشد، 340 هزار میلیارد تومان پرداخت شد.
وی تاكید كرد: این رشد پرداخت در تسهیلات نشان داد كه نظام بانكی علاوه بر آنكه انقباضی عمل نكرده، تا حدود زیادی انبساطی حركت كرده و این حركت جهت دار بوده است.
سیف اظهاركرد: امروز گفته می شود كه انبارها مملو از كالای تولید شده است و تقاضا برای آن وجود ندارد و بنابراین سیاست بانك مركزی باید به سمت تحریك تقاضا و فروش محصولات حركت كند تا زنجیره صنعت تكمیل شود.
رئیس بانك مركزی گفت: از همین رو امروز باید حركتی كه بانك مركزی در بازار آغاز كرده است به سوی تخلیه همان انبارها و تحریك جریان تقاضا حركت كند.
وی به صدور كارت اعتباری خرید اشاره و خاطر نشان كرد: این كارت ها با حداكثر قدرت خرید 10 میلیون تومان ارایه می شود و به كل اقشار جامعه تعلق خواهد گرفت اما به تدریج و بر اساس یك برنامه زمانی كه ازدحام پیش نیاید و با آرامش توزیع شود.
سیف ادامه داد: نام این كارت اعتباری، كارت خرید كالای ایرانی است و فقط می تواند به خرید كالاهای ساخت ایران تعلق بگیرد.
رئیس بانك مركزی گفت: بحث دیگر امكان خرید دین اسناد ناشی از فروش مدت دار محصولات واسطه ای كارخانجات ایرانی است.
وی افزود: اقدام سوم نیز در زمینه خودرو است كه با اولویت اتومبیل های كرایه و خارج كردن اتومبیل های فرسوده انجام و به تدریج دامنه دار می شود و این برنامه برای یك مدت شش ماهه است و فكر می كنیم كه می تواند یك اثر تحرك بخشی را برای اقتصاد داشته باشد و متعاقب آن با رفع تحریم ها اقتصاد بتواند مسیر درست خود را پیدا كند.
سیف به اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با موسسه های مالی و اعتباری غیر مجاز اشاره كرد و یادآورشد: امروز همه دستگاه ها برای برخورد با این موسسه ها و مراكز مالی متفق القول شده اند در حالی كه در گذشته همه مسئولیت این جریان بر عهده بانك مركزی بود و بانك مركزی به تنهایی نمی توانست كاری انجام دهد.
3001/6085/1859
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد