۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۲۰:۱۸
کد خبر: 81798153
T T
۰ نفر

كپی برداری كشورهای آسیایی ازفرش خراسان رضوی

۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۲۰:۱۸
کد خبر: 81798153
كپی برداری كشورهای آسیایی ازفرش خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- رئیس اتحادیه صادركنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: كشورهای آسیایی نظیر هندوستان، چین و پاكستان از طرح و نقشه فرش دستباف این استان كه قدمت چند قرن دارد كپی برداری و آن را با قیمت ارزان تر به بازار عرضه می كنند.

هادی مخملی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مزیتی كه فرش دستباف ایران نسبت به سایر كالاها دارد، برندهای شناخته شده آن در سطح جهان است و برند فرش مشهد، كاشان و اصفهان كه از اصالت قالی ایرانی برخوردار هستند در سراسر دنیا شناخته شده است.
وی بیان كرد: با این حال كشورهای دیگر با كپی برداری از طرح و نقشه قالی ایران تولیدات خود را به بازار عرضه می كنند تا بتوانند سهم ایران را از بازار فرش جهان بربایند لذا باید با برنامه ریزی منسجم سهم فرش ایران را در بازارهای صادراتی حفظ و آن را افزایش داد.
وی گفت: اصالت فرش در دنیا متعلق به ایران است و جزو كالاهای صادراتی با ارزآوری مطلوب به شمار می رود لذا صادركنندگان در بازارهای داخلی و خارجی به دنبال راه اندازی یك نهضت با رعایت اصالت نقشه های اصیل فرش هستند.
رئیس اتحادیه صادركنندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزود: ركود اقتصادی، بازار فرش ایران را نیز دربرگرفته اما بازارهای جدید در دوران پساتحریم آماده حضور فرش ایرانی هستند به همین منظور نیازمند تحول اساسی در تامین هزینه ها و مدیریت مطلوب در زمینه طرح، نقشه، سبك و نوآوری جدید در فرش هستیم تا شرایط تولید فرش ایران را با شرایط بازار دنیا انطباق دهیم.
مخملی ادامه داد: اینك تقاضای جهانی برای فرش دستباف ایران كاهش یافته لذا باید تبلیغات گسترده تری در زمینه طرحهای جدید فرش از جمله تابلوفرش ها یا فرش های بزرگ پارچه انجام گیرد تا بتوان مزیت رقابتی این نوع كالا را افزایش داد و سهم بیشتری از بازار جهان را به خود اختصاص داد.
وی بیان كرد: حمایت دولت معطوف به بخشی از زنجیره تولید فرش دستباف می شود در حالی كه برای توسعه این صنعت باید حمایت به صورت همه جانبه و شامل همه بخشهای این زنجیره باشد.
وی گفت: تجار و فروشندگان فرش باید از معافیت های مالی بهره مند گردند و صادركنندگان بتوانند تسهیلات بانكی دریافت كنند.
وی افزود: رشد و شتاب گرفتن تولید و صادرات فرش دستباف ایران مستلزم این است كه همه رسته های آن از حمایت دولت برخوردار باشند.
مخملی ادامه داد: از سوی دیگر سرمایه های فكری در حوزه فرش بر سرمایه های مالی اولویت دارند لذا باید از وجود متخصصان با حمایت از آنان برای ارتقای این هنر و صنعت بهره گرفت.
وی افزود: مدیریت تخصصی و وجود افراد متخصص در صنعت فرش دستباف ایران باعث می شود جاذبه های سرمایه گذاری و نوآوری و خلاقیت در این بخش بیشتر شود.
رئیس اتحادیه صادركنندگان فرش دستباف خراسان رضوی گفت: این استان از بافت های متنوع و طرح و نقشه اصیل در فرش دستباف برخوردار است و قطب تولید فرش های بزرگ پارچه، تابلو فرش، فرش های عشایری، فرش های تمام ابریشم و ابریشم دورو به شمار می رود.
مخملی با بیان اینكه 20 درصد صادرات سالانه فرش دستباف كشور متعلق به خراسان رضوی است افزود: از ابتدای امسال تاكنون شش هزار و 43 تن فرش دستباف به ارزش شش میلیارد و 32 میلیون ریال از این استان به كشورهای چین، برزیل، ایتالیا، آلمان و كشورهای همجوار و عربی صادر شده است.
وی اظهار كرد: 90 هزار بافنده فرش دستباف در 450 كارگاه متمركز و غیرمتمركز و صنایع جانبی در استان خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.
7489 / 6053/1772
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد