۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۱۹:۳۵
کد خبر: 81798107
T T
۰ نفر
برگزاري نشست مشورتي معاونان و مديران بين الملل دانشگاه ها دربابلسر

ساري - ايرنا - ششمين نشست مشورتي معاونان و مديران بين الملل دانشگاه ها، مراكز پژوهشي، پارك هاي علم و فناوري و مراكز رشد منتخب كشور در كتابخانه مركزي دانشگاه مازندران در بابلسر برگزار شد.

به گزارش روز سه شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه مازندران، حسين سالار آملي قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رييس مركز همكاري هاي بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در اين نشست كه آن را مهم ترين جلسه‌ مشورتي در بالاترين سطح دانشگاهي معرفي كرده بود، گفت: فرصت هاي بيكراني براي بهره مند شدن از آن، در انتظار ماست كه شرايط بسيار مثبت بين المللي در راس آن قرار دارد.
وي دارا بودن نيروي انساني توانمند را يكي از موارد مهمي دانست كه كشور ما از آن بهره مند است و از لحاظ علمي در جايگاه بسيار خوبي در سطح دنيا قرار داريم.
رييس مركز همكاري هاي بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، آمادگي مردم و مسئولان و گيرايي بسيار بالا را از ديگر فرصت هاي در اختيار عنوان كرد و افزود: اين آگاهي باعث شده در بسياري از دانشگاه هاي بزرگ كشور نظير دانشگاه تهران، اميركبير و بين المللي امام خميني(ره) قزوين، دفتر همكاري هاي بين الملل در حد يكي از معاونت هاي رييس دانشگاه فعاليت كند.
رييس مركز همكاري هاي بين المللي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، در ادامه، تعيين تكليف بازار را به عنوان يكي از راهكارهاي حل چالش‌هاي پيش روي معرفي كرد و گفت: بازار، مادري است كه ماهرانه كار مي كند و به نفع مردم تصميم گيري مي كند. دست نامرئي بازار آزاد تا حدي تعيين كننده است اما نقش دولت ها را نمي توان دست كم گرفت.
وي سپس به دانشگاه ها، مراكز تحقيقاتي، دانشگاه آزاد و غيرانتفاعي توصيه كرد: در جهت علم حركت كنند، زايش علمي داشته باشيد و نياز جامعه را برطرف كنيد، در غير اين صورت سعي كنيد از لحاظ اقتصادي روي پاي خود بايستيد و اگر نتوانستيد به اين مهم دست يابيد بايد اعلام ورشكستگي كنيد.
قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل، يكي ديگر از راه حل هاي تبديل تهديد و چالش به فرصت را بين المللي كردن دانشگاه ها عنوان كرد و با اشاره به موافق بودن مسئولان با اين راهكار، خطاب به معاونان و مديران حاضر در نشست افزود: اين شما هستيد كه بايد كمك كنيد، فكر و ايده بدهيد، كار كنيد، نقاط ضعف را برطرف نماييد و نقاط قوت را تقويت كنيد.
سالار آملي در پايان سخنانش، بها دادن به آموزش نيروي انساني، عامل انگيزشي، مشخص كردن كشورهاي هدف، دارا بودن حوزه‌ نفوذ در دانشگاه ها، شناسايي ايرانيان خارج از كشور از طريق هر استان و برقراري ارتباط با آنها، تاسيس شعبه دانشگاه در خارج از كشور حتي به صورت مشترك و انعقاد تفاهم نامه هاي يكساله و شش ماهه با دانشگاه هاي خارجي را از جمله مراحل عملياتي شدن قضيه‌ بين المللي كردن دانشگاه ها مطرح كرد و گفت: دانشگاهي مي‌تواند در آينده نجات پيدا كند كه بين المللي شود كه قطعا با انجام اين مهم، عصاره‌ علم دنيا را مي توان به كمك ديگران به داخل كشور انتقال داد.ك/1
6097

سرخط اخبار استان‌ها