۲۱ مهر ۱۳۹۴، ۹:۳۴
کد خبر: 81796984
T T
۰ نفر
رسانه های روسیه و اوكراین: موشك عماد نشانه اوج گیری توان دفاعی ایران است

مسكو - ایرنا - آزمایش موفقیت آمیز موشك دوربرد «عماد» نسل جدید موشك های بالستیك زمین به زمین ایران در مركز توجه رسانه های روسیه و اوكراین قرار گرفت و نوشتند: ایران با تكیه بر توانمندی های بومی، موشك بالستیك جدید و هدایت پذیر خود را با موفقیت آزمایش كرد كه نشانه اوج گیری توان دفاعی این كشور است.

به گزارش ایرنا، شبكه دوم تلویزیون دولتی روسیه امروز (سه شنبه) در بخش های خبری مختلف خود با اشاره به پرتاب موشك «عماد» اعلام كرد: تهران موشك بالستیك جدید خود از نوع هدایت شونده دوربرد را پرتاب كرد و صحنه هایی از پرتاب این موشك در پایگاه اینترنتی وزارت دفاع ایران به نمایش درآمد.
در گزارش شبكه سراسری روسی آمده است: عماد نخستین موشك تولید شده در ایران در نوع خود است كه می تواند در تمام مراحل پرواز تا اصابت به هدف هدایت شود.
رسانه روسی با اشاره به تلاش های برخی كشورهای غربی برای محدود كردن برنامه موشكی ایران و مرتبط كردن آن با برنامه هسته ای، خاطرنشان كرد: تهران بارها اعلام كرده است كه از برنامه موشكی خود صرف نظر نمی كند و در همین حال این كشور تاكید كرده است كه برنامه ای برای تولید سلاح اتمی ندارد.
شبكه تلویزیونی روسی «ان.تی.وی» هم در گزارش خود با اشاره به آزمایش موشك عماد گفت: نیروهای مسلح ایران با موفقیت موشك بالستیك جدید این كشور را با نام عماد آزمایش كردند كه موشكی پیشرفته از نوع زمین- زمین است.
در این گزارش به نقل از سردار« حسین دهقان» وزیر دفاع ایران گفته شد: «عماد» نسل جدید موشك های ایرانی است كه به طور كامل با توانمندی های بومی این كشور و بدون مشاركت خارجی طراحی و ساخته شده است.
شبكه ان.تی.وی در گزارش خود افزود: مشخصات فنی موشك عماد اعلام نشده و فقط مقام های ایرانی اعلام كرده اند كه این موشك درجه دقت بالایی دارد و مسیر حركت آن را حین پرواز می توان تغییر داد.
رادیو روسی «بیزنس اف.ام» نیز در بخش های خبری خود گفت: جمهوری اسلامی ایران موشك دورپرواز جدید خود را با موفقیت آزمایش كرد.
موشك جدید ایرانی با نام عماد را كارشناسان صنایع هوا فضا وابسته به وزارت دفاع ایران ساخته اند.
در گزارش رادیوی روسی گفته شد: سردار حسین دهقان وزیر دفاع ایران موشك عماد را سلاح بسیار دقیق خواند كه می تواند با درجه دقت بالا به هدف اصابت و آن را نابود كند.
به گزارش این رسانه، وزیر دفاع ایران خاطرنشان كرد: راهبرد وزارت دفاع ایران مبتنی بر توسعه توانمندی موشكی نیروهای مسلح این كشور و افزایش توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.
تارنمای اوكراینی «دیالوگ» هم نوشت: ایران موشك بالستیك جدید خود با نام عماد را كه موشك هدایت پذیر است با موفقیت آزمایش كرد.
در این گزارش به افزایش توانمندی موشكی ایران با آزمایش موشك عماد اشاره و گفته شده است: ایران قصد توقف برنامه های موشكی خود را ندارد و مقام های این كشور افزایش توان موشكی را با اتكا بر توانمندی بومی در دستور كار قرار داده اند.
تارنمای اوكراینی اعلام كرد: ایران در سال های اخیر موشك های بالستیك پیشرفته شهاب 3 را ساخته كه دوربرد بوده و قادر به هدف قرار دادن هر نقطه اسراییل است. ایران سال 2011 بیش از 40 فروند از این نوع موشك ها در اختیار داشت.
پورتال خبری اوكراینی «زد.ان.یو.ای» هم در گزارشی با اشاره به پرتاب موفق موشك عماد نوشت: این نخستین موشك دوربرد ایرانی است كه می تواند حین پرواز و تا حین اصابت به هدف كنترل شود.
بر اساس این گزارش، صنایع دفاعی ایران در ساخت موشك جدید عماد از فناوری های پیشرفته موشكی بهره گرفته اند كه سطح آن را از سایر موشك های ایرانی متمایز كرده است.
در این گزارش گفته شده است: نیروهای مسلح ایران با این موشك جدید بالستیكی، توان موشكی خود را افزایش می دهند و به طور موثر می توانند قابلیت دفاعی كشور را تقویت كنند.
در گزارش پورتال خبری «زد.ان.یو.ای» با اشاره به این كه تمام قطعات موشك جدید در ایران ساخته شده است، خاطر نشان شده است: مقام های ایرانی بسیاری از مشخصات موشك عماد را فاش نكرده اند و حتی شعاع عمل آن در رسانه های محلی قید نشده است.
اروپام*391**1516 **1561**1517

سرخط اخبار جهان