سقوط جایگاه منطقه ای سعودی ها / توافق هسته ای ایران را در موقعیت برتر قرارداده است

بیروت – ایرنا – مصطفی حمدان دبیركل جنبش المرابطون لبنان با تاكید به این كه توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران را در موقعیت برتر قرار داده است، گفت كه آل سعود با حمایت از تروریست های تكفیری ، كشتار ملت یمن و تهی شدن از داخل، جایگاه و توان منطقه ای خود را از دست داده است.

مصطفی حمدان در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا، همچنین خاطرنشان كرد كه مشاركت مستقیم نظامی روسیه در جنگ ضد تروریست های تكفیری در سوریه ، تحولی مهم است و مبارزه با تروریسم را وارد مرحله جدیدی كرده و نتایج آن به زودی به نفع سوریه رقم خواهد خورد.
ژنرال بازنشسته مصطفی حمدان دبیركل جنبش المرابطون یكی از مهم ترین هم پیمانان مقاومت در بین اهل سنت لبنان است و به همین دلیل تاكنون به خاطر دیدگاه ها و مواضع خود تاوان سنگینی پرداخت كرده است.
حمدان كه در سخت ترین شرایط نیز دست از حمایت از محور مقاومت و نظام سوریه برنداشته است، در ماجرای معروف به قضیه چهار افسرلبنانی، به همراه چند تن از همكارانش، براساس اتهام ظالمانه دست داشتن در ترور رفیق الحریری نخست وزیر اسبق لبنان مدتی به زندان رفت اما آزادی آنها بعد از چهار سال، دلیل قاطعی برای بی گناهی وی و همكارانش بود.
تجربه های دشوار، انگیزه قوی تری به این ژنرال بازنشسته و سیاستمدار فعال برای ادامه مسیری داد كه از ده ها سال پیش قدم در آن گذاشته بود.
او كه در سال 1982 در جریان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان و پیشروی تا بیروت، مدال درخشان جنگ و نبرد با این رژیم را در پرونده خود دارد، امروز به عنوان یك ژنرال بازنشسته، باعث افتخار نظامیان ارتش لبنان است.

** ورود مستقیم روسیه به جنگ علیه تروریسم تحولی مهم است
مصطفی حمدان در بیان رویكرد خود نسبت به بحران و جنگ سوریه، از یك سو بر تجربه های نظامی و از سوی دیگر به شناخت دقیق و پیگیری دائمی خود از جزییات اوضاع این كشور تكیه دارد.
وی اعتقاد راسخ دارد كه با وجود واقعیت های ژئو سیاسی پیچیده و درهم تنیده، سوریه از دوستان و هم پیمانان ثابت قدم و قدرتمندی برخوردار است كه همگی به كمك آن آمده اند.
دبیركل جنبش المرابطون همچنین تاكید كرد كه روابط بین ایران و سوریه می تواند الگویی برای دیگر كشورها باشد.
حمدان تاكید كرد كه ازهمان ابتدای بحران سوریه معتقد بوده است ، انقلاب اسلامی برای رویارویی با تروریسم تكفیری باید از سوریه حمایت كند.
وی كه مواضع ایران را از عملكرد مقاومت لبنان جدا شدنی نمی داند،گفت: سید حسن نصرالله دبیركل حزب الله با درك كامل بحران به خوبی درك كرد كه جریان آفرینی ها در سوریه در واقع هجوم آمریكا علیه محور مقاومت است.

** روس ها در زمان مناسب وارد جنگ مستقیم با تروریست ها شده اند
دبیركل جنبش المرابطون تصریح كرد: از ابتدا می دانستم كه روس ها بالاخره در زمان مناسب و به طورمستقیم به نبرد با تروریست ها در سوریه ورود خواهند كرد و امروز حضور نظامی روسیه در این جنگ تحول مهمی است و اوضاع را به گونه دیگری به نفع سوریه رقم خواهد زد و شرایط سوریه با قبل از این تحول متفاوت خواهد شد.
مصطفی حمدان تاكید كرد: در نتیجه این اقدام روسیه تحولات بزرگی در میدان جنگ با تروریسم روی خواهد داد و به زودی شاهد فیصله یافتن مساله خواهیم بود به دلیل اینكه مخالفان نظام از تفكرهای داغ قبلی فاصله گرفته و پشت میز مذاكرات با واقع بینی بیشتری خواهند نشست.
حمدان ورود روس ها به سوریه برای جنگ با تروریست ها را دارای وجهه قانونی و طبق قوانین بین المللی دانست چرا كه این اقدام به درخواست دولت رسمی سوریه انجام گرفته است و همچنین تاكید كرد كه این وجهه قانونی در مورد حمایت های ایران و مقاومت لبنان از نظام سوریه هم صادق است.
این ژنرال بازنشسته نگاه خوش بینانه ای به عملیات نظامی روسیه علیه گروه های تروریستی تكفیری از جمله داعش دارد و آن را بر خلاف عملیات آمریكا، مفید و سودمند ارزیابی كرد.
مصطفی حمدان اظهارداشت: روس ها با مشاركت در تاسیس اتاق عملیات مشترك با ایران ، سوریه و عراق، زمینه را برای ورود مستقیم نظامی خود علیه داعش و امثال آن آماده كردند.

** واشنگتن چاره ای به جز هماهنگی با مسكو ندارد
وی با بیان اینكه واشنگتن چاره ای جز هماهنگی با روس ها ندارد، گفت: سخنان اخیر باراك اوباما رییس جمهوری آمریكا در مجمع عمومی سازمان ملل عوام فریبانه بود و در بستر رقابت های انتخاباتی بین دموكرات ها و جمهوری خواهان و برای جلب آرای مردم آمریكا بیان شد.
این درحالی است كه اوباما در نشست های محرمانه از آمادگی برای راه حل سیاسی با وجود بشار اسد رییس جمهوری سوریه سخن به میان می آورد.
حمدان خاطر نشان كرد: بعد از اینكه كشورهای غربی و اروپایی برای پذیرش بشار اسد رییس جمهوری سوریه اعلام آمادگی كردند، مرحله فروپاشی گروه های مخالف و شكست آنها آغاز شد.
دبیركل جنبش المرابطون تصریح كرد: فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه برای كنترل اوضاع و جلوگیری از فروپاشی بیشتر گروه های مسلح، خواستار تغییر لحن مثبت كشورهای غربی درقبال بشار اسد رییس جمهور سوریه شده است.

** نباید سخنان عادل الجبیر را جدی گرفت
این ژنرال بازنشسته در باره رجز خوانی عادل الجبیر وزیر خارجه سعودی ها كه به مداخله نظامی در سوریه تهدید كرده است، گفت: عادل الجبیر زمانی كه سفیرعربستان در واشنگتن بود سفرهایی به لبنان داشت و من از همان زمان شناخت شخصی از وی دارم، الجبیر فقط خدمتگذار آل سعود است و نباید سخنانش را جدی تلقی كرد.
وی افزود: اگر یكی از افراد خاندان حاكم سعودی این حرف را می زد، شاید می شد آن را جدی گرفت.

** ملك سلمان هوشیار كافی ندارد
مصطفی حمدان خاطرنشان كرد: سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی كه هوشیاری كافی ندارد، اداره كشور را به پسرش محمد بن سلمان واگذار كرده و او هم با شروع جنگ علیه یمن امروز به یك جنایتكار جنگی تبدیل شده است.
دبیركل جنبش المرابطون تصریح كرد: محمد بن نایف ولی عهد هم سرگرم فاجعه منا شده كه منجربه جان باختن تعداد زیادی از حجاج بیت الله الحرام شده است.

** سقوط جایگاه منطقه ای سعودی ها
وی اظهارداشت: تهدیدهای عادل الجبیرهیاهویی بیش نیست و سعودی ها امروز از جایگاه و توان منطقه ای لازم برای ایجاد راه حل ها در مشكلات برخوردار نیستند و برنامه های آنها در بسیاری از میدان ها و پرونده ها با شكست مواجه شده است.

** سرنوشت بندر بن سلطان در انتظار محمد بن سلمان
مصطفی حمدان خاطرنشان كرد: لبنان یكی از این میدان ها است و جایگاه و توان سعودی ها در آن با سقوط بندربن سلطان ضربه سختی خورده است.
این ژنرال بازنشسته لبنانی تصریح كرد: سعودی ها با هدف تقویت پایگاه سیاسی خود در لبنان، به تروریست های تكفیری تكیه كردند ولی نتیجه ای جز شكست عایدشان نشد، همین سرنوشت در یمن نیز در انتظار آنها است و پسران ملك سلمان را به سرنوشت بندر بن سلطان دچار خواهد كرد.
به نظر می رسد مصطفی حمدان به وجود بحرانی واقعی در داخل خاندان حاكم سعودی و تهی شدن آن از داخل معتقد است و باور دارد كه این بحران در كوتاه مدت نتایج خود را بروز خواهد داد.

** توافق هسته ای ایران را در موقعیت برتر قرار داد
دبیركل جنبش المرابطون در پاسخ به سئوالی در باره توافق هسته ای بین ایران و گروه 1+5 و پیامدهای منطقه ای آن گفت: ایران بعد از توافق هسته ای درعرصه بین المللی وضعیت بهتری پیدا كرد و در منطقه هم به موقعیت برتر دست یافت.
مصطفی حمدان با اشاره به خط قرمزهای تعیین شده از سوی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص توافق هسته ای، افزود: توافق هسته ای علاوه بر رفع تحریم های اقتصادی از ایران، باعث تاثیرگذاری هرچه بیشتر آن در منطقه خواهد شد و تقویت و گسترش تهران و مسكو، نقشه تازه ای را برای خاورمیانه ترسیم خواهد كرد.
وی خاطرنشان كرد: بعداز اعلام توافق هسته ای اكنون، توافقی را به یاد می آوریم كه منجر به ورود چین به سازمان ملل و به رسمیت شناخته شدن آن به عنوان یك كشور شد.

** دلیل حمله ها به توافق هسته ای
این ژنرال بازنشسته لبنانی دلیل حمله ها به توافق هسته ای به ویژه از سوی رژیم صهیونیستی را وحشت این رژیم از قدرت روز افزون ایران پس از توافق دانست و تصریح كرد:رژیم اسراییل، توافق هسته ای را خطری وجودی برای خود تلقی كرد چرا كه می داند اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره نابودی این رژیم كاملا جدی است.
مصطفی حمدان به موضع ثابت ایران در قبال رژیم صهیونیستی، آن را با مواضع برخی كشورهای عربی و در راس آنها رژیم سعودی مقایسه كرد كه فلسطین را تنها گذاشته اند.
دبیركل جنبش المرابطون ، مواضع حاكمان سعودی درباره فلسطین را همواره آمیخته با دروغ و نفاق دانست و گفت: تنها مولفه هایی كه اكنون از مسجد الاقصی و قدس در برابر تجاوزهای رژیم صهیونیستی حمایت می كند موشك های حزب الله ، جهاد اسلامی و گردان های القسام و همچنین حمایت های ایران است.
وی افزود: حاكمان سعودی حق بازگشت فلسطینی ها به وطن خود را نادیده گرفته اند زیرا در نشست سران عب در سال 2002 در بیروت، نسخه اولیه طرح آنها موسوم به ابتكارعمل عربی فاقد بندی مربوط به حق بازگشت فلسطینی ها بود و تنها با اصرار امیل لحود ریس جمهوری وقت لبنان این بند در آن گنجانده شد.
حمدان كه آن زمان ریاست گارد ریاست جمهوری لبنان را بر عهده داشت، فاش كرد كه امیل لحود رییس جمهور وقت لبنان تهدید كرد در صورت بی توجهی به نظرش، اعلام خواهد كرد كه سران عرب مسئول شكست نشست بیروت هستند.
این سیاستمدار لبنانی خاطرنشان كرد: سعود الفیصل وزیر خارجه وقت سعودی ها و عمرو موسی دبیركل وقت اتحادیه عرب كه در راس مخالفان با این بند بودند، وارد اتاق ویژه جلسات سران كه مجهز به سیستم های ارتباطی بود شدند و با كالین پاول وزیر خارجه وقت آمریكا تماس گرفتند.
مصطفی حمدان تصریح كرد: سعود الفیصل و عمرو موسی به پاول اطلاع دادند كه امیل لحود نسبت به درج بند حق بازگشت فلسطینی ها اصرار می ورزد، وزیر خارجه آمریكا پاسخ داد كه با نتانیاهو تماس خواهد گرفت و به آنها نیز سفارش كرد كه بند حق بازگشت را در چارچوب مصوبات اعلام كنند و نه به عنوان بخشی از ابتكارعمل عربی.
وی اظهارداشت: بلافاصله این قضیه را به رییس جمهور لحود اطلاع دادم و وقتی جلسه سران عرب شروع شد امیل لحود باردیگر برضرورت درج حق بازگشت فلسطینی ها در ابتكارعمل عربی تاكید كرد.
دبیركل جنبش المرابطون گفت: سعود الفیصل و عمرو موسی دوباره با پاول تماس گرفتند و سرانجام وزیر خارجه آمریكا موافقت خود را با درخواست امیل لحود به آنها اعلام كرد، اسراییلی ها كه به شدت عصبانی شده بودند در واكنش به این قضیه مقر استانداری رام الله در كرانه باختری را اشغال كردند.
خاورم *383*388*390*1324

سرخط اخبار جهان