۱۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۳۲
کد خبر: 81790717
T T
۰ نفر
توسعه همه جانبه مبتني بر پيشرفت اقتصادي، فرهنگي و سياسي است

اصفهان – ايرنا – وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: توسعه همه جانبه و پايدار كشور مبتني بر توسعه اقتصادي، فرهنگي و سياسي است.

به گزارش ايرنا، علي جنتي روز پنجشنبه در آيين رونمايي و بهره برداري از پيشرفته ترين تجهيزات چاپ كشور در «مجتمع چاپ و بسته بندي ماتريس» در اصفهان افزود: اين سه ضلع توسعه بايد همراه با يكديگر پيش رود زيرا اگر هر يك از اين سه ضلع پيشرفت نداشته باشد، نمي توان كشور را توسعه يافته ناميد.
وي ادامه داد: اگر كشوري روحيه كارآفريني داشته اما فضائل اخلاقي نداشته باشد كشور پيشرفته اي نخواهد شد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: واقعيت اين است كه در يك دهه گذشته بدليل تحريم هاي ظالمانه و بويژه تشديد آن در سه چهار سال اخير، در عمل ارتباط ما با بانكها قطع شد و صادرات نفتي بشدت كاهش يافت و درآمدهاي ارزي بلوكه شد.
جنتي تصريح كرد: بسياري از واحدهاي صنعتي در كشور به اين علت با ظرفيت پايين كار كردند و مجبور به اخراج كارگران شدند و يكي از رنجهايي كه تحريم به كشور ما تحميل كرد رنج بيكاري جوانان تحصيل كرده است.
وي با اشاره به موفقيت هاي سياسي كشور در عرصه بين المللي گفت: بالاخره صبر و مقاومت مردم ايران ثمر داد و انچه امروز در صحنه سياسي خارجي بدست آورديم جزو موفقيت هاي ايران در عرصه جهاني است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي افزود: جمهوري اسلامي يك تنه برابر شش قدرت جهاني ظرف 22 ماه مذاكره فشرده توانست حق خود را به كرسي بنشاند.
وي خاطر نشان كرد: پس از 12 يا 13 سال تلاش دنيا پذيرفت و ايران حق مسلم خود را كه برخورداري از انرژي هسته اي است، بدست آورد.
جنتي ابراز اميدواري كرد ظرف دو سه ماه آينده با اجراي برنامه جامع مشترك(برجام) بخشي از دارايي هاي كشور آزاد و سيستم بانكي فعال شود و كشور بتواند به رونق اقتصادي دست يابد.
وي گفت: اولويت كشور اين بود كه زنجيرهايي كه چند سال به دست و پاي مردم بسته شده بود باز شود كه اين مهم نتيجه داد و مرحله دوم آن رونق بخشيدن به اقتصاد كشور است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطر نشان كرد: اكنون بخش قابل توجهي از جلسات دولت براي رفع موانع توليد و صادرات گذاشته مي شود كه لايحه اي در مجلس به تصويب رسيد و آيين نامه آن نيز در دولت تصويب و ابلاغ شد.
وي گفت: در شرايطي كه در چند سال گذشته صادرات نفت به يك سوم رسيد، در سال گذشته بر اثر سختكوشي تمام صنعتگران و كارآفرينان كشور صادرات غير نفتي به حدود 50 ميليارد دلار رسيد كه در تاريخ كشور كم سابقه بود و بتدريج اتكاي كشور به صادرات نفتي كمتر مي شود.
جنتي با اشاره به مقوله اقتصاد مقاومتي مورد تاكيد رهبري گفت: دولت اهتمام ويژه اي به اجراي اقتصاد مقاومتي دارد ولي اين اقتصاد رياضتي نيست بلكه مبتني بر بومي سازي و تكيه بر توانايي ها و قدرت هاي ذاتي و دروني كشور با بهره گيري از علم و تكنولوژي است.
وي با اشاره به افتتاح پيشرفته ترين دستگاه چاپ كشور در اصفهان گفت: با افتتاح اين واحد بسياري از نيازهاي داخلي مرتبط با صنعت چاپ كه در گذشته از خارج وارد مي شد در داخل تامين مي شود و اين اقدامي براي خودكفايي است.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به سال همدلي و همزباني گفت: اگر كنار هم قرار بگيريم و كار كنيم آينده درخشاني براي فرزندان اين مرز بوم رقم خواهيم زد.
وي از استاندار اصفهان بخاطر تلاش براي رونق اقتصادي و فرهنگي استان قدرداني كرد.
پ / 6994/ 6020/ 6508

سرخط اخبار استان‌ها