۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81789156
T T
۰ نفر

ولایتی: هیچ نیازی به رابطه با آمریكا نداریم

۱۵ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۱
کد خبر: 81789156
ولایتی: هیچ نیازی به رابطه با آمریكا نداریم

تهران-ایرنا- رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما هیچ نیازی به رابطه با آمریكا نداریم و ملت ایران مستقل ،بزرگ و مقتدر است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی اكبر ولایتی امروز (چهارشنبه) در حاشیه دیدار با هیات یمنی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه آمریكا تاكید كرد: ما هیچ نیازی به رابطه با آمریكا نداریم و ملت ما یك ملت مستقل، بزرگ و مقتدر است.
جان كری وزیر خارجه آمریكا چندی پیش گفت كه در صورتی ایران دست از شعار مرگ بر آمریكا و اسرائیل بردارد، رابطه ما با ایران بهبود بهتری خواهد داشت.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور دشد: قریب به 37 سال از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد و در این مدت نه تنها آمریكایی ها به ما كمك نكرده، بلكه ضررها و خسارت های زیادی به مردم ما وارد كرده اند.
ولایتی تصریح كرد: آمریكایی ها اموال ایران را توقیف كردند، در جنگ تحمیلی به صدام حسین كمك كردند و در هر توطئه ای علیه جمهوری اسلامی ایران نقش داشته اند بنابر این ما نیازی به كمك آنها نداریم.
وی افزود: هیچ كس از آقای كری و دیگر مسوولان آمریكایی درخواست همراهی و موضع مثبت نكرده است بنابراین آنچه در كشور ما می گذرد و شعار مردم ایران است، جوشیده از خواست ملت است و مردم ما بسیار فهمیده وآگاه هستند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: مردم ما می بینند هرگاه ایران با كشورهایی كه رابطه بسیار نزدیك با آنها داشت، آمریكایی ها به آنان هم رحم نكردند.
ولایتی ادامه داد: بیشترین مشكلات دولت سوریه امروز از طرف آمریكا است چرا كه آنها وعده های دروغین آمریكا را باور كرده بودند.
وی با طرح این پرسش كه مگر آمریكا با یمن رابطه ندارد؟ مگر در جریان جنگ یمن شمالی و جنوبی دخالت مستقیم نداشت؟، افزود: آمریكا تظاهر به دوستی با دولت یمن می كرد و امروز به دلیل نزدیكی با دولت سعودی و هدف دیگری كه در منطقه دارد، علیه مردم این كشور مستقیم و غیر مستقیم كار می كند و در شورای امنیت مصوبه ای به نفع سعودی علیه یمن به تصویب می رساند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد:در حال حاضر هم هركجا كه مجامع بین المللی بخواهند موضعی علیه جنایات سعودی بگیرند آمریكایی ها مانع می شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سخنان امروز رهبر معظم انقلاب در دیدار فرماندهان نیروی دریایی سپاه كه فرمودند مذاكره با آمریكا ممنوع است چرا كه آنها به دنبال نفوذ هستند، گفت: از ابتدای انقلاب اسلامی تاكنون حضرت امام (ره) و بعد از آن رهبر معظم انقلاب این موضع ثابت را داشته اند كه نظر به مواضع منفی و مخرب آمریكا چه در رابطه با ایران، چه در رابطه با جهان اسلام و چه در صحنه بین المللی مذاكره را ممنوع كرده بودند و اكنون هم همین موضع را دارند مگر موردی كه استثنائا در رابطه با مسایل هسته ای بود.
ولایتی یادآور شد: هركجا ظلمی در دنیا است از جمله در یمن كه دولت سعودی حدود 7 ماه است شبانه روزی این مردم بی پناه را بمباران می كند و هزاران نفر از مردم این كشور را مجروح و شهید كرده است رد پای آمریكا وجود دارد.
وی ادامه داد: آمریكا موجب شد مصوبه ای در شورای امنیت به نفع سعودی و علیه مردم یمن تصویب شود و بعد از آنكه هرچه زمان گذشت شرارت سعودی ها بیشتر شد به طوری كه هیچ كس نمی تواند آن را پنهان كند كه یك طرف ظالم است و آن هم دولت سعودی و طرف دیگر مظلوم كه ملت یمن است.
وی افزود: دیگر هیچ صدایی از شورای امنیت سازمان ملل در نمی آید كه بدون تردید نقش آمریكا در ساكت كردن شورای امنیت برای این كه یك واكنش عادلانه نسبت به آنچه در یمن می گذرد نشان دهد كاملا مشخص است.
مشاور امور بین الملل رهبر معظم انقلاب تصریح كرد: آمریكا را در نقاط مختلف جهان به خصوص در یمن ، عراق ، سوریه ، لبنان ، فلسطین ، افغانستان و پاكستان به عنوان پرچم دار ظلم علیه مردم بی گناه كشورهای اسلامی می شناسند و هر روز این دلایل قوی تر می شود كه نباید با این ظالم تا زمانی كه موضع كنونی را دارد، گفت و گو كرد.
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره تلاش های سیاسی ایران برای توقف جنایت های سعودی به یمن چیست؟ گفت: ایران در طی این ماه هایی كه از اوج مظالم سعودی علیه یمن گذشته بارها تلاش كرده است كه كمك های انسانی خود را به مردم ستمدیده یمن برساند.
وی ادامه داد: ملاحظه كردید كه هم از طریق دریا و هوا با كشتی و هواپیما سعی شد كه كمك ها به مردم یمن برسد اما سعودی ها جلوی آن را گرفتند.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد: جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی حتما از مردم یمن حمایت و علیه مظالم سعودی اقدام می كند و امكانات خود را در این راه براساس آنچه خواست مردم و رسانه های ما و رسانه های مستقل جهان اسلام است در جهت تبلیغ مظلومیت مردم یمن و ظلمی كه سعودی ها می كنند در خدمت این آرمان خواهی مردم یمن بوده اند.
ولایتی همجنین در پاسخ به سوالی درباره تشكیل كارگروه مشترك تركیه و سوریه برای هماهنگی در عملیات در خاك سوریه، گفت:‌ اصل این است كه دولت سوریه به عنوان دولت قانونی این كشور از روسیه و ایران برای مقابله با تروریست درخواست كمك كرده است .
وی ادامه داد: از پنج سال پیش تا امروز شاهد شورش های بیگانگان علیه دولت و مردم سوریه هستیم و جمهوری اسلامی ایران هم از ابتدا به ندای دولت قانونی سوریه پاسخ مثبت داد و بدون تردید كمك های ایران به سوریه موثر بوده است.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان كرد: حضور روسیه در خاك سوریه هم یك حضور مشروع و به دعوت دولت قانونی این كشور صورت گرفته است و آنها در جهت مقابله با تروریست هایی كه اغلب غیر سوری هستند و علیه دولت سوریه می جنگند، وارد عمل شده اند.
ولایتی یادآور شد: آنچه كه بین دولت روسیه و تركیه انجام می شود درخصوص حدود مرزهای بین سوریه و تركیه است كه باید رعایت شود، چرا كه تركیه یك دولت مستقل است و طبیعی است كه از مرزهای خودش دفاع كند و از این طرف هم روسیه هیچ ادعایی برای حضور خارج از مرزهای سوریه ندارد و امیدواریم كه به همین ترتیب پیش برود فقط در داخل سوریه و به كمك دولت و مردم آن كشور بپردازد.
وی اظهار امیدواری كرد كه این گونه اتفاقات دیگر تكرار نشود كه روسیه و دولت سوریه خواهان آن نیست.
ولایتی در ادامه در پاسخ به این سوال كه پیام جمهوری اسلامی ایران با استقبال از هیات یمنی به آمریكایی ها كه سعی در غیرشرعی نشان دادن انقلاب یمن دارند، چیست؟ گفت: این یك حمایت عملی از انقلاب و مردم یمن است.
وی ادامه داد: ایران از ابتدا از مردم یمن و انقلاب بسیار مهم و ریشه دار در این كشور حمایت كرده است چرا كه ما یقین داریم كه این انقلاب به حق است و همچنان به حمایت خود از یمن، انقلاب و مردم این كشور ادامه می دهیم.
وی افزود: این استقبال از شورای عالی انقلاب یمن یك نماد عملی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت برخواسته از مردم یمن است كه امیدواریم هرچه زودتر این دولت تشكیل شود.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این كه برای بازسازی یمن هم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، گفت: ایران بعد از جنگ تحمیلی تجربه خوبی در بازسازی دارد و امیدواریم كه شرایطی فراهم شود تا ایران بتواند تجربیات خود را در اختیار این كشور بگذارد.
ولایتی تاكید كرد: هر كاری كه ما بتوانیم در جهت نشان دادن مظلومیت مردم یمن انجام دهیم، دریغ نخواهیم كرد.
وی ادامه داد: بدون تردید در این مصیبت بزرگی كه بر مردم یمن وارد شده است ، مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران خودشان را در كنار مردم یمن می دانند و این همدردی كه از ابتدا آغاز شده هم در قول و هم در عمل برای بازسازی كشور مصیبت دیده یمن ادامه خواهد داشت.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال كه برای حل مشكلات یمن، ایران با گروه ها و احزاب دیگر داخل آن كشور ارتباط برقرار می كند، یادآور شد: این گروهی كه امروز به ایران آمده اند انصارالله و متحدان آنها بودند و هر گروهی در یمن از استقلال ، عزت و مبارزه مردم یمن حمایت كند و در كنار مردم یمن باشد مورد حمایت و استقبال ایران است.
ولایتی در پاسخ به سوالی درباره اینكه آیا ایران برای حل مشكلات سوریه نیز برنامه ای دارد، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام كرده است كه مشكل سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل سیاسی دارد و در صورتی كه نمایندگان مردم سوریه با دولت سوریه بنشینند درباره آینده دولت سوریه مذاكره كنند جمهوری اسلامی ایران هم حمایت می كند.
وی ادامه داد: اگر قرار است كه به خواسته های مردم سوریه رسیدگی شود در درجه اول باید این شورشیانی كه در سوریه می جنگند اسلحه خود را كنار بگذارند و آنهایی كه غیرسوری هستند از سوریه خارج شوند و بعد دولت سوریه كه یك دولت قانونی است با معارضانش مذاكره كند تا مشكلات حل شود.
رییس مركز تحقیقات استراتژیك در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه ایران كشور تاثیرگذار در منطقه است آیا برای حل بحران یمن برنامه ای برای گفت و گو با كشورهای منطقه دارد؟ گفت: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران از هر برنامه صلح آمیزی كه در یمن مطرح شود و آن برنامه موافق با خواست مردم یمن و مخالف با دخالت خارجی ها باشد حمایت می كند.
هیات یمنی این هفته برای دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر كرده است.
سیام(3)**1058**2021**1336

سرخط اخبار سیاست خارجی