۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81786515
T T
۰ نفر

استیضاحی با انگیزه های سیاسی و جناحی

۱۳ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۳۲
کد خبر: 81786515
استیضاحی با انگیزه های سیاسی و جناحی

تهران-ایرنا-جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را در شرایط كنونی كشور سیاسی و جناحی دانستند و تاكید كردند كه آخوندی كارنامه قابل قبول و دفاعی در این وزارتخانه دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، درخواست استیضاح آخوندی وزیر راه و شهرسازی با 13 امضا در جلسه علنی یكشنبه گذشته (پنجم مهرماه) مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
روح الله حسینیان، مهدی كوچك زاده، حمید رسایی، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد كریمی قدوسی، زهره طبیب زاده، فاطمه آلیا، موسی الرضا ثروتی، محمود نبویان، مجتبی رحماندوست، بهرام بیرانوند، حسن كامران و نیره اخوان، 13 نماینده ای هستند كه این استیضاح را امضا كرده اند، بیشتر این نمایندگان از اعضای جبهه پایداری هستند.
محورهای اصلی استیضاح وزیر راه و شهرسازی عدم انجام تعهدات زمان رای اعتماد، مشكلات عمومی وزارت راه و شهرسازی، مشكلات زمین و مسكن شهری و روستایی، حوزه حمل و نقل و مشكلات حوزه مالی وزارتخانه اعلام شد.
جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بیشتر انگیزه سیاسی و جناحی دارد، تصریح كردند: ما به هیچ وجه استیضاح آخوندی را به صلاح نمی دانیم.
مخالفان استیضاح آخوندی با یادآوری این كه این وزیر كارنامه قابل قبول و دفاعی در وزارت راه و شهرسازی دارد، تاكید كردند كه وزیر راه و شهرسازی روی ساخت و سازهای غلط حساسیت دارد و با این ها مبارزه می كند.

**استیضاح آخوندی منطقی نیست/ دلایل استیضاح كنندگان محكم نیست
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: من دلایل استیضاح كنندگان را محكم نمی دانم و این دلایل برای استیضاح كافی نیست.
وی، عملكرد وزیر راه و شهرسازی را در مجموع خوب دانست و افزود: آخوندی بر استانداردها پافشاری و درمورد ساخت و سازهای غلط حساسیت دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس تاكید كرد: عملكرد آخوندی را موفق می دانم بنابراین استیضاح را در این شرایط منطقی نمی دانم.

**استیضاح وزیر راه و شهرسازی سیاسی است/ آخوندی كارنامه قابل دفاعی دارد
كمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاكید بر این كه طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی جنبه سیاسی و جناحی دارد، گفت: عباس آخوندی در مدت وزارت بر این وزارتخانه كارنامه قابل قبول و قابل دفاعی دارد.
وی اظهار داشت: كارنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی به رغم محدودیت‌های منابع مالی، شمار زیاد پروژه‌های برنامه‌ریزی‌نشده و بدهی كلان وزارتخانه در دوره قبل درخشان ، قابل قبول و قابل دفاع است.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس نهم با تاكید بر این كه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در سال همدلی و همزبانی سزاوار نیست‌، اظهار داشت: ما در مرحله دیپلماسی اقتصادی به وجود آخوندی برای نوسازی حمل و نقل هوایی و ریلی نیازمندیم.
پیرموذن با یادآوری این كه این استیضاح شكننده‌ترین استیضاح اعلام وصول شده به مجلس است، اظهار داشت: تنها 13 نماینده این درخواست استیضاح را امضا كرده‌اند كه به نظر می‌رسد، طرح استیضاح آخوندی سیاسی است.
وی تاكید كرد: استیضاح وزیر راه و شهرسازی در مجلس رأی نمی آورد و آخوندی به مسوولیت خود در وزارت راه و شهرسازی ادامه می دهد.

**استیضاح وزیر راه و شهرسازی شائبه سیاسی بودن دارد
همچنین رسول خضری نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس، ضمن مخالفت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به هیچ وجه استیضاح آخوندی را به صلاح نمی دانیم.
وی اظهار داشت: با توجه به این كه امسال سال همدلی و همزبانی میان دولت و ملت است باید به فكر هم اندیشی و هم افزایی روابط باشیم از این رو بهتر است كه در راستای تعامل با دولت گام برداریم.
نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس خاطرنشان كرد: این طرح استیضاح شائبه سیاسی بودن دارد و این طور به نظر می رسد.
خضری با تاكید بر این كه راه حل مشكلات در وزارت راه و شهرسازی استیضاح وزیر نیست، یادآور شد: تلفیق دو وزارتخانه در یك وزارتخانه از ابتدا كار درستی نبود و این موضوع به وزیر ربطی ندارد، اگر وزیر راه و شهرسازی می خواهد موفق باشد باید معاونین راه و شهرسازی خود در شهرستان ها را جدا كند تا هر كدام به صورت جداگانه این موضوعات را بررسی كنند.

**آخوندی همواره برای پروژه ها و كارهای زیربنایی وقت زیادی گذاشته است
همچنین بهروز نعمتی نماینده مردم اسد آباد در مجلس شورای اسلامی با تاكید بر این كه عباس آخوندی یكی از نیروهای بسیار زحمت كش در دولت تدبیر و امید است، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی، انصافا همواره وقت گذاشته و پروژه ها و كارهای زیربنایی زیادی را انجام داده است.
وی به اقدامات آخوندی در بخش ریلی؛ مسكن، ناوگان هوایی اشاره كرد و گفت: ما در این راستا جلسات مختلفی با آخوندی داشتیم و شاهدیم كه وی زحمات زیادی در این وزارتخانه می كشد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یكی از استیضاح كنندگان آخوندی موضوعی را پیگیری می كند كه بر اساس آن وی خواهان دریافت یك میلیارد و دویست میلیون دلار برای یك خط راه آهن است؛ من این سوال را از این نماینده دارم كه اگر آقای آخوندی این رقم را برای ساخت راه آهن به شما دهد قطعا دیگر نماینده ها نیز این توقع را خواهند داشت.
نعمتی افزود: من در این راستا با آخوندی صحبت كردم و وی بیان كرد كه آن راه آهن 600 كیلومتری را می توان با یك خط آهن 100 كیلومتری جایگزین كرد ولی این نماینده می گوید كه آن راه آهن زده شود و سپس این خط آهن را نیز بزنید.
وی اظهار داشت: امروز بسیاری از مراكز استانی ما خط ریلی ندارند؛ آن وقت چه طور برای یك شهرستان می خواهند خط ریلی بزنند.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس با یادآوری پیگیری موضوع نظام مهندسی گفت: برخی سال ها از این موضوع بهره برده اند اما آخوندی اعلام كرد كه اگر كسی می خواهد عضو نظام مهندسی باشد نباید كارمند وزارتخانه هایی نظیر كشور، امور خارجه ، مجلس یا شهرداری ها باشد.

**عده ای نباید وزیری را جناحی و شهری استیضاح كنند
یوناتن بت كلیا نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نیز با تاكید بر این كه امروز باید با زبان محبت با یكدیگر سخن بگوییم، اظهار داشت: در شرایطی كه ما دشمنان زیادی داریم و آنان سعی دارند كه مملكت ما را به تشنج بكشند؛ ما وظیفه داریم مانع آنان شویم.
وی ادامه داد: آخوندی چهره فعال؛ جدی؛ دانا و كارآمدی است، ما نباید اگر یك حركتی باب میلمان نیست به سمت استیضاح وزیری برویم و نباید خوبی ها را فراموش كنیم و باید فعالیت ها و عملكرد خوب را ببینیم.
نماینده آشوریان در مجلس با یادآوری این كه آخوندی زحمات زیادی كشیده است، اظهار داشت: عده ای نباید منافع جناحی و شهری خود را ببینند بلكه باید خوبی ها را نیز ببینند.
بت كلیا اظهار داشت: البته طبق قانون استیضاح حق نمایندگان مجلس است اما مطمئنا با صحبت كردن بهتر می توان مشكلات را حل كرد و همه جیز به نحو شایسته پیش خواهد رفت.
سیام**9121 ** 1336

سرخط اخبار سیاست