فعالیت سیاسی شناسنامه دار مانع زیر زمینی شدن سیاست می شود/صدور مجوز و پروانه برای 134 حزب و تشكل

تهران - ایرنا - مدیركل سیاسی وزارت كشور و دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب از آمادگی این كمیسیون برای صدور مجوز احزاب، ائتلاف ها و جبهه ها در كوتاهترین زمان خبر داد و گفت: فعالیت سیاسی شناسنامه دار مانع زیر زمینی شدن سیاست می شود.

نخستین مدیركل سیاسی وزارت كشور در دولت تدبیر و امید متولد 1344، عضو هیات علمی دانشگاه، دارای مدرك دكتری حقوق خصوصی و سابقه 6 سال فرمانداری و مسوولیت در نهاد ریاست جمهوری بوده است كه آبان ماه سال گذشته با حكم عبدالرضا رحمانی فضلی به این سمت منصوب شد.
محمد امین رضازاده مربی پژوهشی و مدیر برنامه ریزی و توسعه جهاد دانشگاهی شهید بهشتی، فرمانداری خوی، فرمانداری ماكو، كارشناس حقوقی اداره كل رسیدگی به شكایات ریاست جمهوری، رییس اداره امور عمومی مركز تحقیقات شورای نگهبان و عضویت جهاد سازندگی را در كارنامه خود دارد.
وی در گفت و گویی تفصیلی با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال كه همواره قبل از برگزاری انتخابات شاهد شكل گیری برخی جبهه ها و تشكل های غیرقانونی هستیم كه در فضای رسمی كشور موضع گیری و اظهارنظر می كنند، برای برخورد با این گروه های غیرمجاز چه برنامه ای در دستور كار دارید؟ گفت: من تعجب می كنم وقتی كسی كه می خواهد فعالیت سیاسی كند و می تواند مجوز بگیرد چرا باید بدون شناسنامه یا بدون مجوز فعالیت كند!
رضازاده با بیان اینكه هر تشكلی بخواهند فعالیت سیاسی كند حتما باید شناسنامه دار باشد، افزود: با توجه به قانون احزاب و رویه ای كه كمیسیون ماده 10 احزاب در پیش گرفته است، محدودیتی در زمینه صدور مجوز برای فعالیت احزاب نداریم.
وی ادامه داد: توصیه می كنیم ائتلاف و جبهه ای كه می خواهد در انتخابات هم فعال باشد حتما مجوز بگیرد؛ شرایط خیلی سختی ندارد و رویه ای كه كمیسیون ماده 10 احزاب در پیش گرفته رویه خیلی راحتی است و پنج حزب كه مجوز و شرایط قانونی فعالیت را دارند و فعال هستند می توانند درخواست كنند و ائتلاف یا جبهه را تشكیل دهند و این سختی ندارد.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب اضافه كرد: هرچه جلوی فعالیت های زیرزمینی در حوزه سیاست را بگیریم در عرصه مدیریتی كشور نیز نیروهای شایسته تری می آیند، هر چقدر بتوانیم فعالیت های سیاسی را شناسنامه دارتر كنیم و جلوی سیاست های قاچاقی، زیرزمینی و ارتباطات نامتعارف گرفته شود، كارها بهتر پیش می رود.
رضازاده افزود: احزاب شناسنامه دار هم قابل كنترل هستند، هم معمولا عقلایی تر كار می كنند و هم پاسخگو هستند. یعنی فردا اگر افرادی را به مجلس فرستادند نسبت به مردم احساس مسئولیت می كنند.
وی با بیان اینكه از دادن مجوز به ائتلاف ها و جبهه ها استقبال می كنیم تا آنان در چارچوب قوانین فعالیت كنند، اظهارداشت: یكی از اقتضائات انتخابات نیز ایجاد نشاط سیاسی است. خواه یا ناخواه انتخابات در كشور ما یكی از نقاط عطف و تاریخی بوده و خواهد بود و هر چقدر ما بتوانیم فضا را بانشاط تر كنیم، انتخابات باشكوهتری داشته باشیم، مردم مشاركت كنند،نخبگان به میدان بیایند و مجلس قوی داشته باشیم، هم اقتدار نظام و هم قدرت نظام بیشتر می شود.

**بسترهای لازم برای حضور حداكثری مردم در انتخابات فراهم شود
مدیركل سیاسی وزارت كشور گفت: ما معتقدیم با توجه به تاكیداتی كه رهبر معظم انقلاب بر بحث جلب مشاركت حداكثری دارند یكی از وظایف مسئولان دولتی این است كه بتوانند هرچه بیشتر شرایط و فضای مشاركت حداكثری را برای مردم فراهم كنند.
رضازاده اظهارداشت: تمامی اقداماتی كه به بالارفتن اقتدار ملی كمك می كند برای ما اصل است و جزو وظایف و سیاست های اصلی نظام محسوب می شود؛ برگزاری با شكوه انتخابات و حضور حداكثری همواره مورد تاكید رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری بوده و از همین رو مسوولان دولتی و اجرایی نیز در راستای سیاست های نظام گام برمی دارند و باید همه بسترهای لازم برای حضور حداكثری مردم در انتخابات فراهم شود.

**برخورد یكسان با تخلف از هر گرایش سیاسی
مدیركل سیاسی وزارت كشور همچنین در پاسخ به این سوال كه با توجه به شعار رییس جمهوری برای فراهم كردن زمینه نقش آفرینی هرچه بیشتر احزاب در جامعه چه رویكردی در وزارت كشور دنبال می كنید؟ گفت: نگاه ما نگاه یكسانی به همه احزاب است.
رضازاده افزود: مجوز احزاب توسط كمیسیون ماده 10 احزاب صادر می شود كه كمیسیون فراتر از دولت و یك كمیسیون بین قوه ای است كه معمولا نگاه قانونی به مساله دارند و به همه گرایش های سیاسی داخل نظام یكسان توجه می كنند. هم احزاب اصولگرا و هم احزاب اصلاح طلب با طی پروسه قانونی در این كمیسیون مجوز می گیرند.
وی ادامه داد: نگاه دولت و وزارت كشور هم این است كه قانونمند و در چارچوب قوانین و سیاست های نظام با همه یكسان برخورد شود و ما نیز با همین نگاه در زمینه صدور مجوز فعالیت و صدور مجوز برای برگزاری تجمع ها و راهپیمایی ها اقدام و با تخلف ها برخورد می كنیم.
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب با بیان اینكه با هرگرایش فكری تخلفی صورت بگیرد برخورد یكسانی می شود، گفت: دولت در این خصوص سعی كرده پاكدستی و اعتدال را به معنای واقعی داشته باشد.

**برگزاری 60 جلسه برای فعالیت خانه احزاب
رضازاده افزود:خانه احزاب یك نمونه این بحث است، اگرچه خانه احزاب یك تشكل صنفی است و خود اعضای خانه احزاب و احزاب تصمیم گیری می كردند اما در كنار آن ها ، مسوولان مربوطه در وزارت كشور با همدلی و همكاری یكدیگر، كار را پیش می بریم به گونه ای كه وزیر كشور در پنج جلسه و معاون سیاسی وزیر كشور در 15 جلسه خانه احزاب حضور داشتند.
وی ادامه داد: حدود 60 جلسه گذاشته شد تا احزابی كه چند سال بر سر اداره خانه احزاب اختلافاتی داشتند و نمی توانستند فعالیت كنند، فعالیت خود را شروع كردند و همه تلاش این بود كه در اینجا نیز اعتدال به معنی واقعی صورت بگیرد.
این مقام وزارت كشور اضافه كرد: همدلی و همزبانی كه شعار سال بود به موضوع كمك كرد و احزاب نشستند و گفتند به جای تعطیلی و علیه همدیگر فشار آوردن، بهتر است در كنار هم باشند و تصمیم گرفتند هفت اصلاح طلب و هفت اصولگرا و هفت مستقل در مجموع 21 نفر عضو شورای مركزی خانه احزاب باشند.
رضازاده اظهار داشت: احزاب تصمیم گرفتند یكسال اصلاح طلب ها و یك سال اصولگرا ها و یك سال مستقل ها اداره خانه احزاب را به عهده داشته باشند و در حال حاضر نیز فعالیت خود را آغاز كرده اند. در این بحث نیز اعتدال و پاكدستی مدنظر دولت را با اعتقاد پیش بردیم و به یك نتیجه مثبت رسیدیم.
وی یادآور شد: در كشور ما شاید فرهنگ كار جمعی و كار حزبی با اشكالاتی مواجه است كه خانه احزاب نشان داد، می شود با گرایش های مختلف در كنار هم كار كرد همچنان كه می بینیم در دولت نیز افراد با گرایش های مختلف دوشادوش همدیگر برای توسعه و آبادانی كشور تلاش می كنند و به این سمت می رویم كه با هم مملكت را آباد كنیم.

**صدور مجوز تاسیس و پروانه فعالیت برای 134 حزب و تشكل صنفی
رضازاده در پاسخ به این سوال كه از ابتدای دولت یازدهم تا كنون چه تعداد حزب و تشكل سیاسی و صنفی از كمیسیون ماده 10 احزاب مجوز گرفته اند؟ اظهارداشت: تعداد كل احزابی كه از كمیسیون ماده 10 مجوز گرفته اند 235 حزب است كه از ابتدای دولت یازدهم تا كنون برای 19 حزب مجوز تاسیس و برای 13 حزب پروانه فعالیت صادر شده است.
وی ادامه داد: همچنین تعداد كل تشكل های صنفی و انجمن های تخصصی مجوز دار 515 تشكل است كه از ابتدای دولت یازدهم تا كنون 67 مجوز تاسیس، 34 مورد صدور پروانه فعالیت و 170 مورد تمدید پروانه داشته ایم.

**صدور مجوز برای یك تشكل مربوط به اقلیت های دینی/16 حزب و 30 تشكل در نوبت تاسیس
دبیر كمیسیون ماده 10 احزاب گفت: تعداد تشكل های مربوط به اقلیت های دینی در كشور نیز 58 تشكل است كه در دولت یازدهم یك مجوز و 30 مورد تمدید پروانه مربوط به اقلیت های دینی را داشتیم.
رضازاده خاطرنشان كرد: همچنین در حال حاضر 16 حزب و 30 تشكل صنفی و انجمن تخصصی در نوبت تاسیس هستند.
وی ادامه داد: دستور اكید وزیر كشور این است كه پروسه ها در دادن مجوز را حتی الامكان كوتاه كنیم و كوتاه كرده ایم اما همه كارها دست ما نیست و بخشی به خود احزاب برمی گردد كه باید مدارك را به موقع ارایه دهند.
این مقام وزارت كشور اضافه كرد: بخشی نیز به مدت زمان استعلام از سه مرجع قانونی وزارت اطلاعات، دادستانی كل كشور و نیروی انتظامی در خصوص اعضای موسس برمی گردد كه یك مدت زمان نیاز دارد كه البته تعداد تقاضاها نیز تاثیرگذار است.
رضازاده یادآور شد: جلسات كمیسیون ماده 10 احزاب با چهار نفر از پنج نفر عضو رسمیت می یابد كه این جلسات هر دو هفته یكبار تشكیل می شود اما گاهی بعضی از اعضا به دلیل مشغله كاری نمی توانند حضور یابند و به همین دلیل جلسات با تاخیر برگزار می شود. با این وجود همه تلاش ما این است كه زمان را كوتاه كنیم.
گفت وگو از سجاد خسروانیان و حمید شریفی كیا
سیام*9254**1053**1429

سرخط اخبار سیاست