۱۰ مهر ۱۳۹۴، ۱۶:۵۴
کد خبر: 81782220
T T
۰ نفر
دیوار چین سد راه بسكتبال ایران/ رویای بزرگ از دست رفت

تهران - ایرنا - تیم ملی بسكتبال ایران با شكست مقابل چین از راهیابی به فینال مسابقات قهرمانی آسیا و كسب سهمیه المپیك 2016 ریو بازماند.

به گزارش ایرنا، تیم ملی بسكتبال ایران از ساعت 15 امروز (جمعه) در مرحله نیمه نهایی مسابقات قهرمانی آسیا به مصاف چین میزبان رقابت ها رفت و با نتیجه 70 بر 57 شكست خورد.
چین كوارترهای اول تا سوم این مسابقه را به ترتیب با امتیازات 21 بر 12، 18 بر 17 و 19 بر 15 به سود خود رقم زد و ایران فقط در كوارتر چهارم با نتیجه 13 بر 12 به پیروزی رسید اما پیروزی در این كوارتر برای فرار از شكست كافی نبود.
درك بائرمن در این مسابقه تیم خود را با تركیب اولیه مهدی كامرانی، جواد داوری، صمد نیكخواه بهرامی، اوشین ساهاكیان و حامد حدادی به میدان فرستاد و به این ترتیب داوری جایگزین حامد آفاق شد كه در مسابقه قبلی مقابل كره جنوبی از ناحیه مچ پا مصدوم شده بود.
چینی ها هم با تركیب اولیه وی ژائو، یانیوهانگ دینگ، ژو پنگ، یی ژیان لیان و ژو كی به میدان آمدند.
ایران با این شكست راهی دیدار رده بندی مسابقات شد و فردا (شنبه) در این مرحله باید به مصاف بازنده مسابقه تیم های ژاپن و فیلیپین برود.
بیست و هشتمین دوره مسابقات بسكتبال قهرمانی آسیا از یك تا 11 مهر در شهر چانگشا چین برگزار می شود و تیم قهرمان این رقابت ها سهمیه حضور در بازی های المپیك 2016 ریو را به دست می آورد.
ایران پیش از این در بازی های المپیك 1948 لندن و 2008 پكن سهمیه حضور در مهمترین میدان ورزشی جهان را به دست آورد، اما در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2011 در مرحله یك چهارم نهایی از اردن شكست خورد و نتوانست به المپیك 2012 لندن برسد.
با توجه به شرایط سنی بازیكنانی مانند صمد نیكخواه بهرامی، مهدی كامرانی، حامد حدادی، اوشین ساهاكیان و حامد آفاق كه نسل طلایی بسكتبال ایران را در 10 سال گذشته تشكیل دادند، شاید این بازیكنان دیگر نتوانند رویایی سومین المپیك بسكتبال ایران را محقق كنند.

** كوارتر اول (ایران 12 – چین 21)
دو تیم بازی را به شدت درگیرانه و فیزیكی آغاز كردند و همین مسئله باعث شد تعداد خطاها زیاد باشد. در حالی كه فقط یك دقیقه و 37 ثانیه از آغاز بازی می گذشت بازیكنان ایران مرتكب سه خطا شده بودند. ایران پس از چهار دقیقه و 35 ثانیه و چین پس از پنج دقیقه و 25 ثانیه پنج خطای تیمی خود را انجام داد.
بازیكنان دو تیم در اوایل مسابقه نیز در چند صحنه و پس از اعلام خطا از سوی داور، با یكدیگر درگیر شدند كه همین مسئله نشان دهنده حساسیت فوق العاده بازی بود.
چینی ها در این كوارتر با پرس شدید و دفاع یارگیری كار بازیكنان ایران را برای كسب امتیاز سخت كردند به شكلی كه اولین امتیاز ایران سه دقیقه و 26 ثانیه پس از آغاز بازی و با پرتاب آزاد صمد نیكخواه بهرامی به دست آمد.
حامد حدادی در این كوارتر عملكرد خوبی نداشت و به خصوص در اوایل مسابقه چند توپ را به شكل عجیبی از دست داد. بائرمن نیز در اواخر كوارتر اصغر كاردوست را جایگزین او كرد.
ایران برای نخستین بار در این رقابت ها كوارتر اول را به حریف خود واگذار كرد.

** كوارتر دوم (ایران 17 – چین 18)
كاردوست از ابتدای این كوارتر در میدان حضور داشت و عملكردی بهتر از حدادی داشت. البته حدادی پس از حدود پنج دقیقه به جای خود بازگشت و این بار بهتر از كوارتر قبل كار كرد. حدادی در یك صحنه دو بلاك پیاپی داشت كه همین اقدام او زمینه یك ضد حمله و كسب دو امتیاز برای ایران را فراهم كرد و یكی از زیباترین صحنه های بازی را رقم زد.
آمار موفقیت پرتاب های سه امتیازی بازیكنان ایران در این مسابقه بسیار پایین بود اما در مقابل چینی ها علاوه بر پرتاب های سه امتیازی، در پرتاب های منطقه ای داخل محدوده دو امتیازی نیز عملكرد خیلی خوبی داشتند.
در پنج دقیقه ابتدایی این كوارتر، بازیكنان ایران بسیار خوب كار كردند و با دفاع منسجم فرصت كسب امتیاز به حریف نمی دادند و حتی فاصله را به سه امتیاز نیز كاهش دادند اما بازهم این چینی ها بودند كه در ادامه فاصله را بیشتر كردند و این كوارتر را هم به سود خود به پایان بردند.
تعویض های پیاپی بائرمن در این كوارتر نیز مانند دیگر مسابقات ایران انجام شد اما بازیكنان ذخیره و جوان كشورمان در چنین مسابقه حساسی نتوانستند عملكردی كه مقابل تیم های ضعیف داشتند را از خود ارائه كنند.

** كوارتر سوم (ایران 15 – چین 19)
بازیكنان چین كه از ابتدای مسابقه در پرتاب های سه امتیازی بسیار خوب كار كردند، در این كوارتر بسیار بهتر از كوارترهای قبلی ظاهر شدند. در مقابل شاگردان بائرمن نه تنها در پرتاب سه امتیازی، بلكه در پرتاب های زیر سبد نیز بسیار پر اشتباه ظاهر شدند و همین مسئله فاصله را به تدریج بیشتر و بیشتر كرد.
فاصله امتیازی زیاد روحیه بازیكنان ایران را تحت تاثیر قرار داده بود و باعث شد اشتباهات عجیبی از آنها سر بزند. صحنه ای كه صمد نیكخواه بهرامی توپ را هنگام دریبل كردن و زدن روی زمین از دست داد، یكی از عجیب ترین صحنه های این مسابقه بود.
در این كوارتر هم بازیكنان دو تیم چند بار پس از خطاهایی كه انجام می شد با هم درگیر شدند.

** كوارتر چهارم (ایران 13 - چین 12)
چین در این مسابقه عملكرد فوق العاده در كار دفاعی داشت و باعث شد بارها و بارها بازیكنان ایران نتوانند در فرصت 24 ثانیه حمله خود، توپ را به سوی سبد حریف شوت كنند. چندین شوت ایر بال بازیكنان ایران نیز نشان از عملكرد خوب دفاعی حریف داشت كه موقعیت شوت زنی را از تیم ایران می گرفت.
هر چه زمان پیش رفت اشتباهات بازیكنان ایران نیز بیشتر شد.
اگرچه چینی ها در این كوارتر در كمتر از چهار دقیقه چهار خطا انجام دادند اما بازیكنان ایران نتوانستند از این فرصت استفاده كنند و با مجبور كردن بازیكنان حریف به انجام خطا، صاحب پرتاب های آزاد شوند.
ورزشی 2024**1379

سرخط اخبار ورزش