۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۲:۳۸
کد خبر: 81776442
T T
۰ نفر
تلاش ژاپن برای گسترش مناسبات با ایران در همه زمینه‌ها

پكن - ایرنا - خبرگزاری رسمی ژاپن (كیودو) با انتشار گزارشی از دیدار اخیر دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و شینزو آبه، نخست وزیر این كشور در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورك از تمایل توكیو برای گسترش مناسبات اقتصادی با تهران در همه زمینه‌ها خبر داد.

كیودو در گزارشی كه به همراه تصاویری از دیدار رئیس جمهوری كشورمان و شینزوآبه در صفحه نخست خود منتشر كرده، می نویسد: توكیو در پی افزایش سرمایه گذاری در ایران است و این پیشنهاد به طور رسمی از سوی نخست وزیر «آبه» به آقای روحانی ارائه شده است.
این گزارش همچنین تاكید كرده كه توكیو موضوع گسترش سرمایه گذاری خود در ایران را با توجه به امضا توافقنامه وین از هر حیث مناسب دانسته و بر اجرای آن تاكید ویژه دارد.
این گزارش به نقل از «آبه» آورده است: «توكیو می خواهد در توسعه اقتصاد ایران نقش فعالی داشته باشد و به همین خاطر این آمادگی از سوی ژاپن وجود دارد كه در همه زمینه ها اعم از علمی و فرهنگی، پزشكی، ایمنی هسته ای، فنی و محیط زیست نقش فعال تری داشته باشد.
در همین چارچوب یك مقام دیپلماتیك ژاپنی نیز خبر داده كه مقامات ارشد ایرانی و ژاپنی در جریان مذاكرات اخیر خود در نیویورك در رابطه با تسریع در گفت‌وگوهای مربوط به عملیاتی كردن امضای قراردادهای سرمایه گذاری مشترك به توافق خوبی دست یافته اند.
رسانه رسمی ژاپن همچنین با اشاره به افزایش تمایل مقامات این كشور به گسترش مناسبات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را یكی از نتایج مثبت برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) دانسته است.
منابع خبری پیش از این خبر داده بودند كه ژاپنی ها كه به دنبال وضع تحریم های ناعادلانه علیه ایران میزان سرمایه گذاری هایشان در بخش های مختلف از جمله انرژی را كاهش داده بودند اكنون و پس از توافق برجام، در پی حضور بیشتر در بازار ایران و توسعه همكاری های دوجانبه در زمینه های سرمایه گذاری و انرژی هستند.
در گذشته و با وضع تحریم های ظالمانه در حوزه انرژی ایران، سهم نفت خام وارداتی ژاپن از كشورمان به كمتر از 5 درصد درسال 2014 كاهش یافت.
طرف ژاپنی اكنون در پی آن است كه سهم واردات نفت خام خود از ایران را به سطح قبلی بازگرداند.
در سال 2005 میلادی این سهم 13.8 درصد بود كه در سال 2014 به 4.9 درصد كاهش یافت.
بسیاری از شركت های ژاپنی پس از توافق هسته ای وین برای حضور در بازار ایران و اجرای طرح های زیربنایی به خصوص در بخش نفت و گاز و سرمایه گذاری در این عرصه ابراز تمایل كرده اند.
ژاپن در سال 2007 میلادی تحریم هایی را علیه ایران در نظر گرفت و در سال 2010 میلادی در زمینه سرمایه گذاری در بخش نفت ایران محدودیت های بیشتری اعمال كرد.
ژاپن پیش تر اعلام كرده بود كه به محض برطرف شدن محدودیت ها، فعالیت در میدان نفتی آزادگان را كه سال 2010 از آن خارج شده از سرمی گیرد.
آساق*231*1597

سرخط اخبار جهان