۳۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۲۴
کد خبر: 81769613
T T
۰ نفر
آغاز دور جدید همكاری های اقتصادی تهران- پكن

تهران - ایرنا - در دیدار فرستاده ویژه دولت و رئیس كمیسیون مدیریت و نظارت دارایی شورای دولتی چین با وزیر اقتصاد كشورمان برنامه ریزی برای راه های جدید گسترش همكاری های اقتصادی بویژه زمینه های سرمایه گذاری و تامین منابع مالی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از شبكه اخبار اقتصادی و دارایی (شادا)، علی طیب نیا در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست با اشاره به نقش مثبت چین در مذاكرات هسته ای و دستیابی به شرایط خاص برای توسعه همكاری ها، خطاب به طرف چینی گفت: سفر جنابعالی و حضور مدیران شركتهای بزرگ چین نشانه ای از علاقه مندی دوطرف برای توسعه همكاری های تجاری و اقتصادی است.
وزیر اقتصاد كشورمان تاكید كرد: روابط ایران و چین همیشه روابط سازنده بود و ما این روابط را استراتژیك و راهبردی تلقی می كنیم.
طیب نیا با بیان اینكه ما در آستانه شرایط متفاوت هستیم، تصریح كرد: تحریم ها و محدودیتهایی كه در روابط اقتصادی و تجاری كشورمان وجود داشت در آینده نزدیك حذف خواهد شد و ما وارد فاز جدیدی از نوع همكاری های های سرمایه گذاری با چین خواهیم شد.
وی وسعت سرزمین، جمعیت بالا، برخورداری از منابع طبیعی و نفت و گاز، نیروی انسانی ماهر و تحصیلكرده با دستمزد كاملا رقابتی، موقعیت استراتژیك جغرافیایی برای دسترسی به بازارهای كشورهای همسایه و امنیت و ثبات موجود در ایران را از جمله ویژگی های مهم كشورمان برای سرمایه گذاری خارجی برشمرد.
وزیر اقتصاد كشورمان از طرح كمربند اقتصادی جاده ابریشم به عنوان ابتكار ارزشمند رئیس جمهور چین نام برد و گفت: علاقه مندیم مطالعات دقیق تری در این زمینه انجام و نسبت به تهیه و تدارك تفاهم نامه های لازم در این حوزه اقدام نماییم.

** آمادگی ایران برای نهایی كردن تفاهمات
طیب نیا در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی، پروژه قطار سریع السیر اصفهان- تهران، پروژه برقی كردن قطار تهران- مشهد، توسعه بندر چابهار و اتصال این بندر به بندرهای آسیای مركزی توسط راه آهن را از جمله علاقه مندی های دوكشور برای سرمایه گذاری توسط چین عنوان كرد.
در ادامه این دیدار ،فرستاده ویژه دولت و رئیس كمیسیون مدیریت و نظارت دارایی شورای دولتی چین ضمن تشكر از برگزاری این نشست، گفت: ایران كشوری باستانی، متمدن و با فرهنگ درخشان می باشد.
وی هدف از سفر خود را نشان دادن عزم جدی دولت چین برای گسترش روابط اقتصادی در دوران پساتحریم اعلام و عنوان كرد چین در دوران تحریم در كنار ایران بوده لذا در شرایط جدید آماده توسعه این روابط است.
'جانگ ای' سه هدف مهم خود و همراهانش كه شامل مدیران عامل 18 شركت بزرگ چین می باشد را توسعه روابط تجاری و بازرگانی، پیگیری آخرین وضعیت همكاری های دوجانبه و تبادل نظر با طرف ایرانی در خصوص راهبردهای جدید برای پیشبرد روابط دوجانبه عنوان كرد.
وی تاكید كرد: دوستی دو كشور بسیار دیرینه است و چین ایران را به عنوان یك شریك تجاری مهم می داند.
فرستاده ویژه دولت و رئیس كمیسیون مدیریت و نظارت دارایی شورای دولتی چین ساخت و ساز مشترك در مورد كمربند اقتصادی جاده ابریشم، ساخت و ساز های زیربنایی، سرمایه گذاری در حوزه توسعه پروژه های حمل و نقل ریلی ایران، پروژه بندر چابهار، همكاری در حوزه انرژی، تجارت نفت خام، صنایع بالادستی نفت و گاز، كشاورزی و شیلات، تولیدی و صنعتی و همكاری های دفاعی را از جمله پروژه های مهم برای سرمایه گذاری توسط دولت جمهوری خلق چین عنوان كرد.
اقتصام(1) 9141**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد