۳۰ شهریور ۱۳۹۴، ۲۰:۰۵
کد خبر: 81768377
T T
۰ نفر
كاهش 33 درصدی هزینه های بستری از سوی مردم با اجرای طرح تحول سلامت

تهران - ایرنا - مشاور عالی موسسه پژوهش سازمان تامین اجتماعی اعلام كرد: با اجرای طرح تحول سلامت سهم هزینه بستری از سوی مردم 33 درصد كاهش یافته است.

دكتر صفی خانی دوشنبه در نشست تخصصی اولین كنگره كشوری آكادمی اقتصاد سلامت افزود: با وجود تمام تلاش های انجام شده، دولت باید هزینه های درمانی را متحمل شود نه اینكه بیشترین بار مالی آن بر دوش مردم باشد.
وی سرانه هزینه سلامت را در ایران را بالا ذكر كرد و گفت: ایران اكنون در بین كشورهایی است كه بیش از 60 درصد سهم بهداشت و درمان را مردم تامین می كنند. میانگین جهانی 18 درصد و در برخی كشورها این رقم تا 36 درصد است.
به گفته وی در 40 كشور دنیا بیشترین بار مالی سلامت بر دوش مردم است كه ایران در بین این كشورها قرار دارد.
صفی خانی هزینه های نظام سلامت در كشور را سالانه 79 هزار میلیارد تومان ذكر كرد و افزود: باید سهم بودجه های دولتی در حوزه سلامت افزایش یابد.
مشاور عالی موسسه پژوهش سازمان تامین اجتماعی گفت: 20 درصد بودجه سال 94 كل كشور به حوزه سلامت اختصاص یافته است.
وی افزود: سهم بخش درمان در سال 94 در مقایسه با سال 93 افزایش یافته اما از طرفی سهم بهداشت یك درصد در مقایسه با سال قبل كاهش یافته است.
وی اظهار كرد: با وجود اینكه بیمارستان ها 50 درصد منابع درمان را به خود اختصاص می دهند اما بیشترین ناكارآمدی هم از همین بیمارستانهاست.
صفی خانی در پایان برقراری عدالت در تامین مالی سلامت را نیازمند مبانی نظری و تعهد حاكمیتی دانست و تصریح كرد: پایداری منابع عمومی مهمترین ركن در تامین عدالت است.
اجتمام/1370 /1449

سرخط اخبار جامعه