۲۴ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۳۱
کد خبر: 81760043
T T
۰ نفر
آزاد سازي بستر و حريم پنج رودخانه فارس از تصرف رودخانه خواران

شيراز - ايرنا - بستر و حريم رودخانه هاي قره آغاج، كُـر، شش‏پير، رودشير و سلطان آباد در استان فارس توسط شركت آب منطقه اي اين استان از تصرف رودخانه خواران آزاد سازي شده است.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي آب منطقه اي فارس ، مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها و سواحل آب منطقه اي فارس روز سه شنبه افزود: در سال جاري بستر و حريم رودخانه هاي قره آغاج، كر، شش‏پير، رودشير و رودخانه فصلي سلطان آباد توسط اين دفتر آزاد سازي شده است .
محمدرضا خاندشتي افزود: علاوه بر اين، رودخانه قره آغاج از احداث اعياني و باغات در محدوده منطقه زنگنه بن‏رود به وسعت 2500 مترمربع و بستر رودخانه كر و محدوده بستر درياچه سد درودزن به وسعت 20 هكتار در بخش كامفيروز آزادسازي شده است.
خاندشتي از آزاد سازي بستر رودخانه فصلي سلطان آباد در محدوده مسكوني شهرستان شيراز به وسعت 500 متر مربع خبر داد و اضافه كرد: همكاري و اقدام مشترك شركت آب منطقه‏اي و اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان فارس در آزاد سازي حريم چشمه كوه‏چنار و هشت هكتار اراضي منابع طبيعي و ملي در ساحل درياچه مهارلو از ديگر اقدامات انجام گرفته در سال جاري است.
به گفته وي علاوه براين، بستر رودخانه شش‏پير از موانع، سازه‏ها و پل‏هاي غيرمجاز آزاد سازي شده و نيز بستر رودخانه رودشير سپيدان از سازه‏هاي مربوط به پرورش ماهي رفع تصرف شده است.
مدير دفتر حفاظت و مهندسي رودخانه ها و سواحل آب منطقه اي همچنين به آزاد سازي 25 هكتار اراضي واقع در بستر رودخانه شاپور در محدوده شهرستان كازرون و هدايت جريان آب رودخانه به سمت ايستگاه پمپاژ بوشيگان اشاره كرد.
وي در خصوص دستگاه‏ها و ادوات توقيف شده در سال جاري توسط اين دفتر گفت: تاكنون 20 دستگاه لودر، 30 دستگاه تراكتور، يك دستگاه حفاري، يك دستگاه ادوات حفاري و 35 دستگاه كاميون توقيف شده است.
وي گفت : در سال گذشته نيز 12 دستگاه لودر و 25 دستگاه كاميون توقيف گرديده است.
خاندشتي ضمن بيان اينكه برخورد با متخلفين و متوقف نمودن فعاليت هاي غير مجاز از جمله فعاليتهاي اين دفتر است،گفت : امور كنترلي و بازدارنده براساس مفاد قانون توزيع عادلانه آب انجام مي شود.
وي با تاكيد بر فعاليت اين دفتر در منطقه كامفيروز در سال گذشته و جلوگيري از تخريب، تصرف، اعياني و حفر چاه در حريم و بستر رودخانه خاطرنشان كرد: در سال گذشته در حين گشت زني گروه گشت و بازرسي رودخانه ها و سواحل مواردي در اين منطقه مشاهده مي‌شد و يا بر اساس گزارشات واصله از منطقه اقدامات صورت مي‌پذيرفت.
وي افزود: اما در سال 1394 به دليل تشديد بحران آب و قانون ممنوعيت كشت برنج كه محصولي آب بر است، دو گروه گشت و بازرسي جهت جلوگيري از تخلفات، به خصوص تصرف اراضي بستر رودخانه و كشت محصول برنج در زمينهاي آب منطقه اي فارس به طور اختصاصي و شبانه روزي در منطقه كامفيروز مستقر گرديد.
وي ادامه داد : اين گروه در منطقه به صورت گشت زني روزانه و شبانه و از طريق برخورد با تخلفات، بسته سردهانه ها و كانال هاي غيرمجاز و اعاده به وضع سابق اراضي تخريب و تصرف شده در بستر رودخانه فعاليت كرد.
خاندشتي احداث دايك در حاشيه اراضي مخزن سد تنگاب، رفع تصرف از بستر رودخانه قره‏آغاج در محدوده بخش سيمكان و آزاد سازي بستر رودخانه قره‏ آغاج در محدوده شهرستان قيروكارزين به وسعت 47 هكتار را از ديگر اقدامات اين دفتر عنوان كرد.
وي در پايان با يادآوري پديده خشكسالي در استان و كاهش قابل ملاحظه بارندگي و آورد شن و ماسه در رودخانه ها، از مردم استان خصوصاً كشاورزان و باغداران و متقاضيان شن و ماسه رودخانه اي خواست قبل از هرگونه اقدام در محدوده بستر و حريم رودخانه ها و سواحل، مجوز هاي قانوني را از آب منطقه اي فارس دريافت كنند.
اين شركت نيز با توجه به شرايط و عليرغم محدويت ها، تمام توان فني خود را در جهت همكاري با متقاضيان اعمال خواهد كرد و بديهي است از هرگونه دخل و تصرف بدون مجوز در محدوده حريم و بستر رودخانه ها و تالاب ها جلوگيري مي كند.
6113/ 6075
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه