۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۵:۰۳
کد خبر: 81758054
T T
۰ نفر
كتاب های مفید موجب رشد علمی دانش آموزان می شود

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت:‌ ورود كتاب های مفید به مدارس موجب رشد علم و تربیت در بین دانش آموزان می شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا، ‌حمید رضا كفاش روز یكشنبه درهجدهمین دوره طرح ملی 50 هزار نمایشگاه كتاب در 50 هزار مدرسه در مركز تربیت معلم شهید شرافت در سخنانی افزود: جامعه ای كه با كتاب فاصله داشته باشد شكست آن حتمی است.
در این نشست كه سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و كارشناسان فرهنگی آموزش و پرورش سراسر كشور حضور داشتند ، معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: موسسه منادی تربیت یك مؤسسه وابسته به آموزش و پرورش است كه در جهت توسعه كتابخوانی قدم برمی‌دارد و موسسه غیرانتفاعی می باشد و رابط بین بخش خصوصی و مدارس كشور است.
وی اظهار كرد : آموزش و پرورش حق ممیزی كتاب را ندارد، این كار برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است ، كار آموزش و پرورش مناسب ‌سازی كتاب با پایه‌های تحصیلی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: به دلیل محدودیت ، منابع بهترین را انتخاب می‌كنیم و باید به سمتی رفت كه سامانه رشد یك مرجع تشخیصی شود و در این جا كار كارشناسی و مناسب با برنامه درسی انجام می‌شود كه قابلیت به روز رسانی و حذف و اضافه كردن را دارد.
كفاش افزود: كارشناسان فرهنگی كتاب را ورق زده و آن را ببینید و از كارشناسان خبره استفاده كنید ؛‌ توصیه‌ای كارنكنند چراكه به فرهنگ كتابخوانی ضرر می‌رسد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلی‌ترین بخش نمایشگاه كتاب انتخاب كتاب برای مناطق است و باید سطح معلومات مخاطبان و سطح فرهنگی برای استان و منطقه خود در نظر گرفت و كتاب را انتخاب كرد ، این بخش حساس و دقیق است و باید به سمتی رفت كه در آموزش و پرورش كار خوب را از دیگران قبول كنیم.
كفاش اظهار كرد: توصیه می‌ شود هیچ گاه از گرانی كتاب صحبت نكنیم چرا كه كتاب در ایران از همه جا ارزان‌تر است و مشكل این است كه باید با كتاب انس گرفت و آن را وارد سبد زندگی كرد و جامعه‌ای كه با كتاب فاصله داشته باشد شكست‌اش حتمی است.
وی افزود: تولید بسته‌های نمونه مانند كتاب و بسته‌های آموزشی به همكاران آموزش و پرورش توصیه می‌ شود ، باید موسساتی مانند منادی تربیت در این عرصه حركت و سرعت خود را بیشتر كنند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه باید نهضت كتابخوانی را جایگزین كتابداری كرد ، گفت: دكور كتاب نیز مباح است اما رسالت آموزش و پرورش انس با كتابخوانی، ترویج و تبلیغ آن است.
كفاش ادامه داد : در كلاس ابتدایی كتابخوانی كلاسی كه تعدادی كتاب وجود داشته باشد و بچه‌ها در طول سال بخوانند مد نظر است ، نگاه از كالای سرمایه‌ای به سمت مصرفی باید تغییر یابد.
وی تصریح كرد : طرح كتابخانه كلاسی كه در16 استان شروع شد در 16 استان دیگر نیز انجام می‌شود و حركتی در راستای انس با مطالعه است و سیستم تشویقی و تقدیر از آموزگاران كه بیشتر در كلاس كتاب را نقد كنند باید انجام شود.
كفاش با اشاره به استفاده از فضای مجازی در ترویج كتابخوانی افزود: ایجاد سامانه‌های مختلف برای ترویج كتاب باید با حفظ حقوق ناشران به شكل سنت درآید و فرار از حوزه مجازی و مقابله با آن ،‌ بدترین موضوعی است كه در این رابطه باید اتخاذ كرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش افزود: فعالیت های انجام شده در حوزه كتاب تنها 4 تا 5 درصد توان آموزش و پرورش است و باید با توان 13 میلیونی دانش‌آموزی نمایشگاه كتاب استانی در طول سال خاص كودكان و نوجوانان برگزار شود ، این امكان در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ ارشاد اسلامی وجود دارد و در سال اول می‌توان در 7 تا 10 استان آن را برگزار كرد.
كفاش با بیان اینكه مدارس شبانه ‌روزی مورد تأكید آموزش و پرورش است، خاطر نشان كرد: باید به آنها كتاب بیشتری داد و در نمایشگاه‌های استانی جایی برای تولیدات فرهنگیان استان ایجاد شود.
در پایان این جلسه از ناشران استانی برتر در زمینه چاپ و نشر كتاب های تحت نظارت موسسه منادی تربیت با اهدای لوح تجلیل شد.
فرآهنگ **1417**1601**

سرخط اخبار جامعه