۱۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۴
کد خبر: 81747197
T T
۰ نفر
رد صلاحيت شدگان داوطلبان نظام مهندسي سه روز فرصت اعتراض دارند

تهران - ايرنا - معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي گفت: رد صلاحيت شدگان داوطلبان سازمان نظام مهندسي سه روز فرصت دارند تا اعتراض كتبي خود را به هيات نظارت ارايه دهند تا اگر از كسي حقي ضايع شده، جبران شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، حامد مظاهريان در همايش توسعه مهندسي با رويكرد اخلاق حرفه‌اي با اشاره به انتظار مردم از جامعه مهندسي، در آستانه انتخابات نظام مهندسي ساختمان، افزود: برگزاري اينگونه سمينارها ممكن است برداشت تبليغاتي داشته باشد ولي اخلاق حرفه‌اي اجازه نمي‌دهد چنين اتفاقي رخ دهد.
وي ادامه داد: اخلاق يك معيار مستقل در هر حرفه و كسب و كار است كه در بسياري از كشورها براي آن دپارتمان و مدارج دانشگاهي مستقل در نظر مي‌گيرند ولي در كشور ما اينگونه نيست، براي پيشرفت در حوزه اخلاق حرفه‌اي راه درازي پيش رو داريم و در اين زمينه از همتايان خود در نظام پزشكي و رعايت اخلاق حرفه‌اي پزشكي عقب هستيم.
مظاهريان افزود: مهندسان در زمينه رعايت اخلاق حرفه‌اي و حتي ماهيت آن اتفاق نظر جمعي ندارند، وزير راه و شهرسازي تلاش كرد در سخنراني اخير خود در گردهمايي مديران كل راه و شهرسازي استان‌ها بخشي از زمينه‌هاي اخلاق حرفه‌اي را تشريح كرد كه مهم‌ ترين مبحث آن تضاد منافع بود كه از اجراي اخلاق حرفه‌اي جلوگيري مي‌كند.
وي با ذكر اين مثال كه در نظام مهندسي، فردي كه بايد خودش تقسيم پروژه ميان مهندسان انجام دهد خودش هم در همان كار منافعي دارد، اظهار داشت: در سازمان نظام مهندسي استان تهران در دو سال و نيم گذشته 10 ميليون مترمربع كار عمراني از 750 پروژه ساختماني ميان تعدادي مهندس تقسيم شده كه آن مهندسان انتخابي بودند و چرا در تقسيم كار و سيستم ارجاع نظارتي اعمال نشده است.
معاون وزير راه و شهرسازي خاطرنشان كرد: اينكه يك نفر در دو سوي يك ميز بنشيند چگونه مي‌توان انتظار نتيجه‌اي اخلاقي داشت، در خصوص بنگاه‌هاي معاملات املاك نيز چنين روندي وجود دارد، چرا مشاور املاك حرفه‌اي است كه از سوي مردم تقديس نمي‌شود و جامعه به آن سوء‌ظن دارد چون در اين شغل نيز تضاد منافع وجود دارد و كسي وظايف را تعيين تكليف نكرده كه مشاور املاك براي كدام سوي معامله كار مي‌كند.
وي به مثال ديگري اشاره و اظهار كرد: اين تضاد منافع در شغل وكالت ديده نمي‌شود، وكيل با يك طرف دعوا قرارداد مي‌بندد و به همان فرد نيز تا پايان وفادار است اگر وكيل از فردي هم كه قتل عمد انجام داده و خودش هم به قتل اعتراف كرده دفاع كند، كسي معترض او نمي‌شود كه چرا دفاع كرده است.
مظاهريان با اشاره به پايان بررسي صلاحيت نامزدها تا پايان وقت اداري امروز در ادارات كل راه و شهرسازي استان‌ها، ادامه داد: رد صلاحيت شده‌ها سه روز فرصت دارند تا با مراجعه به هيات نظارت اعتراض خود را به صورت مكتوب اعلام كنند و اين فرصتي است كه اگر از كسي حقي ضايع شده است، جبران شود.
وي ادامه داد: چندي پيش وزير راه و شهرسازي ابلاغيه‌اي صادر كرد كه براثر آن كساني نظير مهندسان كارمند شهرداري‌ها، شوراهاي شهر و روستا و وزارت كشور كه در فرآيند صدور پروانه و كنترل ساختمان نقش دارند از ورود به انتخابات نظام مهندسي استان‌ها منع شدند كه اين ابلاغيه در اين مدت موافقان و مخالفاني داشت.
معاون وزير راه و شهرسازي افزود: من فهرست كوچكي دارم از افرادي كه شامل اين ابلاغيه شده و از نامزدي در انتخابات حذف شده‌اند.
معاون عمراني استانداري تهران، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري منطقه 20 تهران، معاون امور مناطق شهرداري تهران، معاون شهرسازي شهرداري باغستان، كارمند سازمان همياري‌ شهرداري‌ البرز، رئيس اداره انجمنهاي صنفي و تخصصي وزارت كشور، عضو شوراي عالي ترافيك وزارت كشور، عضو شوراي شهر، رئيس نظارت عالي معاونت ترافيك شهرداري منطقه 17، قائم مقام شهردار منطقه 15، دفتر فني شهرداري شهريار، شهرداران سرعين، شهريار و ملارد، نماينده شهرداري تهران در كميسيون ماده 100 و غيره از آن جمله هستند.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: ما مهندسان در گذشته مقصر بوديم كه اجازه مي‌داديم اينگونه اتفاق‌ها بيفتد و اين خيلي بد است، اگر وزير راه و شهرسازي اين شجاعت را نداشت چه اتفاقي مي‌افتاد؟ هرچند برخي در تلاش هستند تا اين ابلاغيه لغو شود، اما اين سيستم كه اشكالات زيادي دارد بايد اصلاح شود زيرا ما در كشورمان قانون مبارزه با فساد را داريم و چه قانوني بالاتر از اين است كه با انحصار مبارزه كند، ما مهندسان بايد خودمان مشكلاتمان را حل كنيم، ما بايد در برابر جايي كه به نهادهاي صنفي مي‌خواهد دست‌اندازي و دست‌درازي كند، متحد باشيم.
اقتصام(1)1108**1558
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد