۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۶:۴۷
کد خبر: 81745503
T T
۰ نفر
فاني: هرگونه هزينه كرد در آموزش و پرورش نوعي سرمايه گذاري است

تهران-ايرنا - وزير آموزش و پرورش گفت: با توجه به تاثير جايگاه آموزش و پرورش در آينده‌ كشور، هرگونه هزينه كرد در اين بخش نوعي سرمايه‌گذاري است.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگي ايرنا،‌ علي اصغر فاني با اشاره به برخي روزنامه ها و سايت ها كه نقل شده بود آموزش و پرورش افرادي را به مدارس غيرانتفاعي فرستاده و آنها را وادار به پرداخت شهريه كرده،‌ ضمن تكذيب اين مطلب، افزود: در سال تحصيلي جاري تعداد 180 هزار نفر به مدارس غيرانتفاعي معرفي شدند كه كل هزينه آن را آموزش و پرورش داد و ريالي هم از دانش آموزان دريافت نكرد.

** كيفيت بخشي در بخش آموزش
وزير آموزش و پرورش در خصوص ميزان عملي شدن برنامه ها در مدت يك سال و نيم گذشته و همچنين پيش بيني براي رسيدن به اهداف وزارتخانه تا پايان سال چهارم دولت، اظهار كرد: در ابتداي شروع به كار، كيفيت بخشي را سرلوحه خود در آموزش و پرورش اعلام كرديم. در سند تحول نظام آموزشي هم راهبرد اصلي كيفيت بخشي بود و همچنان اين سياست ادامه دارد.
فاني افزود: ذيل اين راهبرد، براي مديريت آموزش و پرورش پنج سياست اعلام شد و هنوز پايبند به آن پنج سياست هستيم. اقدامات خوبي انجام شده اما هنوز آن سياست ها به نتيجه نهايي و يا انتها نرسيده است. يكي از آنها ساماندهي نيروي انساني است.
وي اضافه كرد: روزي كه اين وزارتخانه را تحويل گرفتيم بالغ بر 13 ميليون دانش آموز،‌ يك ميليون و 50 هزار نفر همكار فرهنگي و 105 هزار مدرسه اعم از شهري و روستايي در سراسر كشور داشتيم.
وي گفت: اين ميزان به همراه 26 ميليون اولياي دانش آموزان 40 ميليون نفر از جمعيت كشور به طور مستقيم مخاطب اين نهاد هستند. حال اگر تمامي بستگان بچه ها را حساب كنيم همه جامعه مي شوند؛ بنابراين وزارتخانه با اين حجم، وسعت و حضور بيش از يك ميليون نفر همكار فرهنگي، نياز به ساماندهي و بهسازي منابع انساني دارد.

** معلم ستون فقرات آموزش و پرورش
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، وي افزود: در آموزش و پرورش فضاي آموزشي، تجهيزات ، ‌بودجه، ‌مقررات آموزشي و .. همه موثرند، اما آنچه بيشتر از همه اينها تعيين كننده است، ‌معلم است. معلم ستون فقرات آموزش و پرورش است. ما به دنبال يك سياست، ساماندهي و بهسازي نيروي انساني آموزش و پرورش را مبنا قرار داديم و اقدامات خوبي هم انجام داديم.
وي تصريح كرد: در سال گذشته 25 هزار همكار فرهنگي بازنشسته شدند. و در سال 94 نيز 38 هزار نفر به سن بازنشستگي مي رسند و از سيستم خارج مي شوند. اين در حالي است كه نه در سال گذشته و نه امسال حتي يك نفر به نيروي انساني ما اضافه نشده است.
فاني اظهار كرد: دانشجو - معلم هايي كه در دانشگاه فرهنگيان از 4- 3 سال پيش كار تحصيلشان را شروع كرده اند، هنوز دانشجو هستند و حتي مهر امسال هم وارد آموزش و پرورش نخواهند شد. با ساماندهي بقيه نيروي انساني توانستيم مدارس را در مهر 93 بازگشايي كنيم.

** براي بازگشايي مدارس آماده ايم
با برنامه ريزي هايي كه هشت ماه پيش يعني از بهمن سال گذشته شروع كرديم، آمادگي كامل براي بازگشايي مدارس در سال تحصيلي جديد 95- 94 داريم. اين كار در حالي صورت مي گيرد كه به تعداد دانش آموزان افزوده شده است. همين تعداد دانش آموزي كه اضافه شده، 15 هزار نفر نيروي انساني جديد مي خواهد كه با استفاده بهينه از منابع و با افزايش بهره وري انساني ، سعي در رفع اين كمبود كرديم.

** ساماندهي نيروي انساني و توسعه در مشاركت
وزير آموزش و پرورش گفت: اولين برنامه اين نهاد ساماندهي نيروي انساني بود كه شروع شد‌ و نتيجه هم داده و همچنان ادامه دارد. يكي ديگر از سياست هاي اين مديريت توسعه مشاركت است. آن چيزي كه در جلسه راي اعتماد آبان ماه سال 92 اعلام شد اين بود كه آموزش و پرورش به تنهايي قادر به اداره اين تعداد دانش آموز در كشور نيست.
وي گفت: آموزش و پرورش بايد از توان ساير دستگاه ها و مردم و نهادهاي مردم نهاد استفاده كند. در اين راستا اقدامات بسيار خوبي انجام شد و با بيش از 20 دستگاه دولتي و غيردولتي موافقت نامه همكاري و تفاهم نامه امضا كرديم.
فاني گفت: يكي از تفاهم نامه ها با مناطق آزاد منعقد شد چراكه در حدود 1.7 درصد دانش آموزان در مناطق آزاد درس مي خوانند و تجهيز مدارس در اين مناطق نياز به اعتبار دارد كه از توان اين وزارتخانه خارج است. مناطق آزاد اين مدارس را تجهيز كردند،‌ تعميراتش را انجام دادند و در خيلي از كارها به لحاظ مالي به ما كمك كردند.
وي اظهار داشت: مدارس آبادان و خرمشهر چهار هزار كلاس درس دارد. در ماه هاي گذشته كه به منطقه اروند در خوزستان سفر كرديم، مناطق آزاد آنجا قبول كردند كه اين كلاس ها را كولر گازي بگذارند در حالي كه آموزش و پرورش قادر به اين كار نبود.
وزير آموزش و پرورش درخصوص تامين زمين براي مسكن فرهنگيان گفت: در برخي مناطقي كه زمين در اختيار اين وزارتخانه است، تفاهم نامه اي با وزارت راه و شهرسازي امضا شد و در بعضي از استان ها و مناطق اين زمين ها گرفته شده و در حال ساخت است. تفاهم نامه هاي ديگر ما با وزارت ورزش و جوانان، وزارت صنعت معدن و تجارت و با معاونت علمي رييس جمهور به امضا رسيده است.

** امضاي تفاهم نامه با سازمان ها و نهادها
فاني در اين خصوص گفت: براي مثال 64 آزمايشگاه نانو توسط معاونت علمي رييس جمهوري در پژوهش سراهاي دانش آموزي ما نصب شده است. هر كدام از اين آزمايشگاه ها 400 ميليون تومان هزينه مي شود و آموزش و پرورش قادر به تامين آن نيستيم.
وي افزود: با سازمان محيط زيست نيز تفاهم نامه امضا كرديم و از امكانات خودمان و محيط زيست براي آموزش دانش آموزان در مباحث زيست محيطي استفاده كرديم. اين يك بخشي از مشاركت بود.

** مشاركت توسعه مدارس غيردولتي
روزي كه ما آمديم، دانش آموزاني كه در مدارس غير دولتي درس مي خواندند 8.5 درصد كل دانش آموزان را تشكيل مي دادند، الان حدود 11.2 درصد هستند. در اين مدت كوتاه توانستيم اين درصد را افزايش دهيم. اعتقاد داريم كه استفاده از توان بخش غيردولتي در ارائه خدمات آموزشي مي تواند موثر باشد. يكي از سياست هايي كه در بحث توسعه مشاركت دنبال كرديم، خريد صندلي هاي خالي مدارس غير دولتي بود. براي مثال موسس يك مدرسه ايجاد كرده است و خدمات ارائه مي دهد، اما الان ظرفيتش خالي است. ما اين ظرفيت خالي را با قيمت بسيار نازلي در همان سال 93 خريداري كرديم و با پرداخت دولت بيش از 40 هزار دانش آموز در مدارس غير دولتي درس خواندند. اين سياست توسعه مشاركت همچنان ادامه دارد.
فاني با بيان اينكه با سازمان تبليغات اسلامي ، حوزه عليمه و مدرسه عالي شهيد مطهري تفاهم نامه همكاري امضاء كرديم ،‌ از امضاي آخرين تفاهم نامه اي با سازمان زندان ها خبر داد و گفت: براي كمك به آموزش زندانيان بي سواد و ادامه تحصيل زندانيان قبل از ديپلم با اين سازمان تفاهم نامه امضا كرديم تا بتوانند ارتقا پيدا كنند. قبول كرديم كه به فرزندان زندانيان خدمات مشاوره اي و خدماتي از اين دست ارايه دهيم.

** آموزش و پرورش از نظر قانون اساسي
فاني گفت: در قانون اساسي آمده است تحصيل در آموزش و پرورش بايد از اول تا آخر رايگان باشد؛ در بحث مشاركت، انتقادي كه به ماهيت آموزش و پرورش وارد است و زياد مي بينيم كه مردم آن را مطرح مي كنند، همين مساله است.
وي ادامه داد: بحث مشاركت مطرح است و اين كه هم اكنون حدود سه درصد مدراس غير دولتي افزايش داشته است؛ اين با ماهيتي كه مبني بر رايگان بودن تحصيل براي همه وجود دارد ، مغايرت دارد. به اين تناقض چطور مي شود پاسخ داد؟ چهارسال ديگر مي گويند دولت يازدهم پولي بودن و غيردولتي بودن تحصيلي را كه رايگان بود سه درصد افزايش داد و اين جز عملكرد دولت مي شود.

** توزيع نيروي انساني در آموزش و پرورش
فاني گفت: نيروي انساني در آموزش و پرورش خوب توزيع نشده، در برخي از مناطق با تورم نيروي انساني مواجه هستيم. در اين تورم سه عامل جنسيت، رشته و موقعيت جغرافيايي براي ما مهم است؛ نمي شود يك خانم معلم را فرستاد در يك دبيرستان پسرانه درس بدهد. پس جنسيت مهم است. در خصوص رشته آموزشي؛ نمي توانيم معلم ادبيات فارسي را بفرستيم به بچه ها رياضي درس دهد. يكي ديگر هم موقعيت جغرافيايي است؛ نمي توان معلمي را كه در تهران اضافي است به بشاگرد هرمزگان بفرستيم و بگويم برو آنجا درس بده. اين سه عامل نيروي انساني باعث شده است كه در بعضي از جاها با تراكم نيرو و در برخي از مناطق با كمبود نيروي انساني مواجه شويم.

** نقل و انتقال معلمين
وي گفت: يكي از مشكلاتي كه ما هميشه در تابستان با آن مواجه هستيم نقل و انتقال است. نقل و انتقال نيروهايي كه بوميِ جاي ديگري هستند و در جاي ديگر مشغول به كارند. صراحتا اعلام كرديم كه كشور را به بوم هايي تقسيم مي كنيم و از اين به بعد براي دانشگاه فرهنگيان و استخدام هاي آموزش و پرورش از هر بوم براي همان بوم مي گيريم.
وي افزود: جواني كه مي خواهد جذب دانشگاه فرهنگيان شود اگر اهل بوم هست براي همين بوم پذيرش مي شود. اين سياست را از سال قبل شروع كرديم. پارسال پذيرش بر اين مبنا بود و امسال هم كه دارند رشته انتخاب مي كنند و مي خواهند براي سال تحصيلي جديد وارد دانشگاه فرهنگيان شوند، برهمين مبناست.

** مجوز استخدام 50 هزار نفر
فاني در اين باره گفت: مجوز 50 هزار نفر استخدام اخيرا اعلام شد و 27 شهريور ماه آزمون اين استخدامي ها برگزار مي شود. قصد داريم بحث نيروي انساني را مبنايي حل كنيم. در خيلي از جاها سهميه استخدامي نداريم. چون با تورم مواجه بوديم. يعني با اين استخدام هايي كه به اين شكل انجام مي دهيم و با پذيرش دانشگاه فرهنگيان، به مناطقي سهميه مي دهيم كه مشكل كمبود نيروي انساني داشته باشند. سهميه به جاهايي كه با تورم نيروي انساني مواجه هستند، نمي دهيم.

** وضعيت معيشتي و رفاه معلمان
وزير آموزش و پرورش در رابطه با وضعيت معيشتي معلمان گفت: يكي از برنامه هايي كه دنبال كرديم اين بود كه با صرفه جويي در آموزش و پرورش حقوق همكاران را به تدريج ترميم كنيم. ساماندهي نيروي انساني كه سال 93 انجام شد براي اين وزارتخانه هزار ميليارد تومان صرفه جويي داشت و اين مبلغ به خزانه دولت برگشت داده نشد بلكه در داخل و صرف فعاليت هاي ديگر شد. از جمله پرداخت فوق العاده شغل به معلمين ابتدايي كه از دي ماه 93 حدود 20 درصد به فوق العاده شغل آنان اضافه كرديم و از اول فروردين امسال نيز براي بقيه همكاران فرهنگي فوق العاده را اضافه كرديم.
وي اضافه كرد:در اين رابطه از اول تيرماه براي معلميني كه در مناطق مرزي خدمت مي كنند، حق نوار مرزي را داير كرديم. حقي كه مدتها مسكوت مانده بود و همه دستگاه ها اجرا مي كردند و ما اجرا نمي كرديم.
وي در خصوص مرخصي زايمان خانم هاي معلم گفت: افزايش مرخصي زايمان همكاران فرهنگي از 6 ماه به 9 ماه شد؛ چراكه رقم بالايي از نيروهاي اين وزارتخانه خانم هستند و توانستيم افزايش مرخصي زايمان را از آبان و آذرماه برقرار كنيم.

** طرح رتبه بندي معلمين
وي گفت: در آخرين جلسه سال 93 در 27 اسفند ماه مصوبه خوبي مبني بر رتبه بندي معلمان از دولت گرفتيم. اين كه معلمان را براساس شاخص هايي كه متناسب با وظيفه آنان است رتبه بندي كنيم تا براساس رتبه اي كه قرار مي گيرند افزايش حقوق داشته باشند. لذا باعث افزايش انگيزه معلمان مي شود و به هر حال براي اين كه در رتبه بالاتر قرار بگيرند تلاش بيشتري مي كنند و اين تلاش بيشتر مهارت ها و شايستگي هاي حرفه اي خود را افزايش مي دهد.
فاني افزود: بالغ بر يكهزار و 350 ميليارد تومان علاوه بر بودجه آموزش و پرورش براي طرح رتبه بندي تصويب شده كه از اول مهر ماه 94 اجرا مي شود. براي اين كه بتوان رتبه بندي را براي سال آينده هم اجرا كنيم دولت براي سال 95 مبلغ سه هزار و 500 ميليارد تومان تصويب كرده و از سال 96 در بحث رتبه بندي براساس سند تحول، تغييرات بزرگي در اين زمينه صورت خواهد گرفت كه اينها گام هايي براي كاهش فاصله حقوق معلم و ساير كاركنان دولت است.
وي با اشاره به مواردي از اعتراض معلمين در چند مدت اخير گفت: در اين باره حق با معلمين است. آنها مي گفتند كه ما از فقر ناراحت نيستيم؛ از فرق ناراحت هستيم. درست هم مي گفتند به هر حال اين تبعيض در پرداخت ها بايد به تدريج در يك بازده زماني معقولي كم شود و دولت هم كمك هايي داشته است و ما هم در اين خصوص تلاش مي كنيم.

** بيمه طلايي
وزير آموزش و پرورش در رابطه با بيمه طلايي افزود: در سال 91 وضعيت اقتصادي كشور به هم ريخت. در همان سال هم بيمه طلايي كيفيت خدمات قبلي خودش را نداشت. وقتي دولت را تحويل گرفتيم از دولت قبل يك بدهي به بيمه ايران -بيمه گر اين موضوع- داشته ايم. هم اكنون حدود 400 ميليارد تومان به بيمه ايران بدهكاريم. بيمه ايران با اينكه آمادگي خودش را براي ادامه كار اعلام كرده بود ديگر ادامه نداد و از سوي بيمه گر ديگري كار را ادامه داديم.
وي تصريح كرد: خدمات بيمه اي را چند ماه است به روش صندوقي و به طور آزمايشي داريم اجرا مي كنيم؛ به اين صورت كه همكار فرهنگي به مراكز درماني مراجعه مي كند فاكتور مي آورند و در ظرف دو الي سه هفته مبلغش را دريافت مي كنند. اگر اين روش جواب دهد آن را ادامه مي دهيم تا كارها در اين خصوص روانتر پيش برود.

** مركز اسكان موقت همكاران فرهنگي صعب العلاج
فاني گفت: يك كار خوب ديگري كه انجام شد اين بود كه برخي از همكاران فرهنگي به دليل بيماري هاي صعب العلاج ناچار مي شوند به شهرهاي ديگر از جمله تهران،‌ شيراز،‌ تبريز، يزد و برخي از مراكز استانها كه امكانات پزشكي بالايي دارند، سفر كنند. برنامه داريم كه 10 مركز براي اسكان همكاران فرهنگي ايجاد كنيم كه تا به حال شش مركز ايجاد شده است.
وي توضيح داد: همكاران در اين مراكز اسكان پيدا مي كنند و خدماتي به آنها ارايه داده مي شود تا بتوانند دوره درمانشان را دنبال كنند. اينها همه اقداماتي است كه در بخش درماني صورت گرفته است.

**بانك سرمايه بانك فرهنگيان
وي افزود: سهام دار عمده اين بانك آموزش و پرورش است و اين نهاد مي تواند در تصميمات بانك موثر باشد. بانك سرمايه در واقع يكي از زيرمجموعه هاي صندوق ذخيره فرهنگيان است و منافع آن در اختيار آن صندوق قرار مي گيرد و آن صندوق هم براي معلم هاست. سهام داران صندوق ذخيره فرهنگيان معلم ها هستند. اين بانك مشكلاتي داشت كه ما تحويل گرفتيم و هنوز هم بعضا مشكلاتي از قبل دارد كه در حال رفع آنها هستيم.
فراهنگ**1417**1027

سرخط اخبار جامعه