۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81742109
T T
۰ نفر

سخنگوي نيروهاي يمني: عربستان داعش بزرگ است

۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۳:۴۵
کد خبر: 81742109
سخنگوي نيروهاي يمني: عربستان داعش بزرگ است

تهران - ايرنا - سرتيپ شرف لقمان سخنگوي نيروهاي يمني عربستان را داعش بزرگ ناميد كه به پايان خود نزديك مي شود.

به گزارش روز دوشنبه پايگاه خبري نهرين نت، لقمان با وعده حوادث غير مترقبه و جديد عليه عربستان، گفت: ارتش يمن ابتكار عمل را عليه سعودي ها به دست گرفته و موجب شده دشمنان در قبال عمليات ارتش يمن واكنش نشان دهند.
وي تاكيد كرد: ارتش يمن به پايان مساله القاعده و تروريست هاي داعش در يمن نزديك شده است.
لقمان با اشاره به نحوه آغاز تجاوز سعودي - عربي به يمن اظهار داشت: تجاوز سعودي ها به يمن ما را غافلگير كرد، چرا كه هيچ گاه پيش بيني نمي كرديم همسايه ما به يمن خيانت كند و به كشورمان حمله ور شود، به ويژه كه عربستان، متصدي طرحي بود كه طرح كشورهاي خليج (فارس) ناميده شد.
وي افزود: حمله عربستان و ائتلاف عربي به يمن در چارچوب توطئه اي صورت گرفت كه نطفۀ آن در سال 2011 بسته شد و هدف از آن خلع سلاح ارتش يمن يا تبديل آن به ارتشي غيرفعال بود؛ در اين ميان، عبدربه منصورهادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن به منظور از كار انداختن سامانه موشكي يمن، با عربستان و مزدوران اين كشور به توافق رسيد.
سخنگوي نيروهاي مسلح يمني همچنين درباره جانبداري برخي از تشكيلات نظامي يا ارتش يمن از طرف هاي درگير در اين كشور، خاطر نشان كرد: اين جانبداري از سوي يگانِ اول ارتش و تيپ هاي وابسته به آن صورت گرفت كه 27 تيپ را شامل مي شود.
وي افزود: يگان اول، تصميم گرفت جانبداري پيشه كند و اساس كار خود را به جاي وفاداري به وطن وفاداري به حزب قرار داد.
لقمان با تاكيد بر اينكه ارتش يمن متشكل از گارد رياست جمهوري و يگان هاي مستقل، به وطن وفادارند، خاطر نشان كرد: ما فقط يك هدف داريم و آن، نبرد با متجاوزان است، بنابراين از همه نيروهاي داخلي مي خواهيم در مبارزه با متجاوزان با يكديگر متحد شوند.
وي گروه هاي تروريستي القاعده و داعش را دو سازمان وابسته به عربستان دانست و گفت: اين دو گروه در چارچوب نقشه اي براي ايجاد باصطلاح امارت اسلامي در يمن، به اين كشور آمده اند.
اين مقام نظامي يمني خاطر نشان كرد: ارتش يمن در سال هاي 2012 و 2013 در حملات گسترده اي كه عليه نيروهاي القاعده در مناطق جنوبي داشت، به پيروزي هاي بزرگي دست يافته و در آستانه يكسره كردن كار اين گروه تروريستي بود كه ناگهان عربستان به يمن حمله كرد، زيرا متوجه شده بود القاعده و داعش كه بازوهاي عربستان در يمن هستند، به خطر افتاده اند.
وي افزود: من به صراحت اعلام مي كنم كه عربستان، داعشِ بزرگ است، زيرا همين كشور است كه از ابتدا، داعش را حمايت كرد و افرادي را براي فعاليت در آن به خدمت گرفت.
سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن همچنين درباره تحولات ميداني اين كشور نيز گفت: ما در منطقه وادي الضباب به پيشرفت هايي دست يافته ايم و به شورش المخلافي و دار و دسته اش پايان داديم، هرچند او در زمان حاضر فراري است، در هر صورت مي دانيم او كجاست و توانايي رسيدن و دستيابي به او را هم داريم.
لقمان درباره وضعيت شهر عدن نيز خاطرنشان كرد: پيش از تجاوز به يمن، ميان ما و برادران جنبش جنوب در عدن توافق هايي وجود داشت؛ آن ها به دليل برخي مسايل مشخص تاريخي، نسبت به حضور ارتش يمن در عدن حساس بودند و ما در آستانه امضاي توافقنامه اي بوديم كه بر اساس آن، حمايت مناطق جنوبي، توسط مردم جنوب صورت گيرد، اما با آغاز تجاوز به يمن هيچ فرصت و چاره اي برايمان نماند جز اينكه خودمان به دفاع از عدن برخيزيم.
وي افزود: وقتي با قبايلِ موجود در اين شهر توافق كرديم، راه حلِ بهتر را آن ديديم كه با اين توافق، از حجم خسارت هايي كه به اين شهر وارد مي شود، بكاهيم و به اين ترتيب، انرژي خود را صرف مقابله با متجاوزان كرديم؛ بنابراين بدون اينكه كسي متوجه شود، از اين شهر خارج شديم؛ با اين حال، همه نيروهاي خود را از عدن خارج نكرديم و هنوز شماري از نيروهاي ما آن جا هستند و بر اوضاع و همچنين بر اجراي راهبرد دفاعي جديد، نظارت مي كنند.
لقمان ادامه داد: در همين چارچوب، ابتدا شيوۀ دفاع سنتي در دستور كار قرار داشت، اما در مرحله بعد، نقشه جنگ بلندمدت و درگير كردن دشمن در جنگ فرسايشي را به كار گرفتيم و اجراي اين نقشه، مستلزم تاكتيك ها و راهكارهاي جديد بود.
وي درباره راهبرد اصلي ارتش يمن نيز گفت: فرماندهي يمن به اين نتيجه رسيده كه قطع كردن دم متجاوزان فايده اي ندارد و بايد سر افعي را قطع كرد، به همين دليل مناطق گسترده اي از جنوب عربستان را تصرف كرديم و در واقع اين مناطقِ تصرف شده، مناطق يمني بودند كه عربستان آن ها را اشغال كرده بود و اقدام ما بازپس گيري مناطق اشغالي يمن از عربستان است.
اين مقام نظامي يمني، سپس ضمن اشاره به اينكه يمني ها هيچ خصومتي با ملت عربستان ندارند، تأكيد كرد: عربستان در آستانۀ پايان دوره قدرت منطقه اي است.
سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن درباره ميزان آمادگي نيروهاي يمني نيز گفت: در زمان حاضر، ما در عمق خاك عربستان هستيم و آن ها ياراي مقابله با ما را ندارند؛ آن ها ادعا مي كردند توانمندي هاي ما را از بين بردند، اما ناگهان آن ها را با موشك اسكاد هدف قرار داديم و اعلام كرديم باز هم آنها را غافلگير مي كنيم.
در همين راستا، سامانۀ جديد نظامي به نام «توشكا» را رونمايي كرديم كه آن ها چيزي از آن نمي دانستند. پس از آن، سامانۀ جديدي براي مقابله با زره پوش ها رونمايي كرديم و آن سامانه كورنت بود. ما با كورنت هايمان، اسطورۀ شكست ناپذيرِ آمريكايي شان يعني زره پوش هاي آبرامز را هدف قرار داديم و به آتش كشيديم و به زودي، غافلگيري هاي تازه اي براي آن ها خواهيم داشت.
وي تاكيد كرد: ارتش يمن ابتكار عمل را در دست گرفته و اكنون اين ما هستيم كه بر اوضاع چيره ايم و آن ها به واكنش هاي انفعالي روي آورده اند، اين در حالي است كه در ابتداي تجاوز، اين ما بوديم كه در قبال تجاوزها عكس العمل نشان مي داديم.
عربستان در ائتلاف با 9 كشور عربي منطقه به جز عمان از ششم فروردين سال جاري حملات گسترده اي را عليه يمن آغاز كرد تا عبد ربه منصور هادي رييس جمهوري مستعفي و فراري اين كشور را به حاكميت بازگرداند و از قدرت گرفتن جنبش مردمي انصارالله كه امنيت شهرهاي يمن را در اختيار دارد، جلوگيري كند.
تا كنون هيچ يك از سازمان هاي جهاني و بين المللي اقدامي جهت جلوگيري از حملات عربستان به يمن به عمل نياورده اند.
خاورم**1408**1275

سرخط اخبار جهان