۷ شهریور ۱۳۹۴، ۰:۴۴
کد خبر: 81738410
T T
۰ نفر
معاون رییس جمهوری: گردشگری ایران در آستانه خیزشی بزرگ

كرمانشاه - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاكید بر این كه گردشگری ایران در آستانه خیزشی بزرگ است، گفت: ایران به بزرگترین كانون گردشگری مذهبی، تاریخی جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا مسعود سلطانی فر شامگاه جمعه در مراسم افتتاح هتل لاله بیستون اظهار كرد: ایران كشوری تاثیرگذار و ابرقدرت بوده كه بخش قابل توجهی از تاریخ بشری مدیون آن است.
وی افزود: باستان شناسان تخمین می زنند كه حدود 800 هزار تا یك میلیون بنا و اثر تاریخی در ایران وجود دارد كه در طول قرون حدود 100 تا 150 هزار آثر آن تاكنون شناسایی شده است.
رییس سازمان میراث فرهنگی عنوان كرد: از این تعداد 31 هزار و 300 سایت و محوطه تاریخی به ثبت ملی رسیده و 19 بنای كشورمان نیز در یونسكو ثبت جهانی شده است.
سلطانی فر گفت: علاوه بر این نزدیك به 60 بنای تاریخی ایران نیز در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.
وی اظهار كرد: سال گذشته اثر تاریخی شهر سوخته زابل را ثبت جهانی كردم و امسال نیز با وجود یك سهمیه جهانی ولی روستای میمند كرمان و اثر تاریخی شوش خوزستان را به عنوان آثار جهانی ثبت كردیم.
رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: اگر بخواهیم برای مرمت و بازسازی هر یك از این بناها حدود پنج تا 10 میلیارد تومان هزینه كنیم و در یك دوره 20 ساله این كار را انجام دهیم سالانه حدود 15 میلیار تومان اعتبار نیاز داریم در حالی كه اعتبار ما كمتر از پنج درصد این رقم است و با كمبود 95 درصدی رو به ‌رو هستیم.
سلطانی فر ادامه داد: برای این كه بتوانیم از ظرفیت بناهای تاریخی برای اقامتگاه استفاده كنیم می توانیم آنها را در یك چارچوب قانونی مرمت و بازسازی كرده و برای استفاده در اختیار بخش خصوص قرار دهیم.
وی توضیح داد: این امر باعث می شود كه بناها بخوبی نگه داری و محافظت و از طرفی به یك بنگاه اقتصادی نیز تبدیل شوند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به افتتاح هتل بیستون گفت: این بنا 10 تا 15 سال در اختیار شركت گردشگری است و پس از آن در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد.
سلطانی فر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ورود پنج میلیون گردشگر خارجی در سال 2014 به كشورمان اظهار كرد: در بحث گردشگری از حمایت همه مسوولان عالی رتبه كشوری و دستگاهها بهره می بریم.
وی اضافه كرد: به دلیل شرایط مناسب اقتصادی و سیاسی پس ار تحریم و شرایط ناامنی كه در كشورهای اطراف وجود دارد می توانیم به عنوان یك مقصد گردشگری در جهان مطرح شویم.
رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان این كه گردشگری صنعتی سبز و زود بازده است، گفت: گردشگری می تواند موتور محركه خروج اقتصاد ایران از ركود بوده و در كوتاه مدت پاسخگوی نیازهای كشور باشد.
سلطانی فر تاكید كرد: جمهوری اسلامی پرچمدار گردشگری حلال در جهان خواهد بود و ایران را به بزرگترین كانون گردشگری مذهبی و تاریخی تبدیل می كنیم.
برای بازسازی و مرمت كاروانسری بیستون و تبدیل آن به هتل پنج ستاره با شش هزار متر مربع مساحت و یكصد تخت 20 میلیارد ریال هزینه شده است.
كاروانسرای شاه عباسی بیستون مربوط به دوره صفویه است كه در كنار كتیبه جهانی بیستون قرار دارد.
در مراسم افتتاح این هتل ابراهیم رضایی بابادی استاندار كرمانشاه و جمعی از مدیران استانی و دیگر اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
مجموعه آثار تاریخی بیستون در 30 كیلومتری شرق كرمانشاه واقع شده است.
8066 **1917
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ