۶ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۴۳
کد خبر: 81737593
T T
۰ نفر
معاون رییس جمهوری: ایران و روسیه در مسیر مشاركت راهبردی حركت می كنند

مسكو - ایرنا - سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران گفت: تهران و مسكو در مسیر مشاركت راهبردی و ارتقای مداوم همكاری ها حركت می كنند و مذاكرات انجام شده با مقامات بلندپایه روسیه در طول سفر هیات ایرانی به این روند كمك خواهد كرد.

ستاری در پایان سفر هیات بلندپایه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران به مسكو در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: روابط ایران و روسیه در سطوح مختلف توسعه می یابد كه نمونه ای از روابط حسنه، توام با اعتماد متقابل و تاثیر گذار در منطقه است.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ایران با اشاره به بازدید هیات ایرانی از نمایشگاه هوایی ماكس 2015 مسكو گفت: جمهوری اسلامی ایران در این نمایشگاه حضوری پررنگ دارد و مراكز ایرانی در بخش های هوایی و فضایی غرفه های خود را دایر كرده اند.
ستاری بااشاره به دیدگاههای مشترك دو طرف در مذاكرات انجام شده با مقام های روسی بویژه ولادیمیر پوتین رییس جمهوری، دنیس مانتوروف وزیر صنعت و بازرگانی، دیمیتری راگوزین معاون امور دفاعی نخست وزیر، فوروسنكو دستیار علمی و فناوری رییس جمهوری و كارماروف رییس آژانس فضایی روسیه، گفت: در جریان مذاكرات انجام شده، ایران و روسیه بر گسترش فراگیر همكاری های و ارتقای روابط علمی و فناوری دو كشور تاكید كردند.
ستاری باتاكیدبرعلاقه متقابل ایران و روسیه برای همكاری های گسترده تر درعرصه های علمی و فناوری به عنوان محرك توسعه هرچه بیشتر روابط دوجانبه،گفت:تهران و مسكو برای ارتقای این همكاری ها با یكدیگر تلاش می كنند و طرف ایرانی به نوبه خود برای تعامل با روسیه در حوزه های مرتبط برنامه ریزی می كند.
وی بااشاره به برگزاری نخستین دور از نشست كمیته عالی همكاری های علمی و فناوری دو كشور در روز چهارشنبه گفت:دراین جلسه درباره راهبرد همكاری ها در عرصه های علمی و فناوری بحث و برنامه ریزی شد و امیدواریم نتیجه آن سبب پربارتر شدن روابط دو كشور در این حوزه ها شود و بر همكاری های ایران و روسیه در بخش های دیگر تاثیر مثبت گذارد.
ستاری همچنین به بخش دیگر برنامه سفر خود به روسیه و امضای چند توافقنامه اولیه، قراردادها و تفاهم نامه اشاره كرد و اظهار كرد: امضای اسناد همكاری بخش مهمی از برنامه دیدارها و مذاكرات بین طرف های ایرانی و روسی بود.
معاون رییس جمهوری نتایج دیدارهای خود از روسیه و مقام های این كشور را پربار خواند و خاطرنشان كرد: در جریان دیدارها دو طرف بر گسترش همكاری ها و عزم متقابل برای پیشبرد طرح های مشترك علمی و فناوری و مشاركت در این زمینه ها تاكید كردند كه دورنمای روشنی را فرا روی روابط دو كشور می گشاید.
در جریان سفر چهار روزه هیات ایرانی به ریاست ستاری معاون رییس جمهوری كه پنجشنبه شب پایان یافت، ستاری همچنین از تمایل شركت های هواپیمایی ایران به خرید هواپیما سوپرجت100 ساخت روسیه و انجام مذاكراتی در این زمینه با طرف های روسی خبر داد.
سوخوی سوپر جت 100، اولین هواپیمای صد نفره دنیاست كه به صورت «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود كه هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن «ایرباس» ندارد و سطوح فرامین هواپیما توسط فرمان های الكترونیكی هدایت می شوند و در نتیجه با كمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.
این هواپیما محصول همكاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، قسمت های های فرود، سامانه های الكترونیكی و دیگر قطعات توسط كمپانی های معروف آمریكایی و اروپایی مانند Goodrich, Sutton و.. هستند.روسیه از چهارسال پیش از این نوع هواپیما بهره برداری می كند و تاكنون چند فروند از آن را به كشورهایی همچون ارمنستان فروخته یا به صورت لیزینگ واگذار شده است.
هیات ایرانی همچنین در سفر چهار روزه خود به مسكو كه امروز (پنجشنبه) پایان می یابد، از نمایشگاه بزرگ بین المللی هوافضای ماكس 2015شامل تسلیحات و صنایع دفاعی، هوایی و هوافضا عرضه شده به وسیله 800 شركت از 40 كشور جهان از جمله شركت های ایرانی دیدن كرد.
اروپام*3*391**1516/1547

سرخط اخبار جهان