استاندار آذربايجان شرقي: استان براي دوران پسا تحريم آماده مي شود

تبريز- ايرنا- استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به موفقيت هاي تيم مذاكره كننده هسته اي ايران، گفت: صنايع اين استان با رويكرد فناوري و تكنولوژي هاي جديد براي دوران پسا تحريم آماده مي شود.

اسماعيل جبارزاده شامگاه چهارشنبه در نشست خبري با خبرنگاران اظهاركرد: توافق هسته اي از جمله اقدامات بزرگي بود كه دولت از شروع به كار خود در خصوص آن همت گماشت و با رهنمودهاي رهبري توانست اين راه سنگين و پر پيچ و خم را به سرمنزل مقصود برساند.
وي با اشاره به آغاز بررسي برجام در مجلس ادامه داد: اميدواريم در روزهاي آتي شاهد به سرانجام رسيدن اين مهم باشيم كه از جمله كارهاي مهم دولت و دستاوردهاي مردم ايران پس از سالها مقاومت در برابر تحريم هاست.
جبارزاده گفت: در راستاي سياست هاي دولت سعي كرديم در طول دو سال گذشته آنچه را كه در جهت رفاه مردم و امنيت استان و تحقق اهداف دولت بود، با توجه به بودجه هاي مصوب و سياست هاي ابلاغي به آن عمل كنيم.
وي اظهاركرد: در بدو ورود به استان اطلاعات آماري ارائه شده بسيار متفاوت از يكديگر بودند و براي احصاي اين تناقضات و شناخت كافي از وضعيت موجود و به منظور برنامه ريزي هاي بلندمدت براي آينده استان، نقشه راهي را در قالب سند تدبير و توسعه استان تدوين كرديم.
استاندار آذربايجان شرقي كفت: استان را در شرايطي تحويل گرفتيم كه در خيلي از بخشها از جمله بخش صنعت، كشاورزي، ناهجاري هاي اجتماعي در موضوع بيكاري و اعتياد مشكلات عديده اي وجود داشت.
وي با بيان اينكه معيار ارزيابي عملكرد استان مركز آمار ايران است خاطرنشان كرد: بر اساس آمار ارائه شده اين مركز، استان آذربايجان شرقي در سال 92 وضعيت خوبي در بخش هاي مختلف نداشته و در برخي از شاخص ها وضعيت نگران كننده بود.
جبارزاده گفت: امروز استان آذربايحان شرقي به عنوان امن ترين استان كشور شناخته مي شود و در سال گذشته در حوزه مبارزه با قاچاق كالا و ارز توانستيم رتبه برتر كشور را به خود اختصاص دهيم.
وي ادامه داد: در حالي وارد سومين سال خدمت دولت تدبير و اميد مي شويم كه دولت در طول دو سال خدمت خود ثابت كرده نسبت به وعده هايش پايبند بوده و تا پايان دوره خدمت خود اين هدف را ادامه خواهد داد.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به اعتراضات كارگري در سال هاي گذشته، اظهار كرد: در استان كارگراني وجود داشتند كه بيش از 18 ماه حقوق خود را دريافت نكرده بودند و اين نشان از عدم برنامه ريزي دقيق براي واحدهاي توليدي و خدماتي بود.
وي اضافه كرد: با روي كار آمدن دولت تدبير و اميد، مشكلات اين واحدها بررسي و احصا شد و مصمم هستيم در آذربايجان شرقي هيچ كارگري بدون دريافت دستمزد وجود نداشته باشد.
جبارزاده با اشاره به اينكه طي دو سال گذشته تخصيص‌هاي خوبي به بخش عمراني صورت گرفته، ادامه داد: بعد از سفر رئيس جمهور به استان شاهد تخصيص 50 درصدي اعتبارات مصوب سفر در آخر تيرماه هستيم و اميدواريم روندي كه شروع كرده ايم رو به رشد باشد.
وي افزود: دولت توجه ويژه‌اي به عمران و توسعه روستاها و شهرهاي كوچك داشته و اعتبارات قابل توجهي به دهياري‌ها و شهرداري‌ها تخصيص داده شده است.
استاندار آذربايجان شرقي با اشاره به وعده هاي كه طي چهار سفر هيات دولت هاي قبلي به استان داده شده بود، گفت: تنها 12 درصد اين مصوبات تحقق يافته و 88 درصد آنها عملياتي نشده بود.
وي ادامه داد: حجم پروژه‌هاي نيمه تمامي كه از دولت قبل به ارث رسيده، دغدغه هاي اصلي مديريت استان است و مصمم هستيم اين پروژه‌ها را به بخش خصوصي واگذار كرده و خود در بحث‌هاي كلان و حاكميتي متمركز شويم.
جبارزاده اظهار كرد: آذربايجان شرقي يكي از استان هاي فعال در بخش جذب سرمايه گذار هاي خارجي بوده و اين سرمايه‌ها در بخش‌هاي زيربنايي و توليد انرژي به كارگرفته خواهند شد.
استاندار آذربايجان شرقي راه اندازي مركز نگهداري معتادان انگشت نما موسوم به ماده 16 را از جمله دستاوردهاي مهم دو سال خدمت دولت تدبير و اميد در استان دانست و گفت: آذربايجان شرقي دو سال قبل وضعيت ناگواري از نظر رواج اعتياد داشت به طوري كه 70 درصد سرقت ها توسط معتادان انجام مي شد و در سايه اقدامات انجام شده در اين مدت از اين لحاظ به نقطه مناسبي رسيديم.
وي از ساماندهي موسسات مالي و پولي به عنوان يكي ديگر از دستاوردهاي مديريت ارشد استان در اين دو سال گذشته ياد كرد و افزود: برخي موسسات مالي كه 12 تا 37 هزار عضو داشتند، قبل از روي كار آمدن دولت تدبير و اميد مشكلات بزرگي براي مردم آذربايجان شرقي درست كرده بودند كه در اين مدت سعي كرديم آنها را سر و سامان دهيم.
وي كاهش شمار واحدهاي توليدي بحراني آذربايجان شرقي از 28 واحد به تعداد انگشت شمار را از ديگر اقدامات دولت تدبير و اميد در سطح استان دانست و اضافه كرد: طرح توليد نفلين سينيت كه سال ها بالاتكليف مانده بود، در ماه هاي اخير تعيين تكليف شد، ضمن اينكه در دو سال گذشته توليد معدن مس سونگون دو برابر افزايش يافت.
جبارزاده با بيان اينكه مصمم هستيم تبريز را به يكي از قطب هاي سلامت كشور تبديل كنيم، اظهار داشت: در بخش صنعت، نگاه ما دانش بنيان است و در حوزه گردشگري نيز در اين دو سال اخير شاهد روند تصاعدي ورود گردشگر به آذربايجان شرقي بوده ايم.
وي از طراحي خط دوم انتقال آب زرينه رود به تبريز به عنوان يكي از طرح هاي مفيد به حال استان هاي آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي و تلاش براي جلوگيري از توسعه بي حد و حصر كلان شهر تبريز در قالب ساخت شهرك هاي اقماري به عنوان برخي ديگر از دستاوردهاي دولت اعتدال در آذربايجان شرقي در حدود دو سال اخير نام برد.
وي با بيان اينكه دولت يازدهم تمام تلاش خود را براي فعاليت و مشاركت احزاب سياسي در روند كارها به كار بسته است، از صدور مجوز ايجاد شعبات شش حزب سياسي در آذربايجان شرقي در دو سال گذشته به عنوان مصداق عيني اين وضعيت ياد كرد و گفت: اين در حالي است كه در دولت قبل هيچ مجوزي در اين خصوص صادر نشده بود.
6120/518

سرخط اخبار استان‌ها