۳ شهریور ۱۳۹۴، ۷:۵۳
کد خبر: 81732934
T T
۰ نفر

حل بحران خشكسالي همدان در انتظار تدبير دولت

۳ شهریور ۱۳۹۴، ۷:۵۳
کد خبر: 81732934
حل بحران خشكسالي همدان در انتظار تدبير دولت

همدان- ايرنا- مدير عامل شركت آب منطقه اي استان همدان گفت: توجه به حوزه آب با توجه به خشكساليهاي اخير در استان همدان يكي از مهمترين مطالبات از دولت تدبير و اميد است.

مرتضي عزالدين روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: با وضعيت نامناسب بارشها و كاهش نزولات جوي، افزايش دماي هوا و خشكساليهاي پي درپي، استفاده بي رويه افراد از ذخاير آبهاي زير زميني براي سودي بيشتر و استفاده بي ضابطه در بخش آب آشاميدني، هم اكنون بحران آب به عنوان يك معضل فراگير در همه جاي كشور گسترش يافته است.
وي ادامه داد: ارزش وجود آب به عنوان حيات بخش زندگي بشر و دلايل وابستگي زندگي انسان به اين مايع حياتي براي كسي پوشيده نيست اما لزوم توجه افراد به بحران آب از جمله مواردي است كه همواره بايد در جامعه اطلاع رساني شده و حساس سازيهاي لازم درباره اين امر انجام شود.
وي بيان كرد: نمونه اين بحران آبي، امسال در استان همدان به چشم مي خورد كه به دنبال بروز خشكسالي، كم آبي و افت ذخاير زير زميني استان، بيش از نيمي از چشمه ها و قناتها در استان خشك شده و در هر شبانه روز يك چاه با خشك شدن، محبت خود را از مردمان اين نقطه از كشور دريغ مي كند.
وي تصريح كرد: اين قهر زمين نتيجه بي مهري و بي توجهي ما به وضعيت موجود كم آبي و خشكسالي است كه جز منافع خود به چيز ديگري نمي انديشيم و به دنبال اين استفاده بي رويه از آبهاي موجود در اعماق زمين تاكنون 27 فروچاله در مناطق مختلف استان همدان ايجاد شده و دشتهاي استان به سمت بيابان شدن در حال حركت بوده و ذخيره آب سد اكباتان به عنوان اولين مخزن تامين آب استان همدان به شدت كاهش يافته است.
وي بيان كرد: اما با اين اوصاف هنوز هم روستاييان ساكن اين استان بيش از الگوي كشور آب مصرف مي كنند و 92 درصد از آب استان در بخش كشاورزي و براي كاشت محصولات پر آب بر مصرف مي شود در حاليكه با كاهش 50 درصدي بارشها در اين استان در سالجاري اميدي براي بهبود وضعيت آب اين استان نيست.
مدير عامل شركت آب منطقه اي همدان در رابطه با وضعيت كم آبي و خشكسالي موجود در استان همدان ادامه داد: وضعيت خشكسالي موجود تنها مختص استان همدان نيست بلكه طبق گزارشات وزارت نيرو به جز استان همدان 12 استان ديگر كشور در سالجاري در وضعيت بحران آبي به سر مي بردند كه بايد مديريت آب به عنوان اصولي ترين راه برون رفت از اين مشكلات آبي در اين استانها به كار گرفته شود.
وي عنوان كرد: ميزان بارشهاي استان طبق گزارشات سازمان هواشناسي در سال اخير 58 درصد كاهش يافته است و 70 درصد از اين ميزان بارندگي تبخير و 30 درصد نيز به عنوان آبهاي زير زميني ذخيره مي شود و 90 درصد از آب توليدي در استان در حوزه كشاورزي، هفت درصد در بخش آشاميدني و سه درصد نيز در بخش صنعت استفاده مي شود و در حالي كه طبق استانداردها بايد ميزان برداشت از آبهاي زير زميني براي مصارف كشاورزي 40 درصد باشد در استان همدان اين ميزان برداشت 100 درصد است.
وي با بيان اينكه هم اكنون همه دشتهاي استان همدان در حالت ممنوعه و دشت كبودراهنگ در حالت ممنوعه بحراني قرار دارد گفت: ميزان افت آبهاي زير زميني در استان همدان سالانه به يك متر مي رسد و ميزان افت آب در دشت كبودراهنگ در طي 20 سال گذشته به 40 متر رسيده است.
وي اضافه كرد: براي نجات از اين وضعيت بايد طرحهاي سد سازي و طرحهاي انتقال آب هر چه سريعتر به اتمام برسد و اكنون سه سد اكباتان، آبشينه و شيرين سو در حال بهره برداري است كه حجم آب اين سدها به 40 ميليون متر مكعب هم نمي رسد كه اين ميزان براي استان هاي غرب كشور بسيار اندك است.
وي با بيان اينكه پرداختن به طرحهاي حوزه آب استان با توجه به مشكلات موجود در اين استان از مهمترين مطالبات از دولت تدبير و اميد است اضافه كرد: تكميل طرح آبرساني از سد تالوار به اين استان هم اكنون نيازمند دو هزار و 700 ميليارد ريال اعتبار است كه اميدواريم در سفر هيات دولت و تامين اعتبارات لازم اين طرح مهم در آينده اي نزديك به اتمام برسد.
با تكميل خطوط آبرساني اين سد مي توان آب آشاميدني بلند مدت شهرهاي همدان، كبودرآهنگ، لالجين، بهار، صالح آباد، پايگاه هوايي شهيد نوژه و تعدادي از روستاهاي حوالي مسير را تامين كرد.
عزالدين با بيان اينكه هم اكنون هفت سد در استان همدان در حال ساخت است تصريح كرد: تامين اعتبارات لازم براي تكميل سد گرين، سد سرابي، سد كلان، سد شنجور و سد نعمت آباد و صدور مجوز مشاركت براي جذب سرمايه گذار در تصفيه خانه ملاير، تويسركان و خرم رود از ديگر مطالبات حوزه آب استان از هيات دولت است.
عزالدين وجود چاههاي غيرمجاز در دشتهاي همدان را از ديگر مشكلات اين استان بيان كرد و افزود: هم اكنون 700 حلقه چاه غيرمجاز در دشتهاي استان همدان وجود دارد كه پر كردن آنها نيازمند اعتبار 160 هزار ميليارد ريالي است.
وي اضافه كرد: متاسفانه قانون بازدارنده اي براي كشاورزان براي جلوگيري از اضافه مصرف وجود ندارد و مجازات و جرايم نيز مشخص نشده است با اين وضعيت تغيير الگوي كشت در استان همدان از گياهان پر آب بر به سمت گياهان كم آب بر امري ضروري است چرا كه براي توليد يك كيلو سيب زميني معادل 300 ليتر آب استفاده مي شود.
وي با بيان اينكه هم اكنون دو ميليارد و 291 ميليون متر مكعب از منابع آبهاي زير زميني در استان همدان در حال برداشت است، ادامه داد: 10 درصد صرفه جويي در مصرف آب در بخش كشاورزي معادل دو سال مصرف آب در بخش آشاميدني استان همدان است.
رييس جمهوري و كاروان تدبير و اميد امروز سه شنبه ميهمان استان همدان است.
7530/6993

سرخط اخبار استان‌ها