۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81728638
T T
۰ نفر

قفل سفارت بريتانيا مي‌شكند، صفحه يك شرق

۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۴
کد خبر: 81728638
قفل سفارت بريتانيا مي‌شكند، صفحه يك شرق

تهران- ايرنا- روزنامه شرق در شماره روز شنبه سي و يكم مرداد مي نويسد: قرار است بعد از چهار سال قفل سفارت بريتانيا در تهران شكسته شود، روزنامه گاردين و خبرگزاري رويترز، روز پنجشنبه از سفر فيليپ هاموند، وزير امور خارجه انگليس، به ايران براي بازگشايي سفارت اين كشور در تهران خبر دادند.

اين روزنامه تيتر نخست را به عنوان اتحاد اصلاح‌طلبانه، اختصاص داد و نوشت: نخستين كنگره حزب اتحاد ملت ايران اسلامي، روز پنجشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. كنگره‌اي كه نويدبخش پايان دوران فترت اصلاح‌طلبان بود و مجالي بود براي قرارگرفتن دوباره همه بزرگان راه اصلاحات در يك قاب. قابي كه در ساعات پاياني كنگره با پيوستن يك ميهمان ويژه به جمع اصلاح‌طلبان، به تصاوير سال‌هاي نه‌چندان دور شبيه‌تر شد. اما مهم‌تر از حضور چهره‌هاي نام آشنا و ميهمانان ويژه مراسم، نتيجه آن بود. ساعت هشت صبح پنجشنبه شايد اولين سؤال هركسي كه وارد سالن اجلاس مي‌شد، اين بود كه چه كسي دبيركل خواهد شد. با‌توجه‌به شرايط ايجادشده براي چهره‌هاي شاخص، انتخاب‌هاي زيادي در مقابل اعضاي حزب وجود نداشت. در گمانه‌زني‌هاي اوليه از چهره‌هايي نظير كاشفي و شكوري‌راد به‌عنوان اصلي‌ترين گزينه‌ها نام برده مي‌شد و حضور افراد تأثيرگذار احزاب بزرگ اصلاح‌طلب در ميان اعضاي حاضر در كنگره، باعث آغاز گمانه‌زني درباره تركيب شوراي مركزي از دقايق اوليه صبح شده بود. سرانجام كنگره‌اي كه همه اصلاح‌طلبان از فروردين‌ماه تا كنون منتظر آغازش بودند، آغاز شد.
روزنامه شرق با انتشار سخنان رييس جمهوري مبني بر اينكه مسجد خانه حزب و جناح نيست، خانه همه مردم است، نوشت: روز پنجشنبه «حسن روحاني» مساجد، علما و ائمه جمعه را در صف اول ايستادگي و آماده كردن مردم براي حضور در صحنه دانست و گفت: «امروز روزي است كه بيش از هميشه به وحدت و همدلي نياز داريم و با اتحاد و يكپارچگي خود مي‌توانيم بر مسائل و مشكلات غلبه كرده و به پيروزي برسيم». روحاني با تأكيد بر اينكه مسجد جاي سياست است اما جاي حزب نيست، گفت: «در مسجد بايد مسائل مهم سياسي و جامعه و منطقه مطرح شود اما اينكه مساجد هر كدام به تبليغ يك حزب يا گروه روي بياورند، ديگر نمي‌توان انتظار داشت كه مسجد محل وحدت و اتحاد باشد». او با تأكيد بر اينكه مسجد فراتر از حزب و تشكل سياسي است و همه مردم را در درون خود مي‌پذيرد، گفت: «مسجد خانه حزب و جناح نيست بلكه خانه همه مردم است. مسجد نبايد رنگ و بوي حزب، جناح و تشكل خاصي به خود بگيرد و بايد رنگ آن، رنگ اسلام باشد و بايد جان و روح مسجد، قرآن، اهل بيت(ع) و منافع و مسائل كشور باشد».
يونان دوباره از نو، تيتر ديگر اين روزنامه است. براي سومين‌بار از ماه ژانويه، يوناني‌ها لنگ‌لنگان به پاي صندوق‌هاي رأي مي‌روند تا گره آشفتگي‌هاي سياسي كشورشان را بگشايند. پنجشنبه‌شب «آلكسيس سيپراس» نخست‌وزير يونان، استعفاي خود را به «پروكوپيس پاولوپولوس»، رئيس‌جمهور اين كشور تقديم كرد و خواستار برگزاري انتخابات زودهنگام شد. سيپراس درواقع پس از حمايت‌نكردن شماري از اعضاي راديكال پلتفرم چپ سيريزا از بسته مالي جديد كشورهاي اتحاديه اروپا و از اكثريت‌افتادن دولت در پارلمان، مجبور به كناره‌گيري از نخست‌وزيري شد. انتخابات به احتمال زياد ٢٠ سپتامبر برگزار مي‌شود و به اين‌ترتيب يك‌بار ديگر مبارزات انتخاباتي آغاز مي‌شود، روند حكومت‌داري به حالت تعليق درمي‌آيد و فلج‌شدن دوباره يونان هم احتمالي قريب‌به‌يقين است.
روزنامه شرق همچنين در ستون سرمقاله با انتخاب عنوان اين صد قدم‌ها به قلم احمد غلامي سردبير اين روزنامه، نوشت: دو نفري نشسته‌ايم توي حفره روباه. زانوها را بغل كرده‌ايم تا بتوانيم هر دو مدتي آنجا پناه بگيريم. اسلحه‌ها كنارمان است. چشم‌درچشم هم دوخته‌ايم. من مرگ را توي چشم احسان مي‌بينم و او مرگ را در چهره من. آسمان بي‌نهايت بالا و سرشار است. زيبايي وصف‌ناپذيري دارد. اگر اين صداي گريه‌ها امان مي‌داد حتما كلاه آهني‌ام را برمي‌داشتم و چشم مي‌دوختم به آسمان بي‌ماهي كه پولك‌هاي درخشاني داشت. اما اين صداي گريه كه از صد قدمي مي‌آيد بهت‌زده‌ام كرده. چه كسي اين‌گونه بي‌ترس از دشمن مي‌گريد. احسان مي‌گويد: «سنگر رحمتيه، لابد رفيقش گلوله خورده...». چشم‌هايم را مي‌بندم. احسان مي‌گويد: «بيدار شو، مي‌ترسم...»، چشم‌هايم را باز مي‌كنم توي چشم‌هايش زل مي‌زنم، پر از اشك است و زير لب دعاي توسل مي‌خواند. باورم نمي‌شد در صد قدمي‌ام يكي از همسنگرهايم مرده و من نمي‌دانم كيست و حتي نمي‌توانم بروم و بفهمم چگونه مرده است.
اين روزنامه در صفحه ي نخست موضوع هاي «سيدضيا هاشمي معاون فرهنگي وزير علوم: براي فعاليت سياسي دانشجويان امنيت ايجاد مي‌كنيم»، «حبيب ميرزايي معاون نظارتي بيمه مركزي: بازي ارزي در شركت‌هاي بيمه» و «محمود دولت آبادي: زخمه بر ايام نابگاه» را برجسته كرد.
*گروه اطلاع رساني
پژوهشم**9128**9131

سرخط اخبار پژوهش