۲۲ مرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۵۶
کد خبر: 81717850
T T
۰ نفر
تحليل فايننشال تايمز از موانع صدور گاز ايران به اروپا

تهران - ايرنا - روزنامه انگليسي فايننشال در تحليلي نوشت: با توجه به موانع موجود بر سر راه ايران براي ايجاد پايگاه قدرتمند تأمين گاز بازار اروپا، بهتر است به جاي اروپا به فكر صادرات گاز مازاد خود به كشورهاي همسايه باشد كه از كمبود گاز روزهاي بدي را سپري مي كنند.

به گزارش روز پنج شنبه ايرنا فايننشال تايمز در اين مقاله افزود: ايران ممكن است سومين توليد كننده بزرگ گاز طبيعي در جهان باشد اما براي صدور اين نعمت خدادادي خود با مشكلات زيادي روبروست كه از آن جمله مي تواند به حجم بيش از حد گاز طبيعي مايع شده در بازار، رقابت رو به رشد ديگر توليدكنندگان و كاهش تقاضا براي اين كالا اشاره كرد. در ايران مشكل زيرساخت هم هست كه جاي خود را دارد.
** ال ان جي
اين روزنامه در ادامه نوشت: حركت بازار گاز طبيعي مايع شده (ال ان جي) به سمت مازاد عرضه است. موجهاي جديد توليدات اين محصول به علت توسعه تأسيسات مايع سازي گاز از استراليا گرفته تا آمريكا مقادير بسيار زيادي از ال ان جي را از همين امسال وارد بازار كرده است.
پيش بيني مي شود كه تا پايان دهه جاي ميلادي، ظرفيت تأمين ال ان جي در جهان به بيش از ١٦٠ ميليارد متر مكعب در سال برسد و آسيا نخستين جايي خواهد بود كه محموله هاي گاز مايع بايد در آن به فروش برسد. اما روند افزايش تقاضا براي گاز طبيعي مايع شده در آسيا حداقل تا چند سال آينده رشد چشمگيري نخواهد دارد. به نظر مي رسد كه هر چه به توليد اضافه شود بيشتر در بازار اروپا بايد فروخته شود.
** آذربايجان
دراين تحليل آمده است: گازي كه از آذربايجان و ميدان عظيم شاه دنيز توليد مي شود رو به رشد است. يك خط لوله از آذربايجان به تركيه در حال ساخته شدن است و كار بر روي خط لوله تاپ (ترانس آناتولي) از ابتداي امسال شروع شد. اين يعني اينكه تا سال ٢٠١٨ بيش از ١٦ ميليارد متر مكعب گاز آذربايجان به اروپا خواهد رسيد.
** روسيه
فايننشال تايمز نوشت: لغو طرح خط لوله ساوث استريم به نظر مي رسد توانسته باشد تلاش روسها براي صدور گاز بيشتر به جنوب اروپا را با چالش مواجه كرده باشد ولي قرار است اين خط لوله با يك خط لوله مشابه به سرعت جايگزين شود كه آن هم خط لوله گازي تركيش استريم است. اين خط لوله قرار است ٦٠ ميليارد متر مكعب گاز را در سال از طريق يك خط لوله زيردريايي به اروپا برساند كه دقيقا رقيبي براي گاز ايران به اروپا خواهد بود.
اين روزنامه تصريح كرد در حقيقت، ايران سهم بازار خود را با اين خط لوله در تركيه به روسيه واگذار خواهد كرد. براي ايران، تركيه تنها دروازه ورود به بازار اروپا به شمار مي رود. در سال ٢٠١٠ ايران حدود ٢٠ درصد از واردات گاز تركيه را تأمين مي كرد كه سال قبل اين ميزان به ١٨ درصد كاهش يافت. در همين زمان، صادرات گاز روسيه به تركيه تقريبا دو برابر شده و ٣٠ درصد از واردات اين كشور را به خود اختصاص داده است.
فايننشال تايمز در ادامه نوشت: همسايه تركيه يعني يونان، در حال حاضر يك بازار هدف براي روسيه است. اين در حالي است كه برنامه هاي توسعه خط لوله نورد استريم كه سالانه ٤٥ ميليارد متر مكعب گاز را مستقيما از روسيه به آلمان منتقل مي كند نيز در دست است و به سرعت پيشروي مي كند. با توسعه اين خط لوله حضور روسيه در بازار اروپا بسيار قوي تر خواهد شد.
** تقاضاي اروپا
اين روزنامه در ادامه افزود: تقاضاي اروپا براي گاز طبيعي از سال ٢٠٠٨ تاكنون رو به كاهش بوده كه دليل آن توليد بيشتر انرژي هاي تجديد پذير در قاره سبز و نيز ركود اقتصادي در اين دوره در كشورهاي اروپايي بوده است. تنها بخشي كه در اين دوره رشد تقاضا داشته بخش توليد برق است. اما از طرفي ماليات هايي كه براي صنايع خطرآفرين براي محيط زيست وضع شده است بسيار بالاتر رفته است.
** مشكلات صادرات گاز ايران
فايننشال تايمز نوشت: با اين كه ايران صاحب دومين ذخاير بزرگ گاز در جهان به شمار مي رود اين كشور همچنان يك وارد كننده صرف گاز قلمداد مي شود. طي دهه گذشته اين كشور به دليل قيمت هاي به شدت يارانه اي و ناكارآمدي نحوه مصرف داخلي نتوانسته مصرف را به اندازه كافي كاهش دهد. ايران بايد اصلاحاتي اساسي براي كنترل مصرف بيش از اندازه خود براي اين محصول اتخاذ كند تا از تقاضاي داخلي بكاهد.
در اين تحليل آمده است: اين كشور همچنين اعلام كرده كه براي نوسازي صنعت گاز خود به هزاران ميليارد دلار نياز خواهد داشت. بخش زيادي از اين مبلغ بايد صرف ساخت خطوط انتقال گاز به اروپا شود. بدون برداشته شدن تحريمهاي غربي عليه ايران اين سرمايه گذاريهاي تقريبا ناممكن است.
** گزينه ها
فايننشال تايمز در پايان نوشت: با توجه به موانع ايران براي ايجاد پايگاه قدرتمند تأمين گاز بازار اروپا، ايران بهتر است به جاي اروپا به فكر صادرات گاز مازاد خود به كشورهاي همسايه باشد كه از كمبود گاز روزهاي بدي را سپري مي كنند. عراق، پاكستان و عمان تاكنون قراردادهايي را با ايران براي خريد گاز از اين كشور به امضا رسانده اند. با اين حال، شرايط اقتصادي منطقه و نيز قيمتهايي كه اين كشورها براي خريد گاز ايران در سر دارند نيز خود موانعي براي توسعه صنعت گاز ايران به همراه خواهد داشت.
اقتصام (1) 3065**1569
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد