۲۱ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۲۷
کد خبر: 81717225
T T
۰ نفر
مردم هند كمك هاي مالي انگليس را توهين آميز مي دانند

دهلي نو ـ ايرنا- كمك هاي مالي انگليس به هند كه قرار است از امسال به شكلي ديگر و به عنوان مساعدت هاي فني ادامه يابد با مخالفت هايي در دهلي نو و لندن روبه رو شده است .

به گزارش ايرنا، برخي از كارشناسان و صاحب نظران هندي ،ارايه اين كمك ها از سوي كشوري كه سابقه 200 سال استثمار مردم اين كشور را دارد، توهين آميز مي دانند و خواستار قطع اين كمك ها شده اند.
اين افراد مي گويند: كمك انگليس به مردم هند، عزت نفس و غرور ملي آنها را خدشه دار كرده است .
از سوي ديگر بر اساس گزارش هاي منتشر شده، تعدادي از نمايندگان مجلس عوام انگليس نيز با انتقاد از ارايه اين كمك ها به هند معتقدند: باتوجه به رشد روزافزون اقتصادي هند نيازي به ارابه اين كمك ها به اين كشور نيست.
كمك هاي مالي انگليس به هند كه قرار است از امسال متوقف شود به شكل ديگر و به عنوان مساعدت هاي فني معادل همان مبلغ تا سال 2019 ادامه مي يابد.

** گم شدن كمك هاي مالي
به تازگي گزارش هايي از فساد اداري در انتقال كمك هاي بريتانيا به هند منتشر شده است.
يكي از اين گزارش ها كه در روزنامه هندوستان تايمز انتشار يافته حاكي از آن است كه ميليون ها پوند كه براي مقاصد آموزشي به هند انتقال يافته در سال 2010 ناپديد شده يا صرف وردات كالاهاي لوكس شده است .
پس از انتشار گزارش هاي متعدد درباره فساد اداري در كشورها، دولت انگليس با تشكيل واحد جديدي در حال بررسي اين گزارش است .
«جاستين گرينينگ» دبير توسعه بين الملل واحد مبارزه با فساد مي گويد: فساد فقط زدن جيب فقرا نيست، بلكه دشمن شكوفايي است و به شكست روند توسعه يك كشور مي انجامد.

**تغيير نام كمك هاي مالي به مساعدت فني
كمك هاي مالي انگليس به برخي از كشورهاي درحال توسعه به دلايل مختلف درقالب مساعدت هاي فني صورت مي گيرد .
لندن قرار است در قالب مساعدت هاي فني مبلغ يك ميليارد پوند كمك فني دراختيار دهلي نو قرار دهد.
در ماه فوريه سال جاري ميلادي اعلام شد كه بريتانيا 25 درصد ديگر از كمك فني يك ميليارد پوندي را تا سال 2019 به هند مي پردازد. اين ميزان به اندازه مبلغي است كه دهلي نو براي مأموريت باسرنشين به ماه نياز دارد.
اين مبلغ كلان در حالي به هند داده مي شود كه دولت بريتانيا اعلام كرده بود در سال جاري كمك هاي مالي به هند را قطع مي كند.
برخي از منتقدان انگليسي مي گويند: انگليس درحالي كه خدمات اجتماعي ضروري به مردم خود را به دليل كمبود اعتبارات كاهش داده، با اين كمك ها به دولت هند اجازه مي دهد كه پول خود را به مصارف ديگري برساند.
به گفته اين افراد، هند معادل 250 ميليون دلار كمك انگليس به اين كشور را صرف ارسال موشك داراي سرنشين به كره ماه كرده است .
اينكه ماليات دهندگان انگليسي بايد هزينه اجراي پروژه هاي فضايي هند را تامين كنند، جاستين گريتين دبير توسعه بين المللي را در موقعيت دشواري قرار داده است.
وي دست كم دوبار به مجلس عوام قول داده كه كمك هاي مالي را در سال جاري متوقف مي كند.
از سوي ديگر، جمعي از نمايندگان مجلس عوام انگليس معتقدند كه كشورهاي در حال توسعه همچون هند، چين و برزيل هنوز به كمك نيازمندند چون بسياري از مردم در اين كشورها هنوز در فقري شديد بسر مي برند.
تا سال 2011، هند نخستين دريافت كننده كمك مالي از بريتانيا بود. متوسط مبلغي كه هند دريافت مي كرد 227 ميليون پوند در سال بود. با درنظر گرفتن اينكه از سال 2015 تا 2019 بايد كمك مالي يك ميليارد پوندي بريتانيا به هند كامل شود، مي توان گفت مبلغي مشابه با نامي ديگر به هند داده مي شود.
*آساق*264*1600**1010

سرخط اخبار جهان