اوباما:ایران كشوری كهن،پرذوق و دارای مردمانی مستعد و 
 باهوش است/ اكثر جمهوری خواهان پیش از انتشار توافقنامه با آن مخالفت كردند

نیویورك - ایرنا - باراك اوباما رییس جمهوری امریكا در یك كنفرانس خبری آنلاین در پاسخگویی به سوالات مردم از سراسر جهان به دفاع از توافقنامه هسته ای ایران پرداخت و گفت : ایران كشوری كهن و دارای مردمانی پرذوق ، مستعد و باهوش است.

به گزارش ایرنا به نقل ازوب سایت رسانه ای « مایك»، باراك اوباما، رییس جمهوری آمریكا درمصاحبه با این خبرگزاری به دفاع از توافقنامه تاریخی به دست آمده و پاسخ به سوالات تصویری مردم از سراسر جهان پرداخت.
وی درسخنان آغازین خود، اظهاركرد : در زمان حمله به عراق احساس می شد جنگ گزینه درستی است و مردم در این مورد وارد بحث نشدند، ولی پس از حمله به عراق و وارد شدن به بغداد و شروع هرج ومرج ها بود كه مردم كشور متوجه شدند كه آمریكا با حمله به عراق یك اشتباه استراتژیك بزرگی مرتكب شده است.
وی خطاب به مردم آمریكا تصریح كرد: حالا وقت وارد شدن به بحث است نه پس ازاین كه تصمیم ها گرفته شد.
باراك اوباما، درپاسخ به سوال یك خانم ایرانی كه گفت آقای رییس جمهوری شما ازصلح حرف می زدید و به آن هم رسیدید، ولی ما مردم ایران بخاطر تحریم های شدید اعمال شده ازسوی شما هزینه بالایی را متقبل شدیم ، آیا شما فكر نمی كردید بدون فشار برمردم ایران نیز راه های دیگری هم وجود داشت كه به توافق دست پیدا كنید؟ گفت: متاسفانه راه بهتری نداشتیم.
وی در ادامه اظهاركرد: ایران كشوری كهن و پر ذوق و دارای مردمانی بسیار مستعد و باهوش است و من برای این مردم بهترین آرزوها را دارم.
به گفته رییس جمهوری آمریكا، سو ظن های بسیاری از طرف متحدان آمریكا من جمله تل اویو و برخی از كشورهای عربی نسبت به توافق با ایران وجود دارد، این كشورها مدعی اند ایران در تلاش برای نفوذ در منطقه است.
وی اضافه كرد : ولی من معتقدم این توافقنامه همچنان در كنار همكاری های ما با آن كشورها توافقنامه ای خوب است.
اوباما بار دیگر تاكید كرد : افراط گرایان مخالف توافقنامه در ایران، با مخالفان توافقنامه در آمریكا جنبشی مشترك تشكیل داده اند.
وی در ادامه اظهار كرد: تعاملات آمریكا با اسراییل عمیق است و به این خاطر وقتی اسراییل با چیزی مخالفت می كند، برخی دموكرات ها، همانند جمهوری خواهان به آن توجه نشان می دهند، ولی تفاوت در اینجاست كه سناتورهای دموكرات با صرف وقت برای خواندن طرح و گوش دادن به بحث تصمیم می گیرند ولی بخش اعظمی از جمهوری خواهان پیش از خشك شدن توافقنامه یا حتی انتشار آن مخالفت خود را اعلام می كنند.
اوباما این رویكرد مخالفان را دلیلی بر میزان تاثیرپذیری آنها از جناح بازی ایدئولوژی بجای بازبینی و بررسی توافقنامه عنوان كرد.
اروپام.542/1859

سرخط اخبار سیاست خارجی