۱۵ مرداد ۱۳۹۴، ۳:۰۵
کد خبر: 81709693
T T
۰ نفر
رئيس شوراي رقابت:خروج دلالان خودرو از بازار موجب بهبود وضعيت شده است

تهران- ايرنا- «رضا شيوا» رئيس شوراي رقابت گفت: در حال حاضر دلالان بازار خودرو از اين بازار خارج شده اند و با اين امر ما توانسته ايم وضعيت خودرو را در كشور بهبود بخشيم.

به گزارش ايرنا، «رضا شيوا» رئيس شوراي رقابت، «علي‌ارسلان منصوري» رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو و «احمد نعمت‌بخش» رئيس انجمن خودروسازان چهارشنبه شب در برنامه گفت‌ وگوي ويژه خبري به بررسي تحولات بازار خودرو پرداختند.
رئيس شوراي رقابت در اين برنامه درباره وضعيت ركود بازار خودرو گفت: توافق وين يك اتفاق ويژه‌ است لذا به همين دليل از همه نظر بايد در وضع برنامه‌ريزي اقتصاد كشور تجديدنظر كنيم و در حال حاضر دولتمردان هم سخت در تلاش هستند كه ببينند بعد از تحريم‌ها چه بايد كرد.
شيوا در ادامه با اشاره به اين كه در حال حاضر سياست انقباضي در كشور براي مهار تورم حاكم است، افزود: بايد بر اساس عرضه و تقاضا عمل كرد، لذا ما در ركورد به سر مي‌بريم و بايد در نظر داشت كه اين مسئله تنها به صنعت خودرو مرتبط نيست و صنايع ديگر نيز با اين امر مواجه هستند.
وي با بيان اين كه در ركود نبايد افزايش قيمت داشته باشيم، تصريح كرد: در ركود بايد تشويق به افزايش تقاضا صورت گيرد.
رئيس شوراي رقابت با بيان اين كه تعرفه خودرو در كره پايين است، خاطرنشان كرد: اكنون دلالان بازار كنار رفته اند و با اين امر ما توانسته ايم وضعيت خودرو را در كشور بهبود بخشيم.
شيوا در ادامه و در پاسخ به اين پرسش كه «آيا اين موضوع درست است كه انحصار بسيار سنگين در دست يك خانواده قرار دارد؟» گفت: در گذشته حدود يك سال پيش هر فرد حقيقي و حقوقي مي‌توانست خودرو وارد كند، به طوري كه اين دسته نمي‌توانستند خدمات پس از فروش داشته باشند، بنابراين غير قانوني بودند.
وي ادامه داد: بايد كساني كه خودرو وارد مي‌كنند، خدمات پس از فروش را به مردم عرضه دارند، لذا تمام نمايندگي‌ها بايد به تمام افراد حقيقي و حقوقي داده شود كه خدمات پس از فروش داشته باشند.
رئيس شوراي رقابت افزود: اگر قرار باشد فقط يك نمايندگي خودرو وارد كند، در اين صورت «كيا» و «هيونداي» 75 درصد واردات كشور را در حوزه خودرو به خود اختصاص مي‌دهند كه اين مسئله انحصار كامل به حساب مي‌آيد.
در ادامه، «علي ارسلان منصوري» رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو نيز در خصوص وضعيت بازار خودرو اظهار داشت: تا زماني كه كيفيت به اين نحو باشد، استقبالي از توليدات داخلي نمي‌شود.
وي افزود: قبل از تحريم اميدي نبود خودروي روز با قيمت مناسب وارد كشور شود ولي اكنون خودرو با قيمت مناسب وارد كشور مي‌شود.
رئيس اتحاديه نمايشگاه‌داران خودرو در پاسخ به اين پرسش كه «آيا در شرايط فعلي بازار، شما شوراي رقابت را مسئول مي‌دانيد؟» گفت: اگر شوراي رقابت تشكل‌هاي صنفي و اتحاديه‌هاي صنفي را قابل مي‌دانست، خيلي بهتر بود اما آن‌ها نظري از ما نخواستند.
وي با اشاره به اين كه تمام اعضاي صنف ما از اين دولت راضي هستند، افزود: اين مردمان كوچه و بازار بودند كه دولت را تعيين كردند.
منصوري همچنين با اشاره به اين كه كف بازار قيمت خودرو پايين‌تر از قيمت‌ها است، تصريح كرد: نسبت به كيفيت خودرو اعتراض داريم.
همچنين «احمد نعمت‌بخش» رئيس انجمن خودروسازان كشور كه به صورت تلفني در اين برنامه حاضر بود، درباره علت درخواست خودروسازان داخلي مبني بر افزايش قيمت، گفت: ما براي اين درخواست افزايش قيمت را داشتيم كه هزينه‌هايمان نسبت به سال گذشته افزايش پيدا كرده است يعني سال گذشته ارز مبادله‌اي 2540 تومان در محاسبات شوراي رقابت براي ما حساب شده و اين ارز اكنون 2960 تومان شده كه بيش از 16 درصد افزايش قيمت پيدا كرده است.
او ادامه داد: وزير محترم صنعت براي حمايت از صنايع فولاد، تعرفه فولاد را كه 4 تا 6 درصد بوده، به 10 تا 15 درصد افزايش داده و خريد هم با ارز آزاد صورت مي‌گيرد.
رئيس انجمن خودروسازان افزود: همچنين حقوق و دستمزد 17 درصد افزايش پيدا كرده كه اين رقم با درنظر گرفتن هزينه‌هاي جانبي به 22 درصد مي‌رسد، ضمن اين كه آب و برق و گاز هم گران شده و لذا ما مداركمان را به شوراي رقابت ارسال كرده‌ايم.
نعمت بخش گفت: شوراي رقابت در سال 92 عنوان كرده بود كه هر سه ماه يك بار تورم بخشي سه ماهه را روي قيمت خودرو اعمال مي‌كند كه بعد از مدتي در نظر گرفتن اين موضوع به هر 6 ماه يك بار و سپس هر 9 ماه يك بار موكول شد و بعد از آن نيز اعلام كردند كه تورم بخشي يك ساله را روي قيمت خودرو اعمال خواهند كرد؛ لذا سال گذشته كه به ما 3 درصد افزايش قيمت دادند، ديگر اجازه افزايش قيمت نداشتيم و اكنون با گذشت 5 ماه از سال منتظر هستيم تا شوراي رقابت به درخواست ما ترتيب اثر دهد.
رئيس انجمن خودروسازان در ادامه با اشاره به اين كه يكي از واردكنندگان اتومبيل‌هايش در گمرك متوقف شده بود و پس از مدت‌ها توانست آن‌ها را ترخيص كند، گفت: شركت‌هاي خودروسازي روش‌هاي مختلفي را درنظر گرفته‌اند، منتهي به نظر من وضعيت بازار تحت آثار رواني صدا و سيما و برخي رسانه‌ها قرار گرفته است.
رئيس انجمن خودروسازان همچنين با بيان اينكه حداقل دو سال طول مي‌كشد خودرويي جديد وارد بازار شود، اظهار داشت: قرار است خودروهاي جديد 30 تا 40 درصد قطعات ساخت داخل را داشته باشند لذا قيمت خودرو كاهش پيدا نمي‌كند.
او در پايان با بيان اينكه «ايران خودرو» و «ساپيا» بيش از 80 درصد بازار را در اختيار دارند، افزود: از طريق وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش هستيم تا وام 15 ميليوني را براي خريد خودرو از طريق بانك‌ها به مردم ارائه كنيم.
شبد**1953** 3404
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد