۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۲۲
کد خبر: 81709258
T T
۰ نفر
معیشت جامعه عشایری ایلام آماج خشكسالی قرار گرفته است

ایلام - ایرنا - مدیركل امور عشایری ایلام از خشكسالی های چند سال اخیربه عنوان تهدید زندگی عشایری نام برد و گفت:این رویداد طبیعی رونق معیشت جامعه عشایری را آماج قرار داده است.

به گزارش ایرنا، علی سلیمی روز چهارشنبه در دیدار با فرماندار چرداول توضیح داد: اقتصاد عشایر به آب و علوفه وابسته است كه به طور طبیعی و بدیهی كم و كیف آن به چند وچون بارندگی بستگی تام دارد و اكنون خشكسالی موجب ضرورت افزایش حمایت از این قشر شدهاست.
وی حمایت های دولت برای گذر عشایر از دوران خشكسالی را بیشتر از همیشه ذكر كرد و گفت: بدنبال كاهش نزولات آسمانی تامین آب به شكل سیار و استفاده از علوفه دستی در اولویت قرار گرفته است.
مدیركل امور عشایری ایلام از تحقق و جذب بیش از 90 درصد اعتبار این اداره كل در سال گذشته خبر داد و یادآوری كرد: تحقق این اعتبار زمینه خرید 2 هزار و 100 تن علوفه یارانه ای بویژه از نوع كنسانتره را با هفت میلیارد ریال اعتبار فراهم كرد كه در بین عشایر توزیع شد.
وی به نفش و جایگاه های برجسته عشایر استان در تعیین شاخص های فرهنگی ، ارتقا تولید و افزایش امنیت مرزی و سرزمینی اشاره و خاطر نشان كرد: جمعیت 80 هزار نفری عشایری ایلام با پرورش یك میلیون و 400 هزار راس دام 60 درصد مجموع فرآورده های دامی استان ایلام را تولید و تامین می كنند.
سلیمی با ذكر اینكه تولید 64 درصد گوشت قرمز استان و سایر فرآورده های دامی مبین نقش پررنگ اقتصادی عشایر ایلام است، افزود: جامعه عشایری ایلام سالانه 25 هزار لیتر شیر، یك هزار و 570 تن پشم، 465 تن روغن حیوانی و 372 تن كشك تولید می كند.
مدیركل امور عشایری ایلام همچنین به نقش تاریخی عشایر استان در محافظت از مرزهای سرزمینی اشاره كرد و گفت: استقرار عشایر در نوار مرزی به عنوان یك پدافند غیرعامل باعث امنیت و اطمینان خاطر نیروهای مسلح كشور شده است.
وی یكی دیگر از آثار حضور عشایر را نقش فرهنگی آنان ذكر كرد و افزود:این قشر حافظان ارزش ها و میراث كهن ایران زمین هستند و تنوع ایلات و طوایف در استان ایلام و بقایای متنوعی از آداب، رسوم و سنن و ارزش های دینی و اجتماعی را در جامعه حفظ و حراست كرده اند.
مدیركل امور عشایری ایلام گفت: این اداره در استان ها به اداره كل تغییر چارت سازمانی داده است و این برنامه در وزارت جهاد كشاورزی و معاونت ریاست جمهوری در دست اجراست كه پس از ابلاغ نمایندگی ادارات امور عشایری در بعضی بخش های استان همچون بخش هلیلان از توابع چرداول دایر می شود.
7176/6034

سرخط اخبار استان‌ها