۷ مرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۰۹
کد خبر: 81700281
T T
۰ نفر
داعش مهره پیاده شطرنج توطئه عربستان

كوالالامپور – ایرنا – روزنامه اندونزیایی 'جاكارتا گلوب' با تاكید بر حمایت عربستان از گروه تروریستی داعش، نوشت كه گروه تروریستی داعش سرباز پیاده شطرنج توطئه عربستان است و خاندان آل سعود در خاورمیانه از آن استفاده می كند.

به گزارش ایرنا، 'بن ریچ' تحلیلگر مسائل خاورمیانه از دانشگاه موناش روز چهارشنبه در مقاله ای در روزنامه 'جاكارتا گلوب' نوشت: ادعای مطرح شده در خصوص حمایت عربستان از داعش با اصول مشترك بین تفسیر مقامات رسمی ریاض از اسلام و دیدگاه انگیزشی داعش اثبات می شود.

وی نوشت: حمایت شهروندان عربستان از فعالیت های داعش در عراق و سوریه، در واقع نتیجه یك طرح منسجم هدایت شده توسط حاكمان عربستان نیست، بلكه سرریز یك نظام طولانی است كه برای حفظ مشروعیت داخلی از آن استفاده می شود.

به نوشته جاكارتا گلوب، عربستان از از زمان پیدایش در نیمه قرن 18 به جنبش تندرو وهابی تكیه داشته است. سعودی ها به عنوان قبیله ای كوچك از ثروتمندان این شبه جزیره، ارتباط نمادین با وهاب برقرار كردند و با حمایت نظامی به تداوم این خط فكری ادامه دادند.

'این امر كه دولت های مختلف تهدید، جنگ خارجی و ترور ایجاد می كنند تا برای خود قدرت داخلی كسب كنند، بحث جدیدی نیست. پیدایش ملی گرایی مخرب و بیگانه هراسی از جمله محصولات تولید شده این گونه تفكرات است.'

این روزنامه اندونزیایی تصریح كرد: اما ابتكار عربستان استفاده از تهدیدهای ماوراء طبیعی خالص است و به اینگونه تهدیدها تكیه می كند تا شرایط خود را حفظ كند. سلاح های عربستان به مقدار قابل توجهی برای این اهداف مورد استفاده قرار می گیرند و از سویی نیز نظام آموزشی این كشور برای افزایش افراط گرایی همواره مورد انتقاد قرار داشته است.

نویسنده مقاله با اشاره به اینكه عربستان خود را مدعی حمایت از اسلام می داند، نوشت: با این وجود ریاض درصدد است خود را یك سیاستگذار عملگرا نشان دهد. تصمیم گیری های اقتصادی و سیاست خارجی در اختیار تكنوكرات ها قرار دارد و نه روحانیون و در این مورد، مذهب به ویژه هنگامی كه از آن به عنوان ابزار سیاسی استفاده شود كاربرد زیادی دارد.

وی نوشت: عربستان چند تلاش برای توقف افراط گرایان و سرازیر شدن منابع مالی به سمت گروه هایی همچون داعش انجام داده است، اما همواره دقت كرده به گونه ای رفتار كند كه زیاد تخریب گرایانه نباشد. عربستان ممكن است این قبیل گروه ها را محكوم كند، اما به ارتقای نظامی كه به حمایت از آنها منتهی می شود، ادامه می دهد.

در ادامه این مقاله آمده است: متاسفانه وضعیت داخلی عربستان نشان می دهد این كشور در آینده ای نزدیك با انجام اصلاحات روبرو نمی شود. عادت های افراط گرایانه و قدرت شمار كوچكی از خاندان آل سعود از عوارض جانبی نظامی است كه باعث شده این خاندان برای 300 سال در قدرت بمانند.

نویسنده در پایان این سوال را مطرح می كند: یك نفر چگونه می تواند نظامی كه چنین نتایجی به بارآورده و از نظر ساختاری ظرفیت ممانعت از عادت های افراط گرایانه را ندارد، تغییر دهد؟

آساق**241**1611

http://thejakartaglobe.beritasatu.com/opinion/commentary-whats-behind-saudi-arabias-connection/

سرخط اخبار جهان