۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۲
کد خبر: 81697994
T T
۰ نفر
ترجمه متن فارسی برجام و مشاجره كوچك زاده و جلالی/ تذكر ابوترابی فرد به كوچك زاده

تهران - ایرنا - تذكر مهدی كوچك زاده نماینده تهران در مورد ترجمه متن برجام با درگیری لفظی میان وی و كاظم جلالی رییس فراكسیون رهروان ولایت مجلس همراه شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، كوچك زاده نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (سه شنبه) خانه ملت در تذكری خطاب به محمد حسن ابوترابی فرد رییس جلسه گفت: شما چند دقیقه قبل گفتید كه ترجمه دقیق دستگاه دیپلماسی از برجام به مجلس ارایه شده است.

وی افزود: ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس بر این موضوع صراحت دارد كه تذكر باید مربوط به جلسه باشد نه دستور، تذكر من هم خارج از جلسه نیست. این كه شما آقای رییس و آقای باهنر و دیگران هر موقع بخواهید به ما اجازه بدهید و همچنین اول سوال می كنید كه آیا تذكر در دستور است، بر اساس كدام ماده آیین نامه ای است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: البته محمد حسین فرهنگی عضو هیات رییسه شما را راهنمایی می كند و شما این مطالب را می گویید.

در این هنگام ابوترابی فرد گفت: یعنی من نمی توانم در جلسه بگویم متن برجام به مجلس رسیده است.

كوچك زاده نیز پاسخ داد: البته كه می توانید.

وی ادامه داد: شان مجلس خرید و فروش سیب زمینی نیست كه آقای لاریجانی می فرماید.

نماینده مردم تهران خطاب به علی لاریجانی كه امروز در مجلس حضور نداشت، گفت: آقای لاریجانی گوش بدهید آیا برای صحت این ترجمه كه امروز به مجلس ارسال شده تضمینی وجود دارد.

وی افزود: این كه می گویند این ترجمه مورد تایید دستگاه دیپلماسی است، یعنی ایراد دیگری ندارد.

وی اضافه كرد: رییس دستگاه دیپلماسی هفته گذشته ترجمه ای تحویل داد كه دارای نقض بود و ما به آسانی از آن گذشتیم و خواستیم ترجمه بهتری ارسال شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: ممكن است همین ترجمه را فرد دیگر بخواند و از آن اشكال بگیرد، این برخورد سلطنت مابانه با مجلس است.

كوچك زاده اضافه كرد: چه كسی تضمین می كند این همان ترجمه برگرفته از متن انگلیسی باشد.

وی با اشاره به اصل 139 قانون اساسی گفت: طبق این اصل صلح دعاوی در مورد اموال عمومی به داوری در هر مورد موكول به تصویب هیات وزیران است

در این زمان كاظم جلالی رییس فراكسیون رهروان ولایت مجلس به صحبت های كوچك زاده اعتراض كرد كه كوچك زاده گفت: آقای جلالی شلوغ نكن، اجازه بده حرف من تمام شود، بعد شما خود شیرینی كن.

كوچك زاده با بیان این كه مجلس مسوول رسیدگی است، افزود: نزدیك به دو هفته است مطلب را به تعویق می اندازید كه ترجمه مطلوب به دست بیاید. چه كسی تضمین می كند این ترجمه مطلوب است

وی خطاب به مردم تاكید كرد: مردم بدانید مجلس تا امروز با برخورد سلطنت مابانه كه صریحا رهبری نیز منع كردند از دخالت در این مسایل فعلا كنار گذاشته شده است.

در این زمان كاظم جلالی از صندلی خود بلند شد و از ابوترابی فرد درخواست وقت برای بیان تذكر كرد و گفت: كوچك زاده توهین كرد.

وی سپس با فریاد خطاب به كوچك زاده گفت: تو خودت خود شیرینی می كنی كه در این زمان كوچك زاده نیز با فریاد پاسخ وی را داد.

درگیری لفظی این دو نماینده موجب شد تا بسیاری ازنمایندگان بدور كاظم جلالی و كوچك زاده جمع شوند و تلاش كنند آنها را آرام كنند.



** كوچك زاده چند تخلف كرد/ نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی متن برجام را مقایسه كنند

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس كه ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذكر كوچك زاده گفت: طبق ماده 197 آیین نامه داخلی مجلس، شما چند تخلف داشتید، نخست این كه طبق این اصل شما باید تذكری در خصوص موضوع طرح یا لایحه ای كه قرار بود رای گیری شود ،می دادید كه ندادید.

وی افزود: شما به همكار ارجمند ما، آقای جلالی اهانت كردید، همانطور كه می دانید هیچ نماینده ای اجازه ندارد به نماینده دیگری اهانت كند.

نایب رییس اول مجلس خطاب كوچك زاده تاكید كرد: شما تنها اجازه داشتید سه دقیقه صحبت كنید، اما براساس گزارشی كه اتاق فرمان می تواند، ارایه كند شما بیش از این زمان صحبت كردید.

ابوترابی فرد افزود: شما این مساله را در پایان جلسه بدون حاشیه تذكر می دادید.

وی در مورد تذكر كوچك زاده نیز توضیح داد كه پس از توافق وین وزیر امورخارجه و رییس سازمان انرژی اتمی به مجلس دعوت شدند و گزارشی به نمایندگان ارایه كردند.

نایب رییس اول مجلس ادامه داد: همچنین آنان به طور مستمر در جلسه كمیسیون امنیت ملی مجلس حاضر شده و با همكاران این موضوع را بررسی می كنند.

ابوترابی فرد اضافه كرد: این كه شما عنوان می كنید ممكن است متن ترجمه مشكل داشته باشد مانعی ندارد این متن وحی منزل نیست.

وی تاكید كرد: نمایندگان مسلط به زبان انگلیسی و رییس مركز پژوهش ها و كارشناسان می توانند این متن را مقایسه كنند و ایرادهای آن را عنوان كنند، بنابراین اگر ایرادی به متن ترجمه وجود دارد، اعلام كنید حتما به وزارت امور خارجه ارجاع می شود تا اصلاحات آن اعمال شود.



** عده ای خود را مجسمه اسلام و تابع 100 درصد ولایت می دانند

پس از سخنان ابوترابی فرد، جلالی رییس فراكسیون رهروان ولایت و رییس مركز پژوهش های مجلس به دلیل اهانت كوچك زاده به وی خواهان اخطار براساس اصل 77 قانون اساسی شد.

وی گفت: عده ای خود را مجسمه اسلام و تابع 100 درصد ولایت می دانند اشكال كار این افراد این است كه دیگران را خائن می دانند.

وی افزود: برخی خود را 100 درصد تابع ولایت می دانند البته این اشكالی ندارد، می توانند چنین برداشتی نسبت به خود داشته باشند اما اشكال این افراد این است كه دیگران را خائن و غیرولایی می دانند.

در این هنگام برخی از نمایندگان عضو جبهه پایداری با اعتراض خود، مانع ادامه صحبت های جلالی شدند كه جلالی خطاب به آنها گفت: هوچی گری نكنید.

ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس نیز از جلالی خواست كه فعلا از تذكر خود صرف نظر كند ضمن این كه این تذكر را حق وی دانست.

در این زمان كوچك زاده ازصندلی خود بلند شد و فریاد زد: به من تهمت زده شده باید تذكر دهم.

در جایگاه هیات رییسه مجلس نیز بسیاری از نمایندگان جمع شدند و مهرداد بذرپاش و دستغیب با نشان دادن جلالی و كوچك زاده با صدای بلند اعتراض كردند.

همچنین جواد كریمی قدوسی نماینده مشهد و از اعضای شورای مركزی جبهه پایداری بارها به سمت جلالی رفت و با وی صحبت كرد.

پس از این تذكرات، مهدی كوچك زاده و كاظم جلالی جداگانه به هیات رییسه رفتند و با ابوترابی فرد صحبت كردند. با گذشت دقایقی كوچك زاده به سمت صندلی جلالی رفت و با وی مصافحه (روبوسی) كرد.

در این هنگام محمدرضا تابش نماینده اردكان در تذكری نسبت به نحوه مدیریت مجلس توسط ابوترابی فرد انتقاد كرد و گفت: آقای ابوترابی فرد شما به برخی اجازه می دهید صحبت كنند اما زمانی كه ما می خواهیم واكنش نشان دهیم، نمی گذارید.

ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس به تابش گفت: بنده اجازه تذكر به شما را می دهم ولی فعلا بگذارید دستور مجلس پیگیری شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی با پایان این تذكرها در جایگاه هیات رییسه حضور یافت و مشاجرات در مجلس پایان یافت.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روز گذشته متن فارسی قطعنامه شماره 2231 مصوب شورای امنیت، برجام(برنامه جامع اقدام مشترك) و ضمائم هریك از آنها را منتشر كرد.

عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاكره كننده كشورمان نیز كه عصر دیروز برای بیان توضیحاتی درمورد برجام به كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفت، ترجمه صحیح برجام را به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی تقدیم كرد.

سیام ** 9121 ** 9314**9132 1336
۰ نفر

سرخط اخبار سیاست