برنامه مديريت ذخيره گاه زيست كره تنگ صياد وسبزكوه رونمايي مي شود

شهركرد- ايرنا- برنامه مديريت ذخيره گاه تنگ صياد و سبزكوه در چهارمحال وبختياري،با حضور معاون رييس جمهوري و رييس سازمان محيط زيست كشور ،روز سه شنبه ششم مردادماه رونمايي مي شود.

مديركل حفاظت محيط زيست چهارمحال وبختياري گفت:پروژه ذخيره گاه تنگ صياد و سبزكوه با اهداف حفاظتي، توسعه پايدار و اهداف تحقيقاتي آموزشي و به منظور جلوگيري از تغييرات برگشت ناپذير و بهره برداري از منابع طبيعي و طبيعت بصورت پايدار ، انجام مي شود.

شهرام احمدي فارساني، روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزود: اين پروژه در كميته بين المللي و مشورتي اجلاس مديران برنامه انسان و كره مسكون، در بهمن ماه سال گذشته مصوب شده است.

وي ادامه داد:هم اكنون برنامه جامع مديريتي اين پروژه نيز در 17 جلد تدوين شده كه از نظر تدوين شده، اقدامي بي سابقه در كشور محسوب مي شود.

احمدي فارساني،از افتتاح چندين طرح و پروژه محيط زيستي در استان با حضور ' معصومه ابتكار ' در استان خبر داد.

به گزارش ايرنا،ذخيره گاه زيست كره،مناطق حفاظت شده طبيعي-زيستي بين المللي هستند كه علاوه بر حفاظت،دستاوردهايي نظير ارائه سايتهاي مطالعاتي كم نظير به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتيباني از توسعه پايدار را نمايان مي سازند.

اعلام ذخيره گاه هاي زيست كره براي جلوگيري از تغييرات برگشت ناپذير و بهره برداري ناپايدار از منابع طبيعي، در عين نياز به بهره برداري از طبيعت(باتوجه به رشد روز افزون جمعيت) شكل گرفته است.

منطقه حفاظت شده سبزكوه در150 كيلومتري شهركرد مركز چهارمحال و بختياري و 30 كيلومتري شهر لُردگان قرار دارد.

اين منطقه با مساحت 56 هزار و 308هكتار در محدوده شهرستان هاي بروجن، لردگان و كيار واقع است.

منطقه حفاظت شده سبزكوه از سال 1365 بدليل ظرفيت غني گياهي و جانوري و توپوگرافي ويژه به عنوان 'منطقه شكار ممنوع' تحت حفاظت قرار گرفت و پس از آن در سال 1369 به عنوان 'منطقه حفاظت شده' به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست رسيد.

پارك ملي و منطقه حفاظت شده تنگ صياد نيز در سال 1349 از طرف شوراي عالي شكارباني و نظارت بر صيد و شكار به عنوان منطقه شكار و تيراندازي ممنوع اعلام شد.

تنگ صياد در سال 1352 با تصويب شوراي عالي محيط زيست به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال 1374 نيز چهار هزار و 372 هكتار از قسمت مياني آن به پارك ملي ارتقا يافت.

منطقه حفاظت شده تنگ صياد با مساحت 22 هزار و 896 هكتار و پارك ملي تنگ صياد با مساحت چهار هزار و 372 هكتار جزو مناطق تحت حفاظت محيط زيست استان قرار دارد.

منطقه تنگ صياد در10 كيلومتري شهركرد مركز استان چهارمحال و بختياري واقع است.

7360/2097

سرخط اخبار استان‌ها