۳۱ تیر ۱۳۹۴، ۸:۵۲
کد خبر: 81690547
T T
۰ نفر
گردهمايي پژوهشي شعر و موسيقي ادبيات عاشيقلار در تبريز برگزار شد

تبريز - ايرنا - سومين گردهمايي پژوهشي شعر و موسيقي ادبيات عاشيقلار در موضوع حضرت علي (ع) در سينما 29 بهمن تبريز برگزار شد.

رييس حوزه هنري آذربايجان شرقي شامگاه سه شنبه در اين گردهمايي گفت: زيربناي موسيقي عاشيقي مبتني بر غيرت ديني است و هر جا كه اين موسيقي باشد غيرت ديني و حدود الهي حفظ مي شود.

حسن ميلاني ادامه داد: مضمون اشعار ادبيات عاشيقي، حقيقت و شريعت بوده و مضاميني مانند مدح خدا، پيامبر و ائمه و همچنين پند و نصيحت و اندرز اين نوع از ادبيات را در بر دارد.

وي هدف از برگزاري اين گردهمايي را معرفي هر چه بهتر اين هنر به مردم به ويژه نسل جوان عنوان كرد و افزود: وظيفه خود مي دانم كه با حمايت از موسيقي پايه دار و اصيل عاشيقي آن را به عنوان شاخص موسيقي آذربايجان و ولايي به يك برند تبديل كنم.

رييس شوراي اسلامي آذربايجان شرقي نيز در اين مراسم گفت: مسوولان و اعضاي شوراي شهر در كنار موضوعات مختلف عمران و آبادي شهري بايد نسبت به ايجاد نشاط و شادابي در جامعه بيش از پيش توجه داشته باشند كه لازمه داشتن يك جامعه سالم وجود مردم با نشاط است.

احتشام حاجي پور افزود: ادبيات و هنر ايراني آميزه اي از مردانگي، ادب، غيرت و جوانمردي است كه در اين ميان موسيقي عاشيقي برگرفته از اين ادبيات ولايي است و بايد نسبت به احياي صنعت عاشيقي بيش از پيش اهتمام ورزيد.

وي ادامه داد: ضروري است مسوولان با توجه بيشتر به موضوعات فرهنگي نسبت به اوقات فراغت جوانان برنامه ريزي كنند اجازه ندهند اوقات فراغت جوانان در فضاي مجازي بگذرد.

رييس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تبريز نيز گفت: يك شهر با انسان هاي نامدار، علامه ها و فرهيختگان خود به شهرت مي رسد.

اكرم حضرتي ادامه داد: زماني ورودي هاي شهر تبريز داراي هويت ملي و فرهنگي اين ديار بود كه امروزه متاسفانه ورودي هاي اين شهر بي هويت شده است.

وي افزود: عاشيق نمادي از فرهنگ و هنر ولايي و سنتي اين منطقه است و بايد مسوولان فرهنگي نسبت به احياي اين موسيقي همت كنند.

وي با بيان اينكه امروز شاهد برگزاري كنسرت هاي موسيقي كه بيشتر از كشورهاي ديگر هويت گرفته اند، هستيم، اظهار كرد: ادبيات عاشيقي سرشاز از پند و اندرز و آموزه هاي ديني و مذهبي است و بايستي با احياي موسيقي عاشيقي نسل جديد را با ادبيات و هنر اصيل خود آشناتر كنيم.

حضرتي با اشاره به اينكه با زبان هنر مي توان در مقابل تهاجمات فرهنگي ايستادگي كرد، گفت: براي مبارزه با معضل بدفرهنگي و بد حجابي بايد با ابتكار و كار كارشناسي شده وارد عمل شد و جوانان را بجاي نهي كردن به سمت فرهنگ غني خود سوق دهيم.

وي در اين مراسم به دو موضوع ايجاد خانه عاشيقلار و تراشيدن هيكل يكي از عاشيقان نامي آذربايجان و قرار دادن آن در يكي از پارك هاي شهر تبريز اشاره كرد و افزود: از طريق كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر اين موضوعات را پيگير خواهم شد.

در اين برنامه از عاشيق فريد جهاني به عنوان يكي از عاشيق هاي پيشكوت تبريز تجليل به عمل آمد و عاشيقلار ابولفضل صفرزاده، علي عبادي، فيروز امامي، اصغر راشدي، فريد جهاني و عاشيق 13 ساله كريم كريمزاد در اين گردهمايي به اجراي موسيقي عاشيقي پرداختند.

6120/6183

سرخط اخبار استان‌ها