۲۵ تیر ۱۳۹۴، ۰:۲۴
کد خبر: 81685262
T T
۰ نفر
سفير ايران: توافق وين موجب توسعه روابط تهران و مسكو مي شود

مسكو - ايرنا - سفير ايران در مسكو، در مصاحبه اي تلويزيوني از روسيه بخاطر مشاركت در دستيابي به توافق وين در مورد برنامه هسته اي ايران قدرداني و خاطرنشان كرد: توافق وين موجب توسعه روابط تهران و مسكو مي شود.

به گزارش ايرنا، ' مهدي سنايي' روز چهارشنبه در گفتگو با شبكه خبري روسيه 24 گفت: به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران از نقشي كه روسيه و چين در به دست آمدن توافق در مورد برنامه هسته اي ايران ايفا كردند قدرداني مي كنم.

وي افزود: روسيه نه فقط نقش مثبت در مذاكرات هسته اي ايفا كرد بلكه در تبديل سايت هسته اي فردو و انتقال بخشي از اورانيوم غني شده ايران به خارج هم تعهداتي را برعهده گرفته است.

سفير جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: لغو تحريم ها در مورد ايران كه در رابطه با پرونده هسته اي بر اين كشور اعمال شده است بر همكاري هاي اقتصادي-بازرگاني ايران و روسيه تاثير منفي نمي گذارد بلكه آن را در آينده تقويت و تحكيم مي بخشد.

ايران و گروه 1+5 روز سه شنبه پس از 11 سال مذاكره در مورد برنامه هسته اي ايران در وين به توافق رسيدند.

سنايي در ادامه مصاحبه تلويزيوني اين ادعا را كه پس از لغو تحريم ها ايران به عنوان توليد كننده عمده منابع انرژي در بازار جهاني رقيب روسيه خواهد بود را رد كرد و آن را نادرست خواند.

سفير كشورمان خاطرنشان كرد: زماني كه ايران مورد تحريم قرار گرفت روابط اين كشور با روسيه بيش از هر روابط ديگري لطمه ديد.

وي ادامه داد: لغو تحريم هاي ايران بر روابط اقتصادي و بازرگاني اين كشور با بسياري از كشورها ازجمله روسيه و چين تاثير مثبت مي گذارد.

سفير ايران يادآور شد: در حال حاضر تعدادي از شركت هاي روسي در انتظار فرصت مناسب براي گشودن دفاتر خود در ايران و سرمايه گذاري در بخش اقتصادي اين كشور هستند.

وي افزود: اين كه ايران و روسيه صادركنندگان عمده نفت و گاز هستند دليل نمي شود كه دو كشور با يكديگر همكاري نكنند. مسكو و تهران ظرفيت هاي بزرگي براي تعامل و همكاري دارند.

سنايي با بيان اين كه طرف هاي ايراني و روس عرصه هاي مختلف همكاري را مطرح مي كنند، گفت: اما با وجود اين كه دو طرف يكديگر را شريك مي خوانند سطح مبادلات بازرگاني بين دو كشور پايين است.

سفير كشورمان در ادامه مصاحبه همچنين بر لزوم مبارزه با تروريسم تاكيد و خاطرنشان كرد: اگر طرف هاي توافق وين به تعهدات خود عمل كنند همكاري در مبارزه با تروريسم در منطقه امكانپذير خواهد بود.

وي افزود: اما در مذاكرات وين مساله همكاري ايران در مبارزه با تروريسم مطرح نشد. اما بر اين باورم همان طور كه وزيران كشورهاي عضو گروه 1+5 و رييس جمهوري روسيه اعلام كرد پس از توافق جامع، مسايل حاد منطقه (خاورميانه) را بهتر بتوان حل كرد.

سنايي با بيان اين كه ايران همواره با تروريسم مبارزه كرده است، اظهار داشت: معتقديم كه از رويكردي كه برخي كشورهاي منطقه و غربي ها دارند صرف نظر كرد. همه ما بايد تشريك مساعي كرده و از ثبات در منطقه خاورميانه حمايت و با تروريسم مبارزه كنيم.

وي ادامه داد: در حال حاضر هيچ توافقي در مورد همكاري منطقه اي وجود ندارد اما اگر واقعا ببينيم كه شركاي غربي به اجراي توافق بپردازند و همكاري كنند ممكن است امكان همكاري (در مبارزه با تروريسم) در سطح منطقه به وجود آيد.

اروپام*5*391** 3404

سرخط اخبار جهان