۲۴ تیر ۱۳۹۴، ۶:۵۶
کد خبر: 81683836
T T
۰ نفر
حمایت گسترده جامعه بین الملل و سران كشورهای جهان از توافق هسته‌ای ایران

تهران- ایرنا- توافق بر سر برنامه اقدام جامع مشترك میان ایران و كشورهای موسوم به پنج بعلاوه یك و اتحادیه اروپا بازتاب گسترده ای در عرصه بین الملل داشته و عمده سران كشورهای جهان از توافق هسته‌ای با ایران استقبال كرده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع مختلف خبری، در این میان استقبال كشورهای همسایه ایران بویژه همسایگان جنوبی از این توافق، بازتاب گسترده ای به همراه داشت. دولت‌های عراق، كویت، عمان، مصر، و امارات از كشورهای عربی هستند كه سران آنها توافق هسته‌ای را به دولتمردان جمهوری اسلامی تبریك گفته اند.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق با صدور بیانیه ای توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی را به ملت ایران تبریك گفت. وی با بیان اینكه «با اهمیت و خوشبینی بالایی روند این پرونده را پیگیری می كردیم و آرزو می كنیم كه این توافق امنیت، رفاه و صلح و ثبات برای ایران، جهان و منطقه به ارمغان بیاورد»، افزود: این توافق بهترین انتخاب از میان انتخاب های سخت و دشوار برای همه بود. همسایگان ایران امیدوارند كه جمهوری اسلامی در برگرداندن صلح و ثبات به خاورمیانه نقش مثبتی ایفا كند.

شیخ صباح الاحمد الجابرالصباح امیركویت نیز با ارسال پیام های جداگانه ای برای آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و دكتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، توافق هسته ای میان ایران و 5+1 را به ایشان تبریك گفت.

امیر كویت ابراز امیدواری كرده است كه این توافق به برقراری و تقویت ثبات و امنیت در منطقه و بكارگیری امكانات، توان و تلاش ها برای توسعه و پیشرفت كشورهای منطقه و ملت های آن كمك كند.

در همین راستا شیخ نواف الاحمد الصباح ولیعهد و نیز شیخ جابر مبارك الاحمد الصباح نخست وزیر كویت نیز با ارسال پیام های جداگانه به مقام معظم رهبری و دكتر روحانی این توافق تاریخی را به ایشان تبریك گفته و برای آنان آرزوی صحت و سلامتی كرده اند.

در امارات متحده عربی نیز رییس این كشور همسایه جنوبی در پیامی برای دكتر حسن روحانی دستیابی به توافق هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی را به رییس جمهوری كشورمان تبریك گفت.

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان در این پیام ابراز امیدواری كرده است كه این توافق به تقویت امنیت و ثبات منطقه خاورمیانه كمك كند.

همچنین شیخ محمد بن راشد آل مكتوم معاون رییس كشور، نخست وزیر امارات و حاكم امارت دبی و شیخ محد بن زاید آل نیهان ولی عهد ابوظبی و معاون فرمانده كل نیروهای مسلح این كشور، پیام های تبریك مشابهی برای همتایان ایرانی خود فرستادند.

در بحرین نیز دبیر كل زندانی «جمعیت الوفاق ملی اسلامی» این كشور در صفحه شخصی و رسمی خود در توییتر یك پیام تبریك گذاشته كه در آن تأكید كرده است: گفت وگو مناسبت ترین راه برای حل مشكلات و اختلافات است.

شیخ علی سلمان مبارز بحرینی از داخل زندان افزوده است: موفقیت مذاكرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی دلیلی بر آن است كه هر قدر گفت وگو جدی و برابر باشد، همه برنده خواهند بود و در مقابل زبان استكباری و ظالمانه، نتیجه ای جز ویرانی نخواهد داشت.

از سوی دیگر تركیه، پاكستان و افغانستان از دیگر همسایگان ایران نیز از توافق هسته‌ای استقبال كرده اند.

محمد سیمسك، وزیر دارایی تركیه، در حساب توییتری خود نوشته كه این توافق خبر بسیار خوبی برای اقتصاد تركیه است و بی‌شك موجب رشد روابط دوجانبه میان ایران و تركیه خواهد شد.

اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای ابراز اطمینان كرده كه توافق هسته‌ای به صلح و ثبات و امنیت در منطقه كمك خواهد كرد.

دولت پاكستان نیز از توافق هسته‌ای استقبال و ابراز امیدواری كرده كه این توافق به كامل شدن خط لوله گازی كه این كشور را به ایران متصل می كند، كمك كند.

دولت آمریكا سال‌هاست كه با برنامه پاكستان برای واردات گاز طبیعی از تهران مخالفت كرده است.

كمی آنطرف تر در دهلی نو نیز ویكاس سواراپ سخنگوی وزارت امور خارجه هند، توافق هسته ای ایران را یك رویداد خوشایند دانست و خاطرنشان ساخت كه هند همیشه اعلام كرده بود كه مسأله هسته ای ایران باید به صورت صلح آمیز و از طریق مذاكره حل شود.

اما استقبال دبیركل سازمان ملل متحد از توافق هسته ای با ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان به همراه داشت؛ بان كی‌مون، توافق هسته‌ای با ایران را رویدادی تاریخی و بااهمیت خوانده است.

دبیركل سازمان ملل روز سه‌شنبه 14 ژوئیه (23 تیر) پس از پخش اعلامیه توافق هسته‌ای در نیویورك، با صدای بلند گفته كه این تأییدی است بر كارآیی گفت‌ وگو در جهان.

بان‌ كی‌مون افزود: می‌دانم كه كار عظیمی برای توافق صورت گرفته است؛ من عزم شركت‌كنندگان در توافق و شجاعت رؤسای دولت‌ها و دیپلمات‌ها را تحسین می‌كنم.

دبیركل سازمان ملل ابراز امیدواری كرده كه این توافق به صلح و امنیت در منطقه و سراسر جهان كمك كند.

اتحادیه اروپا كه در حصول توافق اتمی تلاش زیادی كرده بود نیز از این توافق به گرمی استقبال كرده است.

دونالد توسك رییس نوبتی شورای اروپا در بروكسل گفته كه اگر تمام نكات این توافق به اجرا درآید، نقطه عطفی در روابط ایران با جامعه بین‌المللی خواهد بود.

توسك ابراز امیدواری كرده كه توافق، راه را برای همكاری تازه میان ایران و اتحادیه اروپا هموار سازد.

اما این توافق، برای برخی نیز نه تنها خوشایند نیامده، بلكه آنان را چنان عصبانی كرده كه استیصال و درماندگی خود را به هیچ وجه نتوانستند كتمان كنند. در همین راستا رژیم صهیونیستی و محافل كلیمی این توافق هسته ای را تقویت جمهوری اسلامی می‌دانند.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در نخستین واكنش به توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های ششگانه جهان موسوم به گروه 1+5، آن را به زعم خود یك خطای تاریخی خوانده است.

بنیامین نتانیاهو از نیت شوم خود خبر داده كه از تمام امكانات برای جلوگیری از اجرای این توافق و برنامه هسته‌ای ایران استفاده خواهد كرد.

وی پس از اعلام توافق با بیان اظهارات عجیبی مدعی شده كه با این توافق، راه ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار شده است.

به باور نتانیاهو بسیاری از محدودیت‌هایی كه تاكنون وجود داشته، برداشته شده است.

محافل و سازمان‌های یهودی نیز همصدا با نخست وزیر این رژیم از توافق قدرت های بزرگ با ایران انتقاد كرده اند.

رونالد لاودر رییس كنگره جهانی یهودیان، به این واقعیت اذعان داشته كه توافق در عمل ایران را به عنوان قدرت اتمی به رسمیت شناخته است.

وی ابراز نگرانی كرده كه امضای توافق نه تنها از رشد هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگیری نمی كند، كه در مقابل به اقتصاد ایران توان تازه‌ای می بخشد.

كنگره یهودیان اروپا نیز از امضای توافق هسته‌ای ابراز نگرانی كرد. موشه كانتور، رییس سازمان یادشده گفته كه ایران در مذاكرات از نرمش بی‌اندازه قدرت‌های جهانی برخوردار شد و در تمام نكات، امتیازات زیادی گرفت.

در همین حال و در مقابل كارشكنی های صهیونیست ها،‌ فرانك ‌والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان، بدبینی و انتقاد دولت اسرائیل را رد كرده است.

او تصریح كرده كه اگر جزییات توافق اعلان شود، اطمینان دارم كه اسرائیل هم با آن موافقت نشان خواهد داد.

اشتاین‌مایر تأكید كرده كه در سایه‌ این توافق، منطقه و سراسر جهان به ثبات و امنیت بیشتری می‌رسد.

وزیر امور خارجه آلمان در وین گفت: امروز روز تاریخی خوبی برای همه كسانی است كه آرزو دارند كشمكش‌ها با گفت‌ وگو حل شود.

او افزود: توافق هسته‌ای با ایران می‌تواند علامتی مثبت برای خاورمیانه باشد.

وزیر امور خارجه آلمان ابراز امیدواری كرده كه شاید توافق هسته‌ای بتواند فصلی تازه در خاورمیانه باز كند و به فضای پرآشوب این منطقه، بارقه امید بدمد.

اشتاین‌مایر تأكید كرده كه با این توافق دچار توهم نمی‌شود و می‌داند نیروهایی در هر دو طرف سعی می‌كنند از اجرای كامل آن جلوگیری كنند.

او در عین حال ابراز امیدواری كرده كه شاید این توافق، نخستین گام بزرگ در رسیدن به خاورمیانه‌ای باثبات باشد.

آنگلا مركل صدر اعظم آلمان نیز در همین راستا از توافق هسته‌ای با ایران به عنوان یك موفقیت مهم استقبال كرده و از تمام طرف‌ها خواست كه هرچه سریع‌تر مفاد این توافق را به اجرا بگذارند.

در همین ارتباط در آلمان اعلام شد كه زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان، بزودی عازم ایران می‌شود.

خبرگزاری آلمان خبر داده كه گابریل از روز یكشنبه تا سه‌شنبه 19 تا 21 ژوئیه (28 تا 30 تیر) در تهران و اصفهان خواهد بود.

رییس حزب سوسیال دموكرات و معاون صدراعظم آلمان، به موازات گفت ‌وگو با مقامات ارشد ایرانی، در صدد تحكیم مناسبات تجاری و اقتصادی دو كشور است.

او از یك هیأت بلندپایه اقتصادی در آلمان دعوت كرده در سفر ایران همراهش باشند.

بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی آلمان توافق حاصله در وین را نموداری از پیروزی دیپلماسی دانسته و از آن استقبال كرده اند.

مسؤولان دو حزب سبزها و چپ‌های آلمان از تدبیر باراك اوباما و حسن روحانی، رؤسای جمهوری آمریكا و ایران، در جهت حل مناقشه هسته‌ای از راه گفت ‌وگو ستایش كردند؛ آنها ابراز امیدواری كرده اند كه این توافق بتواند گامی در برگرداندن آرامش به خاورمیانه باشد.

در همین حال، مركز كلیسای كاتولیك جهان از توافق اتمی میان ایران و قدرت‌های بزرگ استقبال كرد و آن را بسیار مثبت خواند.

فدریكو لومباردی سخنگوی واتیكان گفته كه پیشوای مسیحیان كاتولیك همیشه بر راه حل صلح‌آمیز برای مناقشه هسته‌ای ایران تأكید داشته و اكنون از به نتیجه رسیدن مذاكرات بسیار خرسند است.

در همسایگی واتیكان، نخست وزیر ایتالیا نیز به دنبال توافق هسته ای در وین، با انتشار یاداشتی ضمن ابراز خرسندی، این توافق را امید جدیدی برای صلح منطقه ای خواند.

«متئو رنتزی» گفت: ایتالیا با تعهدی فعالانه و با هر ابزاری از این روند با هدف رسیدن به یك خاورمیانه باثبات، پشتیبانی می كند.

در این سوی اروپا، ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز گفته كه با حصول توافق، جهان نفس راحتی می‌كشد.

به گفته او، روسیه با تمام قوا تلاش می‌كند كه مواد این توافق به اجرا گذاشته شود و امیدوار است كه تمام طرفها به تعهدات خود عمل كنند.

پوتین اضافه كرده كه اكنون ایران می‌تواند زیر نظارت بین‌المللی و با حذف گام به گام تحریم‌ها، به برنامه هسته‌ای خود در جهت صلح‌آمیز ادامه دهد.

در همین پیوند، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هم گفته كه توافق و برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، راه همكاری نظامی ایران و روسیه را هموار می‌كند.

او افزوده كه امیدوار است با حصول توافق، آمریكا در برنامه خود برای استقرار سیستم پدافندی در شرق اروپا تجدیدنظر كند.

اما در انگلیس دیوید كامرون، نخست وزیر این كشور در لندن توافق هسته‌ای را به مثابه گامی تاریخی ستود و اجرای سریع و كامل آن را خواستار شده است.

فیلیپ هموند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: امیدواریم با این توافق، روابط ایران با همسایگان و جامعه جهانی بهبود یابد.

او تصریح كرده كه از ایران انتظار داریم نقشی شفاف و سازنده در منطقه به عهده گیرد؛ به ویژه در مبارزه با گروههای مسلح و تكفیری.

بشار اسد رییس جمهوری سوریه نیز در نامه‌هایی به رهبر و رییس جمهوری ایران، توافق هسته‌ای را پیروزی بزرگ برای دیپلماسی ایران دانسته و آن را نقطه عطفی در تاریخ ایران، منطقه و جهان خوانده است.

او ابراز امیدواری كرده كه ایران به حمایت خود از مبارزات حق‌طلبانه خلق‌های منطقه ادامه دهد.

در ایالات متحده آمریكا نیز انتشار خبر این توافق بازتاب های گسترده ای به همراه داشت. از جمله هیلاری كلیتنون وزیر خارجه سابق اوباما و نامزد ریاست جمهوری آینده آمریكا حصول توافق هسته ای میان ایران وكشور های 5+1 را لحظه ای بسیار بااهمیت و گامی مهم در جهت رفع نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران خواند.

همچنین باب منندز سناتور آمریكایی مخالف توافق، با انتشار بیانیه ای ضمن اشاره به موفقیت های تیم هسته ای ایران، از توافقنامه روز سه شنبه به عنوان دروازه ای بسوی مشروع ساختن ایران به عنوان كشوری هسته ای یاد كرد و افزود: خط قرمز های ما در پی این توافق به چراغ سبز برای ایران تبدیل شده است.

توماس پیكرینگ سفیر سابق آمریكا در سازمان ملل متحد نیز توافق هسته ای میان ایران و گروه 5+1 را توافقی خوب خواند و گفت: گرچه برخی قانونگذاران آمریكایی از هم اكنون نسبت به آن واكنش نشان داده اند اما باید امیدوار بود كه حتی در كنگره هم افراد منطقی وجود دارند تا با خواندن متن توافقنامه موضع خود را تغییر دهند.

حتی رونالد ترامپ، نامزد انتخاباتی حزب جمهوری خواه در انتخابات آتی ریاست جمهوری این كشور كه ازجمله مخالفان این مذاكرات به شمار می رفت، با اذعان به این واقعیت كه ایرانی ها مذاكره كنندگان عالی هستند، از آنچه كه ناتوانی دستگاه دیپلماسی آمریكا در دستیابی به برخی خواسته های خود برشمرد، انتقاد كرد.

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه ایالات متحده نیز توافق حاصله میان ایران و شش قدرت جهانی را «مرضی الطرفین» خواند و گفت: این توافق برای آمریكا، ایران، منطقه و برای كل دنیا خوب است.

شبك**1080**1504

سرخط اخبار جهان