۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۹:۲۰
کد خبر: 81675977
T T
۰ نفر
آتش سوزی جنگل و مرتع كوه كیالان پلدختر  مهار شد

خرم آباد- ایرنا- فرماندار پلدختر گفت: آتش سوزی جنگل و مرتع كوه 'كیالان' منطقه تخت چان این شهرستان پس از گذشت سه روز و با دست خالی مهار شد .

'قدرت اله ترابی نژاد' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آتش سوزی كه عصر سه شنبه رخ داد با كمك نیروهای امدادی و ستاد اطفا حریق شهرستان با وسایل ابتدایی به سختی مهار شد .

وی با بیان این كه اداره منابع طبیعی شهرستان پلدختر از امكانات اطفای حریق جنگل ها بی بهره است گفت: شهرستان از بضاعت و امكانات دولتی برای خاموش كردن آتش در عرصه های طبیعی محروم است جا دارد كه مسوولان ذی ربط كشور و استان توجه ویژه به این شهرستان داشته باشند.

وی بر ضرورت حفظ و حراست همه جانبه از منابع طبیعی تاكید كرد و افزود:هنوز در عرصه های منابع طبیعی در زمان آتش سوزی پرسنل یگان حفاظت منابع طبیعی با دست و شاخه و برگ اقدام به خاموش كردن آتش می كنند كه این امر سنتی و بسیار خطرناك است .

فرماندار پلدختر گفت: استفاده از فناوری نوین و پیشرفته برای حفاظت از منابع طبیعی و تخصیص اعتبارات جهت تامین امكانات از جمله آتش كوب ، ماسك و لباس نسوز و كپسول های قابل حمل آتش نشانی و خودروهای مناسب ضروری به نظر می رسد.

ترابی نژاد تداركات پشتیبانی از اكیب كنترل و اطفای حریق و تهیه امكانات پرسنل و تامین امنیت جانی نیروهای حفاظتی را امری ضروری تر دانست.

وی حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه ای همگانی دانست و افزود: به استناد قانون حفاظت از مراتع و جنگل ها ، متولی حفظ و حراست از منابع طبیعی تنها اداره منابع طبیعی نیست بلكه تمامی ادارات و نهادها وظیفه دارند در امر حفاظت از این عرصه ها تلاش كنند.

وی گفت: بسیاری از مناطق جنگلی شهرستان صعب العبور هستند و چهار و پنج ساعت طول می كشد تا نفر با پای پیاده خود را به محل آتش برساند و در این مدت زمان خسارت جبران ناپذیری بر عرصه های طبیعی وارد می شود.

ترابی نژاد افزود: اگر اداره منابع طبیعی شهرستان از حداقل امكانات و تجهیزات اطفای حریق برخوردار باشد می تواند میزان خسارت را به پایین ترین حد ممكن برساند

فرماندار پلدختر ، تنها راه حفاظت از منابع طبیعی در مقابل آتش سوزی را تامین نیروی كافی ، آموزش نیروهای كافی و متخصص ، تشكیل یگان آتش نشانی مخصوص جنگل ها و مراتع برشمرد .

ترابی نژاد افزود:تامین اعتبار مورد نیاز جهت مقابله با حریق و بكارگیری و مراقبان و دیده بان ها و نیروهای كارگری در مناطق بحرانی از محل ماده 10 و 12قانون سازمان مدیریت بحران كشوری ضروری است.

وی داشتن آمادگی كامل اعضای ستاد بحران شهرستان را بسیار مهم و با اهمیت دانست و گفت: این ستاد برای مقابله با آتش سوزی جنگل و مرتع در حالت آماده باش كامل قراردارد.

فرماندار پلدختر اظهار داشت: تا كنون از میزان دقیق خسارت وارده به منطقه تخت چان اطلاع دقیقی در دست نیست و تلاش برای عامل و یا عاملان این آتش سوزی كه به احتمال زیاد منشا انسانی دارد از سوی ادارات ذی ربط ادامه دارد.

7272/6001

سرخط اخبار استان‌ها