۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۱۹
کد خبر: 81673700
T T
۰ نفر

هدررفت سرمايه هاي ملي براي پرورش عالم بي عمل

۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۲۳:۱۹
کد خبر: 81673700
هدررفت سرمايه هاي ملي براي پرورش عالم بي عمل

پايگاه خبري 'ساحل گميشان' در يادداشتي نوشت: سال هاست كه ما ايرانيان در مسابقات علمي و المپيادهاي بزرگ جهاني مقام هاي برتر را از آن خود مي كنيم ولي در ميدان عمل دستانمان خالي است، نمي دانيم قصه اين بي تناسبي تا كجا ادامه خواهد يافت؟

در اين يادداشت به قلم مريم شريفي مي خوانيم: سال هاست ميدان علمي كشور در برخي ميادين اسير سياسي بازي هاي مان مي شود و تا پاي انتقاد از روش تدريس و پيشرفت علم در كشور مي آيد بدون آن كه به دلايل و نوع انتقادها توجه شود عده اي به ناگاه موضع سياسي مي گيرند و آن را نوعي حمله به جناح مورد علاقه خود مي دانند و بدون توجه به اصل ماجرا در مقام دفاع برمي آيند نه در جايگاه چاره انديشي و حتي پاسخگويي ...

پيشرفت علم و قدم گذاشتن در مسير علمي كشور مقدس تر از آن است كه ملعبه سياسي بازي مان قرار گيرد آن قدر مقدس كه پيامبرمان وقتي قدم به مسجد مي گذارد و دو گروه كه جمعي بحث علمي داشتند و جمع ديگر عبادت مي كردند را مشاهده كرد، پيوستن به جمعي كه كار علمي مي كردند را ارجح دانست ...

قصه تلخي است كه سال هاست در كشورمان ميلياردها تومان سرمايه ملي صرف پرورش كودكان و جوانان كشور مي شود ... فرزندانمان درس هايي به مراتب سخت تر و پيچيده تر از كشورهاي پيشرفته مي خوانند و متحمل سختي و صرف انرژي بيشتري مي شوند ...

تلاش هايمان مالي و جاني و فكري و ... همه و همه فقط بر روي كاغذ زيباست و در مجامع مختلف علمي دنيا از المپياد شيمي و فيزيك گرفته تا ساخت رباط همه جا جزء نفرات برتر هستيم ولي پاي عملمان لنگ مي زند، لنگ كم است بسياري از جاها فلج مي شود و كاملا از كار مي افتد ...

مهندس مكانيك ما با دنياي واقعي مكانيك بيگانه است، مهندس كشاورزي ما حتي بسياري از محصولات مهم كشاورزي محل سكونتش را از نزديك نديده است و گياهش را هم نمي شناسد ... كارشناس و كارشناس ارشد رشته مديريت كشورمان از دنياي مديريت هيچ نمي داند ...

كارشناس علوم پايه رياضي و فيزيك و شيمي و ... هرگز نفهميدند اين همه فرمول سخت كه به جان كندن ياد مي گيرند كجاي زندگي به درد مي خورد، به محض پايان امتحان هر كتاب مطالب را از حافظه پاك مي كنند و ...

دردآور است كه جوانان ما كه به ديگر كشورها براي ادامه تحصيل مي روند متوجه مي شوند مطالبي كه آن ها در دوران دبيرستان و شايد هم در راهنمايي فرا گرفتند آن جا تازه در دانشگاه آن هم بسيار سبك تر آموزش داده مي شود ...

آن جاست كه تازه مي فهمند چقدر اطلاعاتشان از ديگر جوانان دنيا بيشتر است ولي متاسفانه چون به طور عملي تقريبا هيچ نياموخته اند عملا عالم بي عملي بيش نيستند ...

مطلبي كه به آن اشاره كردم يك واقعيت كلي است كه خوشبختانه در مواردي هم داريم نخبگاني كه در اين شرايط رشد كردند و باليدند مثل دانشمندان هسته اي و ...

ولي كشوري با اين همه نيروي جوان و تحصيل كرده بايد دنياي علم و شكوفايي باشد كه اگر اين گونه نيست مشكل از جوانان نيست مشكل از سيستم خلاق كش تحصيل در كشور است ...

بياييد يك بار هم كه شده همه با هم دست در دست هم به فكر چاره باشيم ...

اصلا بحث سياسي نيست درد علم است يك درد كهنه و مزمن كه در همه دولت ها از سال ها قبل تكرار شده است.

اين را درك كنيم ميدان مقدس علم جولانگاه عقده هاي سياسي و ميدان زورآزمايي نيست همه دست در دست هم دهيم و توليد عالم بي عمل را كه همچون زنبور بي عسل سرگردان است را متوقف كنيم.

فقط براي يك نمونه به دانشجويان پزشكي كشورمان اشاره مي كنم همين كه در دو سال آخر تحصيل موظفند به طور عملي در بيمارستان ها آموزش ببيند موجب شده در دنياي پزشكي در بسياري از رشته ها جزء برترين هاي دنيا باشيم چرا اين ميدان عمل را براي ديگر رشته ها فراهم نمي كنيم ...

لوح تقدير و مدال هاي رنگي جهاني فقط براي قاب ديوار زيباست و هيچ دردي از كسي دوا نمي كند بيش از اين سرمايه هاي كشور را براي آموزش هاي غيركاربردي هدر ندهيم ...

6159/6203

سرخط اخبار استان‌ها