سموم غذاهاي مانده، بيماري كشنده بوتوليسم را در پي دارد

تهران - ايرنا - دبير ستاد مركزي اطلاع رساني دارو و سموم سازمان غذا و دارو با تشريح بيماري بوتوليسم و راههاي پيشگيري از آن، تصريح كرد، سموم غذاهاي مانده، بيماري كشنده بوتوليسم را در پي دارد.

به گزارش ايرنا از سازمان غذا و دارو، طلعت قانع درمورد مسموميت و مرگ ناشي از بوتوليسم گفت: اين بيماري يكي از انواع بوتوليسم غذايي است كه با خوردن غذاهاي حاوي سم ايجاد مي شود.
وي خاطرنشان كرد: در اين بيماري باكتري در حالت غيرفعال زنده مي ماند تا اينكه در شرايط مناسب رشد قرار گيرد، سپس در روده رشد كرده و از خود سم آزاد مي كند.
قانع تاكيد كرد: بوتوليسم به عنوان اورژانس هاي پزشكي در نظر گرفته مي شود و بسيار كشنده است؛ مسموميت بوتوليسم بر اثر مصرف غذا هاي آلوده اي مانند كشك غير پاستوريزه و غذاهاي كنسروي كه قبل از مصرف حرارت مناسب نديده اند و همچنين مصرف سوسيس و كالباس آلوده بروز مي كند.
وي، تاري ديد، دوبيني، افتادگي پلك فوقاني، عدم توانايي حركتي، اختلال تكلم، لكنت زبان، سختي بلع و خشكي و درد گلو را از علايم بوتوليسم برشمرد و گفت: اين علايم با تاخير 12 تا 24 ساعته بعد از مصرف ماده غذايي آلوده، ظاهر مي شود.
دبير ستاد مركزي اطلاع رساني دارو و سموم سازمان غذا و دارو تاكيد كرد: فرد دچار مسموميت بايد سريعا به يك مركز درماني مجهز جهت تزريق داروي ضد سم منتقل شود.
قانع يادآور شد: مهمترين اقدام درماني در بوتوليسم تجويز سريع داروي ضد سم آنتي توكسين(Anti toxin) در مركز درماني است، در صورت درمان نشدن، ممكن است فرد مسموم در اثر فلج تنفسي فوت كند.
وي يكي از آسانترين راه حل هاي پيشگيري از خطر مسموميت كشنده بوتوليسم را تهيه غذا متناسب با نياز و نگهداري نكردن غذا به مدت زياد و جوشاندن كنسروهاي مورد استفاده به مدت 20 دقيقه اعلام كرد.
اجتمام(1) ** 9185 ** 1071
۰ نفر

سرخط اخبار جامعه