۷ تیر ۱۳۹۴، ۹:۳۵
کد خبر: 81662176
T T
۰ نفر
مدیركل یونسكو درگذشت پروفسور عدل را تسلیت گفت

تهران-ایرنا-ایرینا بوكوو مدیركل یونسكو در نامه‌ای به احمد جلالی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسكو، درگذشت پروفسور شهریار عدل را تسلیت گفت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا، در متن این پیام خطاب به احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در یونسكو آمده است: با شنیدن خبر سنگین و ناگوار درگذشت پروفسور شهریار عدل، تسلیت قلبی خود را به خانواده، دوستان و همكارانش ابراز می‌دارم.

وی در این پیام آورده است: مقام حرفه‌ای بین‌المللی پروفسور عدل به راستی بسیار برجسته و ممتاز بود؛ باستان‌شناسی مشهور و عضو مركز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) كه ریاست كمیته بین‌المللی علمی ایكوموس ICOMOS (شورای بین المللی بناها و اماكن تاریخی) را نیز در سابقه كاری خود دارد. در همگی این فعالیت‌ها و موقعیت‌ها، نگاه پرفسور عدل به ارزش‌ها و اولویت‌هایی معطوف بود كه در قلب یونسكو جای دارند.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: یاد پروفسور عدل، با خوش‌مشربی‌اش، با شور و شوق خردمندانه و روشنفكرانه‌اش و به ویژه با نقش بی‌بدیلش در پروژه‌ تاریخ تمدن‌های آسیای میانه در سلسله انتشارات یونسكو، در خاطر همه همكارانش در یونسكو باقی خواهد ماند.

مدیركل یونسكو در ادامه آورده است: او ریاست كمیته علمی بین‌المللی برای تمهید و تدوین این مجموعه چند جلدی را بر عهده داشت و با این كار به آرزوی خود رسید، چون می‌خواست در تحقق آرمان مندرج در قانون اساسی یونسكو سهیم باشد.

این گزارش به نقل از روابط عمومی وزارت علوم حاكی است كه در پایان این پیام آمده است: فقدان پروفسور عدل و جای خالی او برای یونسكو سنگین و عمیق خواهد بود.

شهریار عدل صبح یكشنبه 31 خرداد به دلیل ایست قلبی در شهر پاریس فرانسه درگذشت.

شهریار عدل در سال 1322 در تهران به دنیا آمد و در سال 1338 برای ادامه تحصیل به پاریس رفت. او تحصیلات دانشگاهی خود را در مدرسه عالی علوم تاریخی در سوربن و همچنین در رشته تاریخ عمومی هنر، باستان ‌شناسی مشرق ‌زمین و تاریخ هنرهای دوره اسلامی در مدرسه موزه لوور به پایان رساند.

وی نقش عمده‌ ای در ثبت جهانی تخت جمشید، چغازنبیل و میدان نقش جهان اصفهان در فهرست میراث جهانی یونسكو داشت و در تاریخ 13 مهر 1388 مدیر كل یونسكو مدال فرهنگ جهانی یونسكو موسوم به پنج قاره را به او اهدا كرد.

فراهنگ**9187**1569
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش